וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת חילופי דורות במערכת המשפט

ד"ר חיים שיין

30.10.2011 / 12:10

בנובמבר תתכנס הוועדה לבחירת שופטים כדי לבחור שופטים חדשים לבית המשפט העליון במקום שופטים שפרשו. בתחילת השנה האזרחית עתידה לפרוש גם נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש. אפשר לומר כי במינויים החדשים יושלם תהליך חילופי הדורות בבית המשפט העליון. למעשה, אפשר לדבר על עלייתו של הדור השלישי בקרב שופטי בית המשפט העליון.

דור השופטים הראשון שהרכיב את בית המשפט העליון נהג בריסון שיפוטי מתוך אמונה כי בית המשפט אמור לשרת את המדינה ומוסדותיה. מדינה צעירה בראשית דרכה המפלסת נתיבים בתוך מציאות ביטחונית וכלכלית מורכבת.

הדור השני בהנהגתו של השופט והנשיא אהרן ברק פעל מתוך אקטיביזם שיפוטי תחת הכותרת "הכל שפיט" במדינת כל אזרחיה. אקטיביזם שביקש לחנך את החברה הישראלית, להתאימה לעידן הפוסט מודרניסטי וליישם בה את ערכי זכויות הפרט לפי תפיסת השופטים.

עתה עולה ומתגבש הדור השלישי שלדעתי מתחבר אל הדור הראשון, תוך הפנמה כי על בתי המשפט להעניק שירות יעיל והוגן לאזרחי המדינה ולא להשקיע זמן שיפוט יקר לצורך חינוך מחדש של החברה הישראלית.

על חברי הוועדה לבחירת שופטים הכוללת שופטים עליונים, שרים חברי כנסת, וכן נציגים של לשכת עורכי הדין, יופעלו לחצים אדירים. אנשי ימין ושמאל, אקטיביסטים ושמרנים - כל אלה ינסו להשפיע כאילו מדובר בבחירת זמר השנה.

ב-25 שנות השפעתו של הנשיא בדימוס אהרן ברק על הרכב בית המשפט העליון, וההזדהות עם ערכיו הליברליים של הציבור המתקדם והנאור היו כרטיס הכניסה העיקרי לכהונה בבית המשפט העליון. שופטי בית המשפט העליון נהנו מתחושת השיתוף הרעיוני ומעיצוב דמותה של החברה הישראלית.

אולם הגמוניית הפסיקה, ברוח הציבור המתקדם והנאור בבית המשפט העליון, גרמו לירידה באמון הציבור בבית המשפט שהיה במשך שנים מהביטויים המרכזיים ללכידות הישראלית. לשופטי בית המשפט העליון אין, כידוע, ארנק וחרב, אלא את אמון הציבור.

לכן יש חשיבות עליונה כי שופטי בית המשפט העליון החדשים ייבחרו לפי כישורים מקצועיים תוך כדי התעלמות מעמדות אישיות ומאג'נדות, יהיו אשר יהיו: דתיות, עדתיות, ערכיות ופוליטיות.

השחיתות השלטונית, האלימות החברתית ומשבר הערכים בחברה הישראלית מחייבים זהירות ואחריות בבחירת שופטים לבית המשפט העליון. בחירת שופטי העליון צריכה להתבצע אך ורק על פי קריטריון של התאמה אישית לתפקיד הרם, במנותק מהיסטוריה אישית וממחויבות סקטוריאלית. נכון שקשה מאוד להתנתק מהמימד האישי בקבלת הכרעות, אך מותר לצפות כי בבחירת שופטיו העליונים יוסטו הצידה שיקולים שאינם ממין העניין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully