וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: המתווך בעסקת שליט היה מי שקבע שרון ארד מת

ניר יהב

29.10.2011 / 11:00

גרהרד קונרד נחשב כמתווך הגרמני בעסקת האסירים, אך נטען כי מאז 2009 סיים את תפקידו בגישור. ב"אל-ערבייה" דווח כי המתווך היה למעשה ראש המודיעין הקודם, שמידטבאואר, שפעל בלבנון

רשת הטלוויזיה אל-ערביה דיווחה הבוקר (שבת) כי מי שתיווך בין חמאס לישראל בגיבוש העסקה לשחרור גלעד שליט היה ברנד שמידטבאואר, לשעבר ראש הביון הגרמני, הב-נ-ד. לפי הדיווח, שמידטבאואר מתווך כיום בין בית הדין הבינלאומי בהאג לסיף אל-איסלם קדאפי, בנו של שליט לוב לשעבר, מועמר קדאפי, ויודע היכן הוא מתחבא - ככל הנראה בניז'ר או בסודן. עוד דווח כי המגעים בנושא בין הצדדים "התקדמו מאוד".

ברנד שמידטבאואר. AP
שמידטבאואר, משמאל, בלבנון בשנות ה-90/AP

שמידטבאואר התמנה בתחילת שנות ה-90 כממונה על הקשר בין לשכת הקנצלר למודיעין הגרמני. הוא פעל לשחרור שבויים גרמנים שנחטפו על ידי חיזבאללה בלבנון, והתוודע היטב לבכירים באירן, במהלך עסקאות שבויים נוספות שגיבש במזרח התיכון.

אחרי עסקת שליט, פרס נפגש עם "גורמי נוספים מגרמניה"

שמידטבאואר קבע שרון ארד מת כבר ב-1996. רק ב-1998 העביר קצין גרמני נוסף - גרהרד קונרד - דו"ח לישראל, לפיו חיזבאללה מעריך גם הוא שהנווט החטוף אינו בחיים. בתכנית ששודרה בטלוויזיה הגרמנית ב-2004, בה התראיין שמידטבאואר, נאמר כי הביון הגרמני מעריך שארד הוחזק במערה ליד נבי-שית, ובסוף 1996 הועבר לשגרירות האירנית במדינה. משם, ככל הנראה הועבר לאירן דרך סוריה, ומאז הוא נחשב כמת. בשעתו טענו בישראל כי עדיין נמשכים המאמצים לקבל מידע על גורלו של ארד.

ככל הידוע, המתווך בעסקת שליט היה גרהרד קונרד, כיום בכיר הב-נ-ד. עם זאת, הוא מוזכר בתקשורת הזרה כמי שמאז 2009, למעשה סיים את תפקידו בתיווך ולא הצליח להתקדם מאז, וכי "אחרים סגרו את הקצוות". לפני עשרה ימים נפגש ראש הממשלה בלשכתו עם קונרד. הוא הודה לו על מאמציה של גרמניה לגיבוש עסקת האסירים. גם נשיא המדינה שמעון פרס נפגש עמו, ועם "נציגים אחרים של שירותי המודיעין הגרמניים".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

האם הוא האיש שיביא צדק לעם הלובי?

לפי הדיווח, סייף אל-איסלם הוא שיזם את הקשר עם שמידטבאואר. גורם בכיר במועצה הלאומית הזמנית בלוב גילה כי מתנהלים מגעים בין קדאפי הבן לממשלות מאלי ודרום- אפריקה, על מנת לאפשר לו לצאת ממקום מחבואו. "הוא מנסה לקבל מטוס, שיעביר אותו מחוץ לאזור המדברי שבו הוא נמצא, ובכך להסגיר את עצמו לבית הדין הבינלאומי בהאג", הוסיף.

עוד דווח מפי גורם במועצה כי כי סייף אל-איסלם וראש המודיעין הלובי לשעבר, עבדאללה סנוסי, נמצאים יחד באזור המדברי באפריקה, וכי הם נתונים לאבטחה מצד השבטים הנמצאים שם. "סייף אל-איסלם מודאג לשלומו ולכן הוא חושב שהאופציה הטובה ביותר עבורו היא להסגיר את עצמו לבית הדין הבינלאומי בהאג", אמר.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully