וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפרים הלוי: לשאוף להסדר זמני, ולהידבר עם חמאס

טל שלו, כתבתנו המדינית

28.10.2011 / 0:15

ראש המוסד לשעבר אומר כי עסקת שליט הוכיחה ש"חמאס יודע לקרוא את המפה". הוא הזהיר מהכוחות המשתנים במצרים, והעריך כי אין צפי למלחמה אזורית - אך גם שלא יבוא קץ לסכסוך

ישראל צריכה להתקדם לקראת הסדר זמני עם הפלסטינים - כך העריך אמש (חמישי) אפרים הלוי, לשעבר ראש המוסד. הוא אמר כי נוכח האי-יציבות באזור, וברקע הצלחת עסקת שליט, על ישראל לשקול הידברות גם עם חמאס. לדבריו, "זה לא יהיה חכם להתעלם מהם, כי להתעלמות יש מחיר".

"בשנים האחרונות יש הבשלה והעצמה של תהליכים", אמר הלוי, בכנס לשכת רואי החשבון בתל אביב. "אנשים מתחילים להבין שייאלצו לחיות אתנו. השחקנים הלא-מדינתיים מתחזקים בכל מקום ומקום, וישנה החלשה של השלטון המרכזי. צריך להיות מודעים לזה -ולנצל את זה". לדברי הלוי, שכבר התבטא בעבר בזכות התקרבות לחמאס, הארגון אמנם לא הפך את עורו או נעשה "צדיק או חסיד יהודי". לו יכולנו להשמידם, אמר הלוי, "היה טוב - אבל כנראה שזה לא אפשרי". עסקת שליט הוכיחה, לדבריו, כי "כשחמאס רוצה לעשות משהו בצורה מסודרת - הוא עושה את זה בצורה מסודרת. החמאס ידע לקרוא את המפה מסביבו, ולהבין שהוא צריך להתגמש במשא ומתן, והוכיח שהוא יודע להתנהג בצורה מדינתית – לטוב ולרע. זה דבר שאי אפשר להתעלם ממנו".

אפרים הלוי בהלוויתו של דוד קמחי מרץ 2010. אורי לנץ
אפרים הלוי, בשנה שעברה בהלוויתו של בכיר המוסד דוד קמחי/אורי לנץ

ההחלטה הישראלית לראות את עסקת שליט כאירוע סגור וחתום, שאין לו השפעות, אינה נכונה, לדברי הלוי. הוא קרא לבחינה מחדש של המוסכמות המדיניות והמודיעיניות: "אני סבור שיש לדבר עם כל אחד ואחד, ולא להינעל על צעד כזה או אחר, אלא לראות מה טוב למדינת ישראל ולעם ישראל. צריך לקרוא את המציאות ולראות מה אפשר לעשות עם הכלים שיש בידינו. אנחנו מונעים מעצמנו דברים טובים".

"הממשלה לא יכולה לאכוף הסדר שלום על הציבור"

"אין סכנה נראית לעין למדינה שתצא למלחמה בישראל", העריך הלוי, שכיהן כראש המוסד בשנים 1998 עד 2002, אז מונה לראש המועצה לביטחון לאומי, תפקיד ממנו פרש שנה לאחר מכן. כיום הוא עומד בראש מכון שאשא למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטה העברית. בהתייחסו למציאות הגיאו-אסטרטגית ב-2011, אמר הלוי כי "המציאות היום מורכבת מאי פעם. בעבר היה צריך לעסוק רק ביחסים עם מדינות האזור, וכיום ישנה התמודדות הולכת וגדלה עם שחקנים לא מדינתיים, שמשקלם הולך וגובר". הוא אמר כי בנוסף לחמאס ולחיזבאללה, גם "ההמון במצרים הוא שחקן לא-מדינתי שמהווה אתגר מודיעיני וביטחוני עבור ישראל. ההמון שחולל הפיכה והוא אמורפי למדי, ובלתי ניתן למישוש. אי אפשר לדעת מה דעתו, וקשה מאוד לאמוד ולנתח את העתיד החזוי שם".

הסדר שלום עם הפלסטינים, טען הלוי, הוא הפתרון הטוב ביותר אליו ניתן לשאוף מבחינה מדינית. במקביל, אמר, הסבירות שפתרון כזה יתקבל נמוכה. "הפלסטינים אינם יכולים לחתום חתימה ברת-תוקף על הסדר כזה בגלל הפילוג הפנימי. גם אם יחתמו, היכולת שלהם לממש ולאכוף את הסדר פנימי מוגבלת, בגלל הפיצול בין עזה לגדה", אמר. "גם יכולתה של ממשלת ישראל לאכוף הסדר שלום על הציבוריות הישראלית מוגבלת מאוד וכמעט לא קיימת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
חגיגות בעזה לכבוד האסירים שחזרו, אוקטובר 2011. רויטרס
לא יכול להיות שגורמי הביטחון יאמרו שאי אפשר להתמודד עם שחרור מרצחים"/רויטרס

הפתרון הסביר ביותר להתרחשות, הוסיף הלוי, הוא שימור הסטטוס-קוו, אך לדבריו מדובר בפתרון הגרוע ביותר: "זוהי אשליה, כי אין דבר כזה מצב סטטי, כל יום קורים דברים וכל יום משתנה המצב בשטח. יש לשאוף למציאת פתרון בין שני קצוות אלו, בדמות קיום מדינה פלסטינית בגבולות זמניים - הסדר שאינו סופי, ולא פותר את כל הבעיות, אך מאפשר התחלה של קיום הדדי. אנחנו יכולים להגיע לתנאי חיים סבירים בינינו ובין יריבינו מבלי שסגרנו את כל הצדדים והכרזנו על 'קץ הסכסוך'. השאיפה הישראלית להגיע להסדר שיביא לקץ הסכסוך אינה בטבע האנוש".

הלוי התייחס גם לעסקת שליט, אך נמנע מלהביע את עמדתו הברורה לגביה. "בסופו של יום, יש חובה להביא חייל הביתה. כך פעל ראש הממשלה", אמר והעניק גיבוי גם להחלטתו של ראש השב"כ, יורם הכהן, שהמליץ על חתימת העסקה. "לא יכול להיות מצב שבו גורמי הביטחון בישראל אומרים שאינם יכולים להתמודד עם שחרור מרצחים ליהודה ושומרון. זו מכה נוראה להרתעה". בהתייחס לשאלת איום הגרעין האירני, אמר הלוי: "אני לא חושב שיש איום קיומי על מדינת ישראל. אי אפשר להשמיד את מדינת ישראל. לפני זמן לא רב אמר ברק שלא צריך להשתמש במונחים אפוקליפטיים בנושא האיראני. זה נכון".

לפנייה לכתבת tal_sh@walla.net.il

(עדכון ראשון: 22:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully