וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי מפחד מהמאגר הביומטרי

מתי שמואלוף

27.10.2011 / 9:30

מרשם האוכלוסין של ישאל כמעט דלף לאינטרנט, מספרות לנו הכותרות. טורים רבים נכתבים על המאגר הביומטרי וכל סכנותיו. ספרים וסרטי מדע בדיוני מזהירים אותנו מפני שליטה טוטאלית של המדינה בחיינו. מאיימים שיהיה אפשר לשנות את זהותנו, למכור את המידע שלנו לכל המרבה במחיר, להפליל אותנו, ובמקרה הנורא מכל - למחוק את המידע שלנו.

אבל כל זה מצחיק כשחושבים שאנחנו ממילא מוסרים את כל הנתונים שלנו לחברות הטכנולוגיה. כך, למשל, ההספדים על סטיב ג'ובס והשבחים הרבים שנשמעו לחברת אפל ולמוצריה לא מזכירים את הצד האפל של האייפון (או כל סמארטפון אחר). אותו מכשיר כוחני הפך כבר מזמן למחשב נייד המכווץ לתוך מכשיר סלולרי. לא סתם הוא כבש כמות אדירה של מעריצים ברחבי העולם. אך באותה דלת שבה נכנסו כל היתרונות שלו, הגיעו גם חסרונותיו.

אפל כבר עשתה זאת

העדכון האחרון, שהעביר את משתמשי אפל לתוכנת iOS5, כבר עשה הכל. תודות לו אנחנו לגמרי ברשת. אנו נושמים, שואפים ונושפים ברשת. הגיבוי למכשיר שלנו כבר לא נעשה מול המחשב שלנו. אנו לא צריכים לחבר את הכבל בין המחשב לפי.סי. איננו צריכים לעשות כלום. הגיבוי לחומרים שאנחנו מחזיקים כבר נעשה באופן יומיומי מול הענן הדיגיטלי. iOS5 אפל מאפשרת לחסוך את הטירחה הכרוכה בעדכון ובגיבוי של האוצרות הדיגיטליים שלנו על ידי גיבוי אוטומטי ישירות אל שרתי אפל (iCloud) באמצעות הרשת הסלולרית, בלא צורך בחיבור פיזי. הענן נע בין כל המכשירים שלנו, בין המחשב האישי לבין האייפד. וכך, כל המידע האישי שלנו - המיילים, המכתבים, העבודות, המוסיקה, הסרטים שאנו אוהבים - הכל נע ממקום למקום.

אפל עשתה זאת בלי שהיתה צריכה להילחם בפעילים נגד החוק הביומטרי. היא לא נזקקה לפוליטיקה כדי להעביר חוקים חדשים. התאגיד המסחרי מחזיק ממילא בכל כך הרבה מידע, כך שמיותר להילחם במדינה וברשותה על זהותנו. אנו כבר שבויים בתוך הטכנולוגיה שמתרוצצת מהר מאוד, ומגדילה את כוחה של אפל. תקלה קטנה באפל יכולה לשתק או אפילו למחוק את המידע שלנו. משתמשי בלקברי כבר חוו זאת. תקלה במכשיר השאירה מיליוני משתמשים ללא יכולת לשלוח מיילים ולהשתמש במערכות אחרות של המכשיר הנייד. אבל זה מילא. שחיתות באפל יכולה להביא את המידע שלנו לכל תאגיד אחר, או במקרה הרע, פשוט לחשוף אותו באמצעות האקרים באינטרנט. אולם אפל נהנית מהאמון המוחלט שלנו. אנו אוהבים את הטכנולוגיה שלה. אנחנו ממש מכורים לחידושים הטכנולוגיים שהיא מביאה ולא שוקלים לרגע את התוצאות של ההתקדמות המואצת של כניסת הרשת הווירטואלית אל חיינו.

אז בשעה שאנחנו חוששים מהמידע שהמדינה מחזיקה לגבינו, הטלפון הסלולרי הפך לתעודת הזהות שלנו וכל המידע נשאר בתוך חברות ענק שמחזיקות יותר מידע מזה של המדינה.

המדע הבדיוני כבר כאן, אבל אנחנו מנהלים מאבקים מיושנים מול המדינה. השבוע קיבלנו אזהרה חריפה לגבי האחריות של אלו שמחזיקים במאגרי המדינה. השאלה היא מה יקרה כשנקבל אזהרה מראשי חברת אפל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully