וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בפעם הבאה: לקבוע כללים לחטיפות

עוזי ברעם

26.10.2011 / 7:31

איני יכול לשבח את ממשלת ישראל על העיסקה לשחרור גלעד. כבר לפני שנתיים הבעתי מעל דפי עיתון זה את התנגדותי לשחרור סיטוני של אסירים. אבל לאחר שהעיסקה מומשה, עלינו כבר להסתכל על העתיד.

בעתיד תצטרך כל עיסקה להתבצע במתכונת של אחד מול אחד. אני כבר רואה איך הציניים יאמרו כי אין ממשלה בישראל שתעמוד בהחלטה כזו ולכן אין טעם בכללים שלא ימומשו הלכה למעשה. כבר קראתי מאמר של אחד מראשי המטה לשחרור שליט שאמר כי מוטב שהחלטה כזו לא תעלה כי היא תהפוך לבלתי ישימה בכל חטיפה עתידית. הוא צודק - אם ריטואל שליט יחזור על עצמו באותה הצורה ובאותו האופן. אבל אם ממשלת ישראל תאמר לציבור כי אין לה חובה ואין לה יכולת להחזיר חייל שנחטף אלא באמצעות משא ומתן רציונלי או במבצע צבאי נועז, ממש כפי שאין ביכולתה להבטיח לנו שבנינו ונכדינו לא ייהרגו ולא ייפצעו, יהיה אפשר להשפיע על דעת הקהל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה בנושא שיחרור גלעד שליט, אוקטובר 2011.. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
אין טעם לכונן חוקים שאיש לא יוכל לעמוד בהם. ראש הממשלה נתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

הכשל של העסקאות שנעשו עד היום מקורו באי היכולת של ממשלות ישראל לומר בפירוש "יש דברים שלא נעשה ואנו מביאים בחשבון את הסיכון האישי לחייל שנחטף".

אומרים שהחזרת גלעד גרמה לסיפוק רב בקרב חיילים שראו את ממשלתם נחלצת בכל כוחה עבור חייל שנחטף, שהרי גם הם עלולים להיות במצב דומה. אני מכיר בדאגה המקננת בליבם ומוקיר את רגישותם לנושא כה טעון, אך המנהיגות צריכה להתייחס לחטיפות במבט רחב ומקיף. הרי כל חייל באשר הוא מסכן את חייו בעת קרב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חזרתו גרמה לסיפוק רב בקרב חיילים. גלעד שליט עם הנשיא פרס/מערכת וואלה!, צילום מסך

הדרישה למנוע מלחמות היא דרישה מדינית שאני נמנה עם חסידיה, אבל מנגד אני מכיר בחובתה של ישראל לקבוע נורמות ידועות וברורות למשא ומתן על חטיפת חיילים. גם אנשים כמותי, המבקרים את ממשלת ישראל על טיפולה הכושל בנושא ההסדר המדיני, לא יכולים להפריד בין העמדה המדינית לעמדה הביטחונית-מוסרית. שלום יכולה להשיג מדינה שיש לה כוח להרתיע את הקמים עליה. שלום יכולה להשיג חברה שמוכנה לוותר על שטחים רבים, אבל גם מוכנה להתעקש על היתרון הביטחוני, המדעי והטכנולוגי שלה.

עסקאות ג'יבריל ושליט מסוכנות לא משום שהמשוחררים ייצרו פיגועים, שהרי פיגועים יכולים להתרחש איתן ובלעדיהן. הסכנה בעסקאות אלו היא ברוח הגבית שהן נותנות לגוונים הקיצוניים בעולם הערבי, השמחים להציג את ישראל כנעדרת כוח עמידה, כחברה שבירה שכוח הרתעתה הולך וכלה.

האופוריה האדירה שעוברת על הארץ בעקבות שחרור שליט אולי מורה על לכידותנו הפנימית, אולם יש בה גם אותות של חולשה. ישראל חייבת לקבוע כללים ברורים וידועים ולנהוג לפיהם בעת מבחן מול עולם ערבי עוין שהוא הפרטנר שלנו להסדר מדיני עתידי. דרושות לנו מתינות מדינית ונוקשות ביטחונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully