וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל הותיר הריבית על 3% - אבל רמז להורדה עתידית

רם עוזרי

24.10.2011 / 18:05

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להותיר ללא שינוי את רמת הריבית במשק בנובמבר, לאחר ההורדה בחודש שעבר. עם זאת, ציינה: "הותרת הריבית ברמתה הנוכחית מותירה מרחב תמרון"

הוועדה המוניטרית של בנק ישראל החליטה להותיר את רמת הריבית במשק בחודש נובמבר ללא שינוי, ברמה של 3%. זאת לאחר שבחודש שעבר נגיד הבנק סטנלי פישר החליט בפעם האחרונה באופן בלעדי להוריד את הריבית ב-0.25%.

למרות ההודעה על הותרת הריבית, בבנק ישראל מכינים את הקרקע להורדות ריבית בחודשים הקרובים. "הותרת הריבית ברמתה הנוכחית מותירה בידי בנק ישראל מרחב תגובה להתרחשויות בכלכלה העולמית והמקומית", כותבים בבנק, כאשר נתוני הרקע אותם הם מפרטים בהחלט מסמנים אפשרות של הורדות ריבית בהמשך הדרך.

החששות מפני תפנית שלילית בגוש האירו נותרה בעינה, מדגישים בבנק ישראל במסגרת ההחלטה. בנוסף, הם כותבים, השווקים לא מתמחרים העלאת ריבית בשנה הקרובה באף אחד מהבנקים המרכזיים של המדינות המפותחות הגדולות. שני אלה תומכים בהפחתת ריבית מצד השווקים הגלובליים.

בנוסף, גם נתוני המשק המקומי תומכים בהורדת ריבית בהמשך. בבנק ישראל מציינים כי ציפיות האינפלציה נמצאות במרכז תחום היעד, וכן מצרפים נתון על כך שבשבעת החודשים האחרונים נמצאת האינפלציה בסביבת הגבול התחתון של תחום היעד. כמו כן, הנתונים שפורסמו בחודש האחרון מצביעים על האטה בהתרחבות הכלכלה המקומית. כל אלה מהווים איתות שהבנק יכול, ואולי אף נדרש, להפחית את רמת הריבית בהמשך הדרך.

אי הוודאות נותרה גבוהה

"החששות מפני תפנית שלילית בגוש האירו נותרה בעינה בעיקר לנוכח הקשיים המתגלעים בגיבוש תוכנית חילוץ למדינות הסובלות ממשבר חוב", מדגישים בבנק ישראל. למרות ההתאוששות היחסית שנרשמה בכלכלת ארה"ב, מציינים בבנק כי רמת האי וודאות לגבי ההתפתחויות בכלכלה העולמית נותרה גבוהה במיוחד, ומשליכה כמובן גם על אי הוודאות לגבי ההתפתחויות במשק הישראלי.

בהודעה על החלטת הריבית חוזרים בבנק לנוסח הקבוע, לפיו החלטת הריבית עקבית עם מדיניות ריבית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמיכה בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. תוואי הריבית בהמשך, כותבים בבנק, תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל, בכלכלה העולמית, במדיניות המוניטרית בבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

הדבר היחיד שעדיין מהווה חסם בפני הורדות ריבית הוא קצב העליה במחירי הדירות, שב-12 החודשים האחרונים המסתיימים באוגוסט שומר על יציבות יחסית ברמה גבוהה של מעל 12%. קצב זה, מציינים בבנק, הוא נמוך ביחס לרמות של כ-20% ששררו בשנה שעברה. "המשך הגידול במספר התחלות הבניה, ההשפעה בפיגור של העלאת הריבית, הצעדים של בנק ישראל בתחום המשכנתאות והצעדים שנקט משרד האוצר במיסוי על נדל"ן, צפויים להמשיך ולהשפיע להתמתנות במחירי הדירות במהלך השנה הקרובה", כותבים בבנק.

זו הפעם הראשונה שהחלטת הריבית נקבעה על ידי ועדה ולא באופן בלעדי על ידי הנגיד סטנלי פישר. בוועדה המוניטרית של הבנק 5 חברים מלבד נגיד הבנק פישר: קרנית פלוג וברי טף מקרב עובדי הבנק, וכן פרופ' ראובן גרונאו, פרופ' רפי מלניק ופרופ' אלכס צוקרמן. במקרה של שיוויון בדיוני הריבית מקבל הנגיד קול כפול ומכריע על גובה הריבית במשק. לכן, תחת ההנחה שלעובדי הבנק יהיה קשה לצאת נגד עמדתו של פישר, בפועל ההחלטה נותרה במידה רבה בידיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully