וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרעש בטורקיה: ישראל נערכת להוצאת משלחת חילוץ

עם היוודע רעש האדמה העז שפקד את מזרח טורקיה, הנחה שר הביטחון ברק את האגף המדיני-ביטחוני להציע עזרה לאנקרה. במקביל, הרמטכ"ל גנץ הנחה את צה"ל להיערך למתן סיוע

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכת וידאו: יאיר דניאל, יותם בן- דוד, קריינות: אביב אברמוביץ')

ישראל נערכת להוציא צוותי חילוץ והצלה לאזור מחוז ואן שבמזרח טורקיה, בעקבות רעש האדמה העז שפקד בצהריים (ראשון) את האזור. שר הביטחון אהוד ברק ביקש מאנשי האגף המדיני-ביטחוני במשרדו בראשות אלוף במיל' עמוס גלעד, לפנות לטורקים על מנת להציע להם כל עזרה שתידרש. במקביל, הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ הנחה את צה"ל להיערך לאפשרות של הוצאת משלחת הצלה וחילוץ. אם יתקבל אישור של הדרג המדיני, פיקוד העורף יהיה ערוך באופן מידי להוצאת הצוותים.

בתוך כך, בהנחיית שר החוץ אביגדור ליברמן, הועבר מסר לשלטונות טורקיה ובו הצעה לסיוע הומניטרי בעקבות רעש האדמה. שגרירות ישראל באנקרה כבר פנתה בנושא לרשויות בטורקיה. סגן שר החוץ, דני אילון, השוהה בביקור מדיני בגרמניה, קיבל עדכון בדבר רעידת האדמה בטורקיה ונכונות ישראל לסייע לאזרחים הטורקים ואמר: "ישראל תמיד מוכנה להושיט עזרה ולסייע במקרים של אסונות טבע שאינם מבחינים בין ארצות ועמים".

גם השר להגנת העורף, מתן וילנאי, פנה אל הטורקים והציע את עזרת ישראל. וילנאי שוחח עם סגן שר החוץ הטורקי, והלה השיב לו כי "כרגע אנו מבצעים בדיקה של הנזק שנגרם", וקבע לשוחח עם וילנאי שוב בשעות הקרובות לאחר הערכת מצב שתתקיים בטורקיה. השר שוחח גם עם אלוף פיקוד העורף, אייל אייזנברג, על היערכות צה"ל ליציאת משלחת סיוע לאזור.

בשבוע שעבר הביע הנשיא פרס תודה עמוקה לראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, על סיועה של אנקרה בעסקת שליט. טורקיה אף קלטה לשטחה 11 מהאסירים ששוחררו במסגרת העסקה.

רעש אדמה בטורקיה: "הרוגים רבים, בתים קרסו"

חילוץ לכודים מתוך בניין שקרס בעקבות רעידת אדמה, העיר ואן, מזרח טורקיה, 23 באוקטובר 2011. רויטרס
חילוץ לכודים מתוך בניין שקרס בעקבות רעידת אדמה, העיר ואן, מזרח טורקיה, 23 באוקטובר 2011/רויטרס

לפי הדיווחים הראשוניים, הרעש הורגש באזורים נרחבים וככל הנראה גרם למותם של עשרות בני אדם. למשרד החוץ בירושלים לא דווח על נפגעים ישראלים. עד כה דווח על כ-50 נפגעים שפונו לבתי חולים. אין עדיין נתונים לגבי אומדן ההרוגים, אולם סמוך למוקד הרעש בעיירה בקריס, אמרו כי "רבים נהרגו ויש הרס רב".

בקיר קאיה, ראש העיר ואן, בירת המחוז והעיר המרכזית בו, הוסיף כי גם בה קרסו לפחות שני מבנים. קאיה הסביר כי רשת הטלפונים קרסה עקב הפאניקה של הציבור ולכן עדיין קשה לקבל מושג מלא על היקף הנזק. כוחות חילוץ בעיר, וכן בעיירות ובכפרים סביב לה, עומלים על חילוץ לכודים, בהם כמה שנלכדו תחת בניין בן שבע קומות, שקרס בוואן עצמה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בעקבות רעידת האדמה החזקה שפקדה בתחילת שנת 2010 את האיטי, הוציאה אז ישראל משלחת גדולה לאזור הרעש. המשלחת של פיקוד העורף מנתה אז כ-120 אנשי צוות רפואה ועשרות אנשי חילוץ וסיוע. בבית החולים שהקים צה"ל בפורט א-פראנס טופלו יותר מ-1,100 פצועים, נעשו בו יותר מ-300 ניתוחים ונולדו בו 16 תינוקות.

עם חזרת המשלחת הישראלית לארץ, כשבועיים לאחר יציאה להאיטי, אמר אז ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "רוממתם את רוח האדם ושמה של מדינת ישראל דווקא בימים האלו שיש מי שמתנכל ומכפיש את שמה. לא ראיתי שם צבאות שמטיחים בנו האשמות. האסון פרץ ב-12 בינואר, כ-40 שעות לאחר מכן המשלחת הישראלית כבר הייתה בדרכה להאיטי וכעבור יממה הייתה בשטח. כ-240 אנשי המשלחת, קצינים וקצינות, חיילים וחיילות בסדיר ובמילואים התחילו לעבוד במהירות שיא. המבחן שלנו כעת וצבא היא היכולת להיחלץ ולחלץ במהירות תוך כדי תנועה".

אנשי יחידות החילוץ והסיוע של פיקוד העורף נתנו בעבר מענה גם בעקבות רעידת האדמה שפקדה את מקסיקו בשנת 1985, רעידת האדמה שפקדה את ארמניה בשנת 1988, פיצוץ בניין הקהילה היהודית בארגנטינה בשנת 1994, מלחמת אזרחים ברואנדה בשנת 1994, פיצוץ בשגרירות ארצות הברית בקניה בשנת 1998, מלחמת האזרחים בקוסובו בשנת 1999, רעידת האדמה בטורקיה בשנת 1999 שבמהלכה חולצו 12 בני אדם, ביניהם הילדה הישראלית שירן פרנקו, פיגוע טרור בקניה בשנת 2002 ובפיגוע במלון הילטון-טאבה בסיני בשנת 2004.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully