וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק לעובדי שופרסל מגיע מענק מכירה?

שוקי שטאובר

17.10.2011 / 16:06

עובדי שופרסל דורשים לקבל מענק לאחר מכירת הרשת בטענה שגם הם אחראים לרוויות החברה. שוקי שטאובר מזכיר שגם הלקוחות ועובדי הקבלן תרמו את חלקם

שופרסל עומדת למכירה ועובדיה מבקשים את חלקם. הוועד שלהם דורש, בגיבוי ההסתדרות, מענק מכירה. גם לעובדים מגיע ליהנות מפירות העיסקה. במכתב ששיגרה לעובדים הציגה יו"ר הוועד, אריאלה סיסו, את הסיבה לדרישה: "ברור לכולם כי לכם, עובדים יקרים, יש תרומה מכרעת בשיפור רווחיותה של שופרסל לאורך שנים, ולכן, אין כל סיבה שבעולם שלא נהיה שותפים לרווח".

צודקת אריאלה סיסו, למרות שאפשר להעלות גם טיעונים כבדי משקל נגד תפיסת עולם כזו. אפשר לטעון כי בניגוד לבעלים המוכרים העובדים ממשיכים להישאר בחברה ולהתפרנס ממנה. אפשר גם לטעון בעד העיקרון הבסיסי שלהרוויח זכאי רק מי שסיכן את הונו - הרי אם שופרסל הייתה נמכרת בהפסד כלל לא בטוח שיו"ר הוועד שלה הייתה מציעה עובדים לשאת בחלק ממנו.

אבל בימים אלו, של מחאה וצדק חברתי, של דרישה לשינוי מסוים של כללי המשחק, של מודעות גוברת והולכת לחסרונות הקפיטליזם והתחרות החופשית, אפשר שגישתה של סיסו גוברת על טיעוני השוללים אותה. אחרי ככלות הכול גם העובדים תרמו לעליית ערכה של החברה. אמנם ההנהלה הנוכחית עשתה את ההבדל (העובדים היו שם גם קודם, עוד לפני ההשבחה), אבל בכל זאת, גם העובדים לקחו חלק וסייעו לקדם את תהליכי ההשבחה. סיסו מכירה בכך, לא תובעת חלוקה שווה עם הבעלים, היא רק מבקשת לחלק לעובדים אחוז מסוים מרווחי המכירה.

ומה עם הלקוחות? ועובדי הקבלן?

אבל למה רק העובדים? האם רק הם סייעו לבעלי החברה להשביח את ערכה? מה אתנו, הלקוחות, ששילמנו בכסף טוב לאורך השנים, נענינו למבצעים, הצטרפנו למועדון הלקוחות? אחרי ככלות הכול בזכותנו גדלה שופרסל וגם היוותה מקור פרנסה ראוי לעובדיה. לנו לא מגיע ליהנות מפירותיה של המכירה?

מגיע לנו, ולא פחות מאשר לעובדים. תביעה כזו שלנו כלל לא עולה רק משום שאיננו מאורגנים. למה לא מגיע מענק מכירה לפחות ללקוחות נאמנים – חברי מועדון הלקוחות, או כאלו שהוציאו סכום מינימום מסוים בסניפי החברה לאורך תקופה? אחריות תאגידית מדגישה את מכלול יחסיה ההוגנים של חברה עסקית עם כלל בעלי העניין שלה, כולל אלו שאין להם כוח ארגוני.

וברוח איום השביתה הכללית שמרחף כיום על המשק סביב הדרישה לצמצום היקף העסקתם של עובדי קבלן. גם הם, כמונו הלקוחות, אינם מאורגנים. האם אריאלה סיסו ותומכיה בהסתדרות מתעתדים לדרוש תגמול מכירה גם עבור עובדי הקבלן המועסקים בשופרסל? סביר שלא. בכך הם כמובן משמיטים מתחת לרגליהם חלק מהטיעון המוסרי שעומד בבסיס דרישתם למענק מכירה. והן זו אותה הסתדרות שבימים אלו ממש שיוצאת במאבק נחרץ למען עובדי הקבלן.

ועוד לא דיברנו על הספקים, בעיקר הקטנים. הרי גם הם, שניגפו בפני כוחה של ענקית הקמעונאות, תרמו להצלחתה והשבחת ערכה של שופרסל.

שוקי שטאובר כתב עשרה ספרי ניהול וכותב ספר על אחריות תאגידית בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • שופרסל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully