וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גלעד חוזר הביתה: על המר והמתוק

איזי ליבלר

17.10.2011 / 10:14

שחרורו של גלעד שליט לאחר חמש שנות מאסר אכזריות הוא תוצאה של מאבק עיקש בין הלב לבין השכל. בסוף ניצחו הרגשות הסוערים. סופו של הסיוט הביא לגלים של אופוריה והקלה בקרב העם כולו בחג סוכות. כל אחד ואחת מאתנו, כולל אלו שהתנגדו באופן נחרץ לעסקה שהתגבשה עם חמאס, מזדהה עם גלעד. לא כגיבור אלא כאילו היה הבן שלנו. העסקה מייצגת את מצוות פדיון שבויים, אשר נחשבת ביהדות לבעלת עדיפות. היא משקפת את האנושיות והערבות ההדדית אשר אפיינו את העם היהודי במשך שנים של רדיפה ובידוד. לא כל מדינה אחרת בעולם הייתה מסכימה לשחרר יותר מ-1,000 מחבלים תמורת חייל. העסקה חושפת את החמלה הישראלית ואת הקורבנות שישראלים מוכנים להקריב כדי לא להפקיר את בניהם בשדה הקרב.

הפופולריות של ראש הממשלה בנימין נתניהו תזכה ללא ספק לנסיקה דרמטית - לפחות בטווח הקצר. למעט המתנגדים הרעשניים זכתה העסקה לתמיכה נלהבת של רוב הישראלים. ככה זה כשכלי התקשורת הבלתי אחראיים שלנו פרטו על רגשותינו במשך שנים כדי להביא לשחרורו גם במחיר כבד. באופן אירוני, התוצאה היא שנתניהו, אשר התריע בעבר באופן חוזר ונשנה על ההשלכות הקשות שבכניעה לדרישות הטרור, חצה את הקווים שהוא עצמו התווה.

נתניהו, יש לציין, ירש את הבעיה מאהוד אולמרט, אשר בשלב מסוים הסכים לוויתורים מרחיקי לכת לחמאס, ואז קיבל רגליים קרות, נסוג מן העסקה ברגע האחרון והשאיר את ההחלטות הכואבות ליורשו בתפקיד. אין לקנא בנתניהו, שבוודאי התייסר טרם החלטה גורלית שכזו, אשר מנוגדת לעקרונות הבסיסיים שלו.

אף שכולנו עולצים וחוגגים את תומה של תקופה טראומתית, בעסקה הזאת יש רכיבים מרים ומתוקים גם יחד.
היבט מרכזי שלילי אחד טמון בסבל שייגרם למשפחותיהם של אלו שנרצחו בעת שיחזו ברוצחים חסרי החרטה של אהוביהם מהוללים כגיבורים. העסקה משדרת לחמאס כי רצח, חטיפות וטרור יעילים לאין שיעור להשגת מטרותיהם, בוודאי יותר מקיום משא ומתן. וכפי שציין ראש המוסד לשעבר מאיר דגן פעמים רבות, בהתבסס על תקדימי העבר לשחרור הרוצחים האלה, יהיו לכך השפעות קטלניות. שחרורם עלול להביא לרציחתם של ישראלים רבים נוספים.

למעשה, מנהיג חמאס חאלד משעל הצהיר מפורשות כי "אלו המשוחררים ישובו למאבק המזוין. זהו הישג לאומי אדיר". האפקט המלא יורגש על ידינו רק בשבועות הקרובים, כאשר העולם ייחשף לחגיגות ניצחון במימון חמאס אשר בהן יובלו הרוצחים האלה ברחובות ויוצגו כגיבורים.

על ידי חשיפת הצד ה"רך" של ישראל קיבל חמאס (וגם פת"ח) תמריץ ברור לניצול כל יכולותיו כדי לתפוס בני ערובה ישראלים נוספים ולכפות דרישות חדשות בעתיד. מה גם שכעת יהיה קל הרבה יותר לחמאס לגייס טרוריסטים. הרי יוכלו לשכנע אותם כי ללא קשר למספר הישראלים שהם ירצחו, גם אם ייתפסו, קיימת סבירות גבוהה שהם ישוחררו מהכלא בעתיד.

בכלל, חמאס הוכיח כי הוא מסוגל לכפות על ישראל ועל מדינות נוספות לשאת ולתת עמו, ובכך להשיג לגיטימציה. יתרה מזו: העסקה היא גם הישג לארגון האחים המוסלמים, יוצרו של חמאס, אשר מתגלה כמרכז הכוח המרכזי במצרים. הממשלה המצרית נאלצה להתחשב בארגון וללחוץ על ישראל להימנע מפגיעה בחמאס. על ישראל להכניס למשוואה גם את טורקיה, אשר, נוסף על אירן, מתגלה כתומכת בולטת בחמאס.

למזלנו, צה"ל מסוגל להתמודד עם אויבינו. אבל עתה, לאחר ההחלטה הקשה, על הממשלה להכין את עצמה לעתיד. להבא אסור שניתן לגאולתו של ישראלי אחד - חייל ואזרח כאחד- לסכן את ביטחוננו הלאומי. עלינו להקים מחדש את הוועדה בראשות נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר משנת 2009, אשר קראה לקבוע כללים שמטרתם להבטיח כי עסקאות שבויים עתידיות לא יהפכו לקרקס התקשורתי שהניע את העסקה הזו. ממצאי הוועדה נגנזו בגלל שליט. כעת, לאחר שחרורו, עלינו לעגן את העקרונות האלה בחקיקה על ידי הכנסת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully