וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשנות: איך ישפיע שחרור שליט על האזור?

12.10.2011 / 6:30

העסקה לשחרור שליט תביא להשלכות על חמאס, מצרים, הרשות הפלסטינית וכמובן, ישראל. אמיר בוחבוט עומד על משמעות העסקה לכל הצדדים, ועל כישלון המודיעין הישראלי שעוד יהדהד זמן רב

"צה"ל יוכל להתמודד עם עסקה שכזו", אמר בעבר אלוף פיקוד מרכז, אבי מזרחי, שהיה האלוף הראשון והאחרון שתמך באופן פומבי בעסקה לשחרור אסירים עם דם על הידיים לגדה המערבית - תמורת שחרור גלעד שליט. האלוף מזרחי הוא קצין שקול ומקצועי, ואי אפשר לטעות בדבריו. תמיכתו של מזרחי מהווה בסיס מוצק להחלטת הממשלה, הכוללת בתוכה אפקטים רבים. מה יהיו ההשלכות על כל אחד הצדדים?



גלעד בדרך הביתה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
הממשלה אישרה: העסקה לשחרור שליט תצא לפועל
נתניהו: העסקה טובה, גלעד יחזור הביתה בקרוב
משפחת שליט על העסקה: "זה הרגע שחיכינו לו"
משעל: "אלף אסירים שלנו ישוחררו בתמורה לאחד"
השלבים בדרך לשחרור גלעד שליט מהשבי
חמש שנים בשבי: 24 שעות במאהל המחאה

מעגל חמאס: עידוד רוח ההתנגדות
ארגון חמאס נמצא תחת לחץ סורי-אירני, ולכן הוא פתח משרד אינטרסים בקהיר. חמאס נכנע ללחץ המצרי והגיש מכתב עמדה בחודש יולי שהבשיל לכדי העסקה לשחרור שליט. בעקבות ההישג, יערוך ארגון חמאס סדרת חגיגות שימשכו לא רק מול המצלמה, אלא בעיקר לגיוס כספים ועידוד רוח ההתנגדות.

לאחר שישקע האבק, יאלץ רמטכ"ל חמאס, אחמד ג'עברי, להתמודד בעצמו עם הלחץ בשל נוכחות האסירים ששבו לרחוב הפלסטיני בעזה. הלחץ יתבטא ראשית באמצעות דרישה למשכורות והטבת תנאים נוספים - ולאחר מכן על ידי ערעור על השקט היחסי שגזר חמאס על עצמו מול צה"ל.

מעגל מצרים: שושבינת העסקה
מצרים יוצאת מחוזקת מאוד מהעסקה - גם כלפי הרחוב המצרי ובעיקר כלפי העולם. המצרים הוכיחו כי הם עדיין שחקן אזורי משפיע. מאחורי העסקה עומדים מספר אינטרסים מצריים, כאשר הראשון ביניהם הוא יציבות. בקרוב יגזר הקופון הזה מחמאס ומישראל.

לא כל דרישותיהם בעסקה מולאו - כמו למשל שחרורו של מרואן ברגותי. לצעד זה התנגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בקרוב ישראל תשמע על דרישות מגוונות מצד מצרים, שתלווה את כל התהליך הדו שלבי לשחרור שליט.

הממשלה אישרה את העסקה לשחרור גלעד שליט. דניאל בוק, רותם אזולאי, רויטרס, גדעון צנטנר
אביבה ונועם שליט, הלילה לאחר ההודעה על אישור העסקה בממשלה/גדעון צנטנר, דניאל בוק, רותם אזולאי, רויטרס

מעגל הרשות הפלסטינית: עמידה מול האסירים המשוחררים
עסקה זו דוחקת את כל ההצלחה וההד התקשורתי סביב רעיון ההכרזה על מדינה פלסטינית. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, וראש הממשלה, סאלם פיאד, יתעוררו בשבועות הקרובים בשעות הבוקר ויגלו שכותרות העיתונים בשטחים ובעולם הערבי יתייחסו לעסקת שחרור האסירים ולא בהכרח לאג'נדה אותה הובילו בחודשים האחרונים. האתגר של אבו מאזן וסלאם פיאד יהיה לעמוד מול האסירים המשוחררים, שעשויים לעורר גל מחאות ואלימות במטרה לכרסם במעמד הרשות הפלסטינית.

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו מאזן), בישיבת הוועד הפועל של אש"ף, רמאללה, 13 באפריל 2011. רויטרס
האתגר של אבו מאזן ופיאד יהיה לעמוד מול האסירים המשוחררים, שעשויים לעורר גל מחאות ואלימות/רויטרס

ישראל: היערכות לטרור
הנחת העבודה של צה"ל והשב"כ היא שכל האסירים המשוחררים יחזרו לעסוק בטרור בצורה ישירה או עקיפה. היכולת של צה"ל לחזור אל שיטת הסיכול הממוקד תרחף מעל העסקה לאורך זמן, על רקע סירובה של ישראל לשחרר "סמלים" מרכזיים מהאסירים הכלואים. גורמים בפיקוד מרכז ובשב"כ טוענים בשיחות סגורות כי יהיה ניתן להכיל את מהלך שחרור האסירים, אך מנגד מדגישים כי העסקה מעניקה רוח גבית לטרור. נקודת התורפה הייתה ונותרה שטחי יהודה ושומרון, ולכן התעקש השב"כ להטיל על האסירים בגדה הגבלות תנועה ומניעת טיסות לחו"ל. אסיר שיחזיק בנשק או יתכנן פעילות טרור יפגע במהירות.

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, דיבר בפני השרים על העסקה והגדיר אותה כ"מורכבת מאוד". עם זאת, טען כי יש בה אמירה פיקודית ומוסרית כלפי שאר החיילים בצה"ל בסוגיית השבויים. "נדע להיערך לבאות ונביא תוצאות", הדגיש. ברקע עדיין מרחפת לה ההתרעה של חוליות טרור שנעות בסיני ומאיימות לחטוף חיילים ואזרחים. יהיה זה מבחן אמת לא רק לצה"ל - אלא גם לקהילת המודיעין שלא הצליחה במשך חמש שנים לאסוף מידע מודיעיני איכותי על גלעד שליט, ולרקום תוכנית מבצעית שתוביל לשחרורו. כישלון זה יהדהד זמן רב.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully