וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט המעגלים של עסקת שליט

12.10.2011 / 1:59

אלוף פיקוד מרכז, אבי מזרחי, היה האלוף הראשון והאחרון שתמך באופן פומבי בעסקה לשחרור אסירים עם דם על הידיים לגדה המערבית, תמורת שחרור גלעד שליט. "צה"ל יוכל להתמודד עם עסקה שכזו", אמר. האלוף מזרחי קצין שקול ומקצועי. אי אפשר לטעות בדבריו. תמיכתו של מזרחי מהווים בסיס מוצק להחלטת הממשלה, הכוללת בתוכה אפקטים רבים.

מעגל חמאס: עידוד רוח ההתנגדות
ארגון החמאס נמצא תחת לחץ סורי-איראני, ולכן פתח משרד אינטרסים בקהיר. החמאס נכנע ללחץ המצרי והגיש מכתב עמדה בחודש יולי שהבשיל לעסקה לשחרור שליט. בעקבות ההישג, יערוך ארגון החמאס סדרת חגיגות שימשכו לא רק מול המצלמה, אלא בעיקר לגיוס כספים ועידוד רוח ההתנגדות.

לאחר שישקע האבק, יאלץ רמטכ"ל חמאס, אחמד ג'עברי, להתמודד בעצמו עם הלחץ שיניבו האסירים ברחוב הפלסטיני בעזה. ראשית באמצעות דרישה למשכורות ותנאים נוספים - ולאחר מכן על ידי ערעור על השקט היחסי שגזר החמאס על עצמו מול צה"ל.

מעגל מצרים: שושבינת העסקה
מצרים יוצאת מחוזקת מאוד מהעסקה - גם כלפי הרחוב המצרי ובעיקר כלפי העולם. המצרים הוכיחו כי הם עדיין שחקן אזורי משפיע. מאחורי העסקה עומדים מספר אינטרסים מצריים, כאשר הראשון ביניהם הוא יציבות. בקרוב יגזרו את הקופון מהחמאס ומישראל. לא כל דרישותיהם בעסקה מולאו - כמו למשל שחרורו של מרואן ברגותי. לצעד זה התנגד ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בקרוב ישראל תשמע על דרישות מגוונות מצד מצרים, שתלווה את כל התהליך הדו שלבי לשחרור שליט.

מעגל הרשות הפלסטינית: עמידה מול האסירים המשוחררים
עסקה זו דוחקת את כל ההצלחה וההד התקשורתי סביב רעיון ההכרזה על מדינה פלסטינית. יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, וראש הממשלה, סאלם פיאד, יתעוררו בשבועות הקרובים בשעות הבוקר ויגלו שכותרות העיתונים בשטחים ובעולם הערבי יתייחסו לעסקת שחרור האסירים ולא בהכרח לאג'נדה אותה הובילו בחודשים האחרונים. האתגר של אבו מאזן ופיאד יהיה לעמוד מול האסירים המשוחררים, שעשויים לעורר גל מחאות ואלימות במטרה לכרסם במעמד הרשות הפלסטינית.

ישראל: היערכות לטרור
הנחת העבודה של צה"ל והשב"כ היא שכל האסירים המשוחררים יחזרו לעסוק בטרור בצורה ישירה או עקיפה. היכולת של צה"ל לחזור אל שיטת הסיכול הממוקד תרחף מעל העסקה לאורך זמן, על רקע סירובה של ישראל לשחרר "סמלים" מרכזיים מהאסירים הכלואים. בפיקוד מרכז ובשב"כ, טוענים בשיחות סגורות כי יהיה ניתן להכיל את מהלך שחרור האסירים, אך מנגד מדגישים כי העסקה מעניקה רוח גבית לטרור. נקודת התורפה היתה ונותרה שטחי יהודה ושומרון, ולכן התעקש השב"כ להטיל על האסירים בגדה הגבלות תנועה ומניעת טיסות לחו"ל. אסיר שיאחוז בנשק או יתכנן פעילות טרור יפגע במהירות.

הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, דיבר בפני השרים על העסקה והגדיר אותה כ"מורכבת מאוד". עם זאת, טען כי יש בה אמירה פיקודית ומוסרית כלפי שאר החיילים בצה"ל בסוגיית השבויים. "נדע להיערך לבאות ונביא תוצאות", הדגיש. ברקע עדיין מרחפת לה ההתרעה של חוליות טרור שנעות בסיני ומאיימות לחטוף חיילים ואזרחים. יהיה זה מבחן אמת לא רק לצה"ל - אלא גם לקהילת המודיעין שלא הצליחו במשך חמש שנים לאסוף מידע מודיעיני איכותי על גלעד שליט, ולרקום תוכנית מבצעית שתוביל לשחרורו. כישלון זה יהדהד זמן רב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully