וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי הם בכירי חמאס שעמדו מאחורי עסקת שליט?

ניר יהב

11.10.2011 / 20:37

במסגרת העסקה לשחרורו של החייל החטוף גלעד שליט צפויים להשתחרר גם כ-1,000 אסירים פלסטינים, בהם כ-450 המוגדרים "כבדים". הדבר יהפוך שלושה מבכירי הארגון לגיבורים ברחוב הערבי

אם אכן עסקת שליט תצא לפועל, ישוחררו מבתי הכלא בישראל אלף אסירים פלסטינים, מתוכם 450 אסירים "כבדים". חמאס, שבמשך חמש שנים ארוכות מצליח לנהל משא ומתן עיקש וחסר פשרות עם ישראל, יזכה ודאי לאהדה גדולה בקרב הציבור הפלסטיני, ובעיקר בקרב משפחות האסירים הפלסטינים הממתינות לשחרור בניהן. מי שיהפכו ודאי לגיבורים הגדולים של העסקה הם שלושת בכירי חמאס שניהלו את המגעים העקיפים מול ישראל: ראש הזרוע הצבאית של חמאס אחמד ג'עברי, ראש הלשכה המדינית של חמאס חאלד משעל ובכיר חמאס ברצועה מחמוד א-זהאר.

עסקת שליט - כותרות אחרונות
הושגה עסקה לשחרור גלעד שליט, הממשלה מתכנסת לאשרה
משפחת שליט על העסקה: "נשמח רק כשנראה את גלעד"

ג'עברי, בן 50, מתגורר בעזה. לאחר פציעתו של ראש הזרוע הצבאית המיתולוגי של חמאס, מוחמד דף, הוא הפך למפקד הזרוע הצבאית של הארגון. מחשש לחיסולו הוא שומר על פרופיל נמוך, אינו משוחח בטלפון, מתחבא במקומות מסתור, ומסתייע במאבטחים 24 שעות ביממה. כמי שעומד בראש הזרוע הצבאית של חמאס אשר חטפה את שליט ביוני 2006, ג'עברי, המכונה בעיני רבים "רמטכ"ל חמאס", ניהל את המגעים לגיבוש עסקה. במשא ומתן עם ישראל הוא הוביל קו נוקשה, סירב להתפשר כמו בכירי חמאס בעזה והוא זה שנתן אור ירוק לכל התגמשות קלה שחמאס גילה במהלך המגעים במצרים או לכל החלטה שחמאס קיבל. אם אכן הושג הסכם לשחרור שליט, ג'עברי הוא זה שחתם עליו ולא שום אדם אחר. על כן, הוא יהפוך לגיבור הגדול ברחוב הפלסטיני.

האדם השני שיהפוך ודאי לגיבור הוא ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל. כמי שעומד בראש הלשכה המדינית של חמאס ולמעשה מנהיג את הארגון, הוביל משעל את מדיניות הנוקשה במגעים עם ישראל. לא אחת הוא תיאם את עמדותיו עם אחמד ג'עברי בעזה, אפילו בפגישה שקיימו בקהיר בחודש מאי האחרון. משעל – שמקום מושבו בדמשק - לא היה מעורב בפרטי המגעים לגיבוש עסקה כפי שהיו אנשי הזרוע הצבאית מעורבים, אך פעמים רבות הוא נתן את הוראותיו למשלחת חמאס למגעים בקהיר ואף סיכל – ביחד עם ג'עברי – ניסיונות להתגמש מול ישראל. משעל ייזכר כמי שהביא לשחרור מאות אסירים פלסטינים והוא ידאג גם להזכיר זאת בנאומיו בחודשים הקרובים.

מי שיזכה אף הוא באהדה רבה בעקבות שחרורם של מאות האסירים הפלסטינים בתמורה לשחרור שליט הוא בכיר חמאס ברצועת עזה, ד"ר מחמוד א-זהאר. א-זהאר, שכיהן בעבר כשר החוץ בממשלת חמאס, השתתף בעשרות פגישות משא ומתן עם המתווך הגרמני ועם המתווכים המצרים בניסיון להגיע להסכם לשחרור שליט. על אף הקו המדיני הנוקשה שהוא מוביל, דווקא במגעים לגיבוש עסקה הוא נחשב לאחד הסמנים המתונים בחמאס. כמי שחי ברצועת עזה ומבין את הצורך הדחוף של ממשלת חמאס בגזירת קופון פוליטי, ניסה א-זהאר לדחוף לא פעם ולא פעמיים לחתימה על הסכם מול ישראל, אפילו במחיר של התפשרויות והתגמשויות. בימים האחרונים הוא וג'עברי שהו בקהיר וניהלו מגעים עקיפים מול השליח הישראלי למגעים, דוד מידן, ואנשי צוותו. הערב הסכים לומר משפט אחד: "ברגע שיושג הסכם, נכריז על כך באופן רשמי".

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully