וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זוכי פרס נובל לפיזיקה: חוקרי הסופרנובה

4.10.2011 / 20:00

שלושה מדענים שגילו כי היקום בו אנחנו חיים מתרחב ומתפשט בקצב הולך וגובר וסללו את הדרך לגילויים מרחיקי לכת נוספים קיבלו היום הודעה מוועדת פרס נובל שבישרה להם על זכייתם

התגלית המרעישה לפיה התרחבות היקום נמצאת בתהליך האצה, זיכתה היום (שלישי), שלושה אסטרונומים בפרס נובל לפיזיקה. שלושת המדענים המאושרים, סול פרלמוטר ובריאן שמידט מארצות הברית ואדם ריס האוסטרלי, הגיעו להישג המרשים בזכות תצפיות ממושכות בהתפוצצויות כוכבים ביקום, תופעה המכונה "סופרנובה". ועדת הפרס אמרה על כי התגלית של שלושת המדענים, המשתייכים לשני צוותי מחקר נפרדים, שינתה את האופן בו אנו תופסים את העולם בו אנו חיים ואת האופן בו הוא עשוי להגיע לקיצו.

המדענים בחנו עשרות תופעות סופרנובה, בציפייה לאשש תיאוריות ותיקות, לפיהן היקום הולך ומתרחב במהלך 14 מיליארד השנים האחרונות, אך בקצב הולך וקטן. להפתעתם הרבה גילו המדענים את ההיפך הגמור. "מצאנו את עצמנו מבשרים לעולם על הממצא ה'משוגע' הזה – היקום בו אנו חיים מתרחב בקצב הולך וגובר" אמר שמידט, בן 44, "הדבר נראה בלתי אפשרי ונראה לי שהיינו מפוחדים מעט בהתחלה".

פרלמוטר, בן 52 המרצה באוניברסיטת ברקלי, הוסיף כי "שרשרת הניתוחים הסטטיסטיים שהעברנו את הממצאים הייתה כה ארוכה עד שסירבנו להאמין בתוצאה, אך ככל שהוספנו לנתח אותם, התוצאה נשארה אותה תוצאה, זה היה רגע ה-'א-אה!' הארוך בהיסטוריה".

עבודתם של השלושה היוותה בסיס לתיאורית ה"אנרגיה האפלה", סוג של כוח כבידה הפועל באופן הפוך והגורם להתפשטות להאיץ. למרות שכ-75 אחוזים מהיקום מורכבים מהאנרגיה האפלה , מדענים טרם הצליחו לפענח את מהותה.

במסגרת הזכייה בפרס הנכסף יקבלו הזוכים סכום כספי בסך עשרה מיליון קרונות שבדיות (1.45 מיליון דולרים). ריס ושמידט שעבדו יחדיו יחלקו מחצית מהסכום ופרלמוטר יקבל את היתר. ריס, שהיה עדיין בשנות ה-20 לחייו כשהגיע לתגלית המדעית, בשנת 1998, אמר לסוכנות הידיעות רויטרס "כשהרמתי את הטלפון מוקדם בבוקר היום, שמעתי אנשים מדברים שבדית. ידעתי שאלה לא אנשי איקאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully