וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוצאות מבחני המיצ"ב: עלייה בכל ארבעת התחומים

4.10.2011 / 12:01

גדעון סער הציג את נתוני הבחינות, המודדות הישגים במדעים, בשפת אם, במתמטיקה ובאנגלית. למרות העלייה, בכל המקצועות נמצאו פערים ניכרים בהישגי תלמידים מרמות שונות של רקע כלכלי

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק)

מנתוני המיצ"ב (מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית) הראשוניים שהתפרסמו הבוקר (שלישי) עולה כי נמשכת מגמת העלייה בהישגים הלימודיים של תלמידי כיתות ה' ו-ח' ולראשונה נרשמה עלייה בכל ארבעת תחומי הליבה (מתמטיקה, אנגלית, מדעים ושפת אם), ובכל אחת משלוש הקבוצות החברתיות כלכליות שנבחנו. כמו כן, חל צמצום משמעותי בפערים בין דוברי העברית לדוברי הערבית.

שר החינוך, גדעון סער, הציג את הנתונים לשנת הלימודים תשע"א במסיבת עיתונאים, שנערכה במשרד החינוך בתל אביב. האירוע התקיים במעמד מנכ"ל משרד החינוך, ד"ר שמשון שושני, ומנכ"לית ראמ"ה, פרופ' מיכל בלר. "ישנה מגמה גורפת של שיפור בציוני המיצ"ב, בכל המקצועות ובכל שכבות הגיל, בכל המגזרים ובכל הפרמטרים. אין חריגים במגמה זו".

חדשות טובות או עיוות של הנתונים? בואו לדבר על זה בפייסבוק

שיפור של 30 נקודות במבחן שפת אם ללומדים בשפה הערבית

במבחן שפת אם שנערך לתלמידי כיתות ה' בשפה הערבית נראה שיפור של יותר מ-30 נקודות (הציון הוא 571 השנה לעומת 539 בשנה שעברה). ציונם של תלמידי כיתות ה' הלומדים בשפה העברית הוא 528 לעומת 521 במבחן שנערך בשנה שעברה.

על אף הנתונים המחמיאים ובדומה לשנים קודמות, בכל המקצועות נמצאו פערים ניכרים בהישגי תלמידים מרמות שונות של רקע חברתי-כלכלי. בכיתות ה' נמצא כי בין תלמידים מרקע סוציו-אקונומי חזק לעומת תלמידים מרקע סוציו-אקונומי חלש נמדד פער של 45 נקודות במדע וטכנולוגיה, 52 באנגלית, 60 בעברית ו-64 במתמטיקה. בכיתות ח' הפערים גדולים אף יותר: באנגלית נרשם פער של 77 נקודות, במדע וטכנולוגיה פער של 79 נקודות, בעברית 96 ובמתמטיקה 114 נקודות. בעברית: 96 ו-114 במתמטיקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

הישגים גבוהים יותר לבנות בכל המקצועות למעט מתמטיקה

עוד עולה מהנתונים, כי בכיתות ה', כמו גם בכיתות ח', הישגי הבנות בקרב דוברי העברית גבוהים במידה ניכרת מהישגי הבנים. למעשה, רק בתחום המתמטיקה גבוהים הישגי הבנים תלמידי כיתות ה' מאלו של הבנות באותה קבוצת גיל. בקרב דוברי הערבית גבוהים הישגי הבנות באופן חד משמעי בכל המקצועות, לרבות מתמטיקה.

במדגם נבדק גם היקף השיעורים הפרטיים: 35% מכיתות ה'-ו' מדווחים כי הם נעזרים בשיעורים פרטיים במקצוע אחד לפחות מבין מקצועות המיצ"ב, לעומת 42% בכיתות ז'-ט'. המקצוע בו נעזרים תלמידי ישראל במורים פרטיים יותר מכל הוא האנגלית - 26% מהם דיווחו על כך, לעומת 25% שדיווחו כי השתמשו בשירותיו של מורה פרטי במתמטיקה. מהנתונים עולה כי תלמידים מבתי ספר דוברי עברית לוקחים יותר שיעורים פרטיים.

יו?ר ועדת החינוך התרבות והספורט של הכנסת, ח?כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), התייחס לנתוני המיצ?ב ואמר כי הם "מעידים על רוח חיובית הנושבת בבתי הספר, אך עם זאת אסור לנוח על זרי הדפנה ולזכור שהישגים הם רק חלק ממטרות מערכת החינוך לצד ערבות הדדית, עידוד גיוס לצה?ל וחיזוק ערכים ציוניים. יש לפעול לשימור ואף לשיפור ההישגים הנוכחיים לצד המשך צמצום הפערים בין המגזרים ועל כך נדון לעומק בועדת החינוך".

מבחני המיצ"ב הם מבחנים הנערכים לתלמידי בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים בישראל בנושאים: מדעים, שפת אם (עברית או ערבית), מתמטיקה ואנגלית. מטרת המבחנים לתת מידע להנהלת בית הספר על הישגיו הלימודיים של התלמיד, לשם תכנון עבודת בית הספר. את המבחנים עורכת ראמ"ה (הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך - ב.ו.), הפועלת במסגרת משרד החינוך והתרבות.

המיצ"ב נערך בקרב תלמידי כיתות ה' ו-ח' במקצועות מדע וטכנולוגיה, אנגלית, מתמטיקה, ושפת-אם, וכן בכיתה ב' בשפת-אם. כמו כן, כולל המיצ"ב סקרי אקלים וסביבה פדגוגית אשר נערכו בקרב תלמידים בכיתות ה'-יא' ובקרב מורים ומחנכים בכיתות א-ט'. בשנת הלימודים החולפת נבחנו בבחינות המיצ"ב 1,094 בתי ספר, 4,352 כיתות ו- 117,130 תלמידים.

בהכנת הידיעה השתתף פנחס וולף

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully