וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוון מעיקה על השוק: ירידות של 3% בוול סטריט

ערן אזרן

3.10.2011 / 23:08

המסחר בבורסה האמריקאית נפתח בירידות קלות אך בהמשך הערב התעצמו הירידות. מדד הדאו ג'ונס איבד 2.4% מערכו ואילו הנאסד"ק צנח ב-3.3%

אי הוודאות סביב תוכנית החילוץ ליוון המשיכה להעיק גם הערב על בורסות העולם וגם על בורסות וול סטריט שננעלו בירידות שערים חדות של יותר מ-3%. בתחילת הערב, עם פתיחת המסחר, נסחרו המדדים בירידות קלות של 0.3%-0.5%. מאוחר יותר, נתוני מקרו חיוביים בנוגע למגזר הייצור התעשייתי העבירו הבורסות לעלייה של 0.6%, אך בסופו של יום החששות בנוגע למשבר החוב באירופה הכריע את הכף.

בסיכום יומי, מדד דאו ג'ונס איבד 2.4%. מדד S&P 500 נחלש ב-2.85% וצנח לרמתו הנמוכה ביותר זה שנה, ומדד נאסד"ק ירד ב-3.3%. בשוק האג"ח הממשלתיות האמריקאיות נרשמו ירידות של 0.14%, והתשואה על אג"ח ל-10 שנים עלתה ל-1.785%, לאחר שלפני שבוע צנחה לרמה של 1.6714% - רמתה הנמוכה ביותר מאז החל הבנק הפדרלי לפרסם נתון זה בשנת 1953. מחיר הנפט נסחר ברמה הנמוכה מאז ספטמבר 2010 - 77.61 דולר לחבית, לאחר שהמטבע האמריקאי התחזק היום מול מרבית המטבעות המרכזיים בעולם.

בדומה לבורסות אירופה, מי שהבילו הערב את הירידות היו מניות הבנקים: מניית מורגן סטנלי צנחה ב-7.3%, מניית בנק אוף אמריקה נפלה ב-9.8%, מניית סיטי בנק נחתכה ב-4.2%, ומניית גולדמן סאקס נפלה ב-4.4%.

מדד מנהלי הרכש של מכון ISM שפורסם הערב הצביע כי פעילות הייצור בארה"ב צמחה בקצב מעט מהיר מהצפוי בחודש שעבר. מדד מנהלי הרכש למגזר הייצור עלה בספטמבר ל-51.6 נקודות, לעומת 50.6 נקודות באוגוסט. כלכלנים צפו כי המדד יישאר ללא שינוי. כל קריאה של המדד מעל ל-50 נקודות מצביעה על התרחבות בפעילות הייצור, בעוד שקריאה מתחת ל-50 מרמזת על נסיגה.

יצרניות הרכב הגדולות בארה"ב דיווחו היום על עלייה חדה מהצפוי במכירותיהן בחודש ספטמבר, לאחר שהתאוששו מההאטה שנגרמה עקב רעידת האדמה ביפן. טויוטה, לעומת זאת, דיווחה על ירידה במכירות. ג'נרל מוטורס (GM), יצרנית הרכב הגדולה בארה"ב, דיווחה על עלייה של 19.8% במכירותיה בארה"ב ל-207,145 מכוניות ומשאיות בספטמבר. קרייזלר דיווחה על זינוק של 27% במכירותיה בארה"ב. פורד דיווחה על עליה מתונה יותר של 9%. טויוטה והונדה, שתי היצרניות הגדולות ביפן, רשמו כצפוי ירידה במכירותיהן, בעקבות השלכותיה של רעידת האדמה שפקדה את יפן במארס.

המאמצים להצלת יוון נמשכים

במקביל המסחר באירופה ננעל הערב בירידות שערים חדות בהובלת מניות הבנקים, על רקע החששות הגוברים כי גוש היורו לא יחלץ את יוון מחדלות פירעון ועל רקע נתוני מקרו גלובליים המעידים על המשך ההאטה בשווקים. לונדון ירדה ב-1%; פרנקפורט איבדה 2.3%; פאריס נסוגה ב-1.9%; בורסת אתונה ירדה ב-2.4%; מדד סטוקס 600 הכלל אירופי ירד ב-1.1%.

ממשלת יוון צופה נסיגה של 2.5% בתמ"ג בשנה הבאה. הממשלה התחייבה לפטר עובדים במגזר הציבורי במסגרת חבילת צנע חדשה, בהיקף של 6.6 מיליארד יורו, שנועדה להבטיח את קבלת התשלום הבא במסגרת חבילת החילוץ של האיחוד האירופי. עם זאת, הצעדים עוד צריכים לקבל את אישור הפרלמנט היווני. התוכנית החדשה מציבה לעצמה יעד של גירעון בתקציב בהיקף 6.8% מהתמ"ג ב-2012 - יותר מהיעד שנדרש בעבר על ידי האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי של אירופה. למרות זאת, קיבלה התכנית את אישור 3 המוסדות, המכונים "הטרויקה".

הכלכלן נוריאל רוביני מאוניברסיטת ניו יורק, אשר חזה את המשבר הכלכלי של 2008, אמר הערב כי אירופה צריכה להפעיל "בזוקה" של 2 טריליון יורו (2.7 טריליון דולר) כדי לבלום את התפשטות משבר החוב לפני שהזמן יאזל. "אני מאוד מודאג מכך שהעניינים יוצאים מכלל שליטה", אמר רוביני, יו"ר חברת הייעוץ RGE, בראיון לבלומברג. "צריך בזוקת ענק של לפחות 2 טריליון יורו, אבל אי אפשר להמתין שלושה חודשים. חייבים לעשות זאת בשבועות הקרובים", הוסיף.

בגרמניה, מזכ"ל מפלגת CSU אלכסנדר דוברינדט קרא אמש ליוון לפרוש מגוש היורו, בשעה שהקנצלרית אנגלה מרקל ממשיכה לדון עם מנהיגי אירופה בפתרונות למשבר. "אני חושב שזה הפיתרון. אם אנחנו רוצים להחזיר את יוון לתחרותיות יציבה, הם יוכלו לעשות זאת מחוץ לגוש היורו". דוברינדט הוסיף כי אם יוון לא תצליח לשכנע את נציגי הגופים הבינלאומיים במאמציה לרפורמה, לקרן החילוץ האירופית (EFSF) "צריכה להיות זכות לארגן מחדש את היציאה".

בינתיים, פעילים חברתיים ברחבי העולם יוזמים הפגנה עולמית המתוכננת ל-15 באוקטובר, בעקבות קולות המחאה ההולכים ומתרבים ברחבי העולם נגד השחיתות, הפערים החברתיים המתרחבים, יוקר המחיה והריכוזיות. תחת הכותרת "מאוחדים למען שינוי גלובלי" קוראים המארגנים לאזרחי מדינות העולם לצאת לרחובות ב-15 באוקטובר ולדרוש שינוי אמיתי ומקיף בשיטה הכלכלית הנוכחית. המארגנים שואפים לערוך הפגנות בכ-200 ערים ברחבי העולם, כולל ישראל. האירוע הגדול ביותר צפוי להתקיים מול בניין הפרלמנט של האיחוד האירופי בבריסל, בהשתתפות עשרות אלפי מפגינים מהמדינות השכנות.

מניות בולטות במסחר

מניית AMR , החברה האם של חברת התעופה האמריקאית אמריקן איירליינס, נפלה ב-33%, בעקבות הערכות אנליסטים כי החברה קרובה לפשיטת רגל. ברבעון השני רשמה AMR הפסד של 286 מיליון דולר, בשעה שמתחרותיה דיווחו על רווחים, והחששות הם כי ההאטה בצמיחה העולמית תפגע בחברה במחצית השנייה של השנה.

ענקית הטכנולוגיה אפל , שהטלפון החכם שלה, אייפון, זוכה לפופולאריות רבה בעולם וגרסה חדשה שלו צפויה להיחשף השבוע, מתקשה לחדור לשוק הסלולר השני בגודלו בעולם - הודו, בה 602 מיליון משתמשי סלולר פעילים. ברבעון השני מכרה אפל 62,043 מכשירי אייפון בהודו, להערכת חברת המחקרIDC, והחזיקה ב-2.6% משוק הטלפונים החכמים בהודו.

מניית קודאק מזנקת ב-70% לאחר שהכחישה כי היא על סף פשיטת רגל.

ישראליות בוול סטריט

בגזרת המניות הישראליות, חברת טבע הגיעה להסכם פשרה עם חברת The Medicines בנוגע למשפט פטנטים על התרופה Angiomax שניתנת בזריקה למניעת קרישת דם. מכירותיה של התרופה בארה"ב הסתכמו ב-428 מיליון דולר ב-12 החודשים האחרונים. על פי הסכם הפשרה, תוכל טבע לשווק גרסה גנרית של התרופה החל בסוף יוני 2019, ובנסיבות מסויימות, ככל הנראה התחלת שיווקה של התרופה על ידי חברת גנרית אחרת, תוכל להקדים את השיווק בעצמה.

אודיוקודס , יצרנית מערכות התקשורת הקוליות, הודיעה לפני זמן קצר כי היא מורידה את תחזית ההכנסות שלה לשנת 2011 לסכום הנע בין 155-162 מיליון דולר לעומת תחזית קודמת של בין 167-174 מיליון דולר. הורדת התחזית השנתית באה לאחר שכבר הורידה החברה את תחזית ההכנסות לרבעון השלישי של 2011, לסכום הנע בין 36-37 מיליון. המניה מגיבה בירידות חדות.

קליקסופטוור - ספקית פתרונות ניהול כוח אדם ואופטימיזציה של מערך שירות הנסחרת בנאסד"ק, פירסמה היום את תחזית ההכנסות לרבעון השלישי 2011 וצופה כי מכירותיה יגיעו לרמת שיא של 22.7-23.5 מיליון דולר. תחזית זו גבוהה ב-7.5%-11.4% מצפי האנליסטים המסקרים את המניה, על פי בלומברג. כפועל יוצא, החברה עדכנה את תחזית ההכנסות השנתיות שלה כלפי מעלה לטווח של 87-85 מיליון דולר, לעומת תחזית ההכנסות הקודמת אשר נעה בין 81.5-85 מיליון דולר.

אלביט הדמיה הודיעה היום, כי החברה הבת (BUTU (76% חתמה על הסכם מימון מחודש לקומפלקס מלונות החברה שברומניה. הקומפלקס כולל את מלון רדיסון בלו בבוקרשט ואת מלון הדירות סנטרוויל (Centreville) הסמוך לו. בהתאם להסכם, תוענק לחברה הבת הלוואה מבנק אירופי גדול בהיקף של 71.5 מיליון יורו, מתוכה כ-62.5 מיליון יורו נמשכו כבר בסוף ספטמבר השנה והיתרה בסך 9 מיליון יורו תועבר ברבעון הראשון של 2013.

חברת נובה הישראלית הצליחה לגבור על מתחרתה KLA tencorוקיבלה הזמנה חוזרת למכשירי מדידה חדשניים מאחת מיצרניות השבבים הגדולים בעולם. מדובר על הזמנה של מספר מכונות מדידה בטכנולוגיה של 28 ננומטר, שעלות כל אחת מהן 1-1.5 מיליון דולר. היקף העסקה מוערך בכ-3 מיליון דולר.

אורכית קיבלה בשבוע שעבר התראה מהנהלת הנאסד"ק על אי עמידה בדרישות המסחר המינימליות. במכתב צוין כי שווי האחזקות של בעלי מניות באורכית ירד מתחת לסף המינימלי של 10 מיליון דולר. להודעה אין השפעה מיידית על המסחר במניה, אולם בחברה ידרשו למצוא לכך פתרון. לפי חוקי הנאסד"ק, אורכית תצטרך להגיש תוך 45 יום (עד ה-11 בנובמבר) תוכנית בה יפורטו האמצעים בהם היא מתכוונת לנקוט על מנת לעמוד בסף המינימלי.

  • עוד באותו נושא:
  • וול סטריט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully