וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרכטנברג: יוצאים לדרך חדשה

אורי הייטנר

2.10.2011 / 5:30

משפחה עם שלושה ילדים, בני שנתיים, שלוש וארבע, נדרשת לשלם שכר לימוד על שלושתם. על פי המלצות ועדת טרכטנברג, המשפחה הזאת תשלם רק על ילד אחד, והאב יקבל תוספת נאה לשכרו. האם זוהי בשורה למשפחה הזאת או לא?

אני מאמין במדינת רווחה המבטיחה חינוך חינם מהלידה, ואת הבשורה הזאת, לצערי, ועדת טרכטנברג לא נשאה. האם בעקבות זאת אדחה את המסקנות, למרות הבשורה הגדולה למשפחה שהזכרתי?

זאת הדילמה של "הכל או לא כלום". זאת דילמה של מהמרים. הרי בברירה בין הכל לבין לא כלום, אני עלול להישאר בלא כלום. זוהי גישה חסרת אחריות ובלתי בוגרת.

המלצות ועדת טרכטנברג אינן מושלמות ואינן נותנות מענה מספק לכל צורכי החברה הישראלית. טרכטנברג עצמו אמר זאת בהציגו את תוכניתו. אולם זוהי הצעה המשנה באופן מהותי ומשמעותי את הדרך שבה מדינת ישראל צועדת מאז שנות ה-80, והיא בוודאי מבטאת שינוי בדרכו הכלכלית של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הוועדה לא מציעה קפיצה מקצה אל קצה, אלא שינוי כיוון

זה קרוב לשלושה עשורים הסרנו את אחריות המדינה לחברה, שיחררנו את המדינה ממחויבות לאזרחיה; הפרטנו את השירותים החברתיים והחינוכיים וצימצמנו, בקצב הולך וגובר, את מעורבות המדינה בכל התחומים. זאת מתוך אידיאולוגיה של כיווץ המדינה ומסירת מלוא האחריות לכוחות השוק. ועדת טרכטנברג מציעה דרך הפוכה. אין זו קפיצה מקצה אל קצה, אלא שינוי כיוון ועלייה על דרך חדשה - מדינה המקבלת אחריות על אזרחיה. הוועדה הציעה תוספת אדירה, של עשרות מיליארדי שקלים למטרות חברתיות, שרובה תמומן בידי העשירים בחברה בזכות הרפורמות במס. יש כאן היפוך מגמה, מהורדת המיסים מן העשירים והגדלת המס העקיף לביטול עליית המס העקיף והעלאת המיסים לעשירים. את המהפך הזה אפשר להגדיר בשתי מילים - צדק חברתי.

כיצד צריכה להגיב תנועת המחאה? אם המחאה היא מטרה בפני עצמה, על התנועה לבחור בדרך של "הכל או לא כלום", ולדחות את ההצעה, כיוון שאינה מושלמת. אם המחאה היא אמצעי לתיקון החברה הישראלית, על תנועת המחאה לקבל את ההמלצות בזרועות פתוחות, בחום ובשמחה.

אין כוונתי שיש להפסיק את המאבק. המלצות ועדת טרכטנברג הן הצלחה אדירה של המאבק החברתי. ללא המאבק לא היתה ועדה ולא היו מסקנות. ללא המשך המאבק, המסקנות לא תאומצנה ואם תאומצנה לא תיושמנה. לכן על תנועת המחאה לקבל את ההמלצות, להיאבק למען יישומן, ולהמשיך במאבק לרפורמות נוספות, בדרך החדשה שבה החלה ועדת טרכטנברג, רפורמות שיביאו לתחיית מדינת הרווחה.

על המוחים להחליט אם מטרתם היא לאכול את הענבים או לריב עם השומר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully