וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישום: חטפו וכלאו הרב בן ארצי במשך 3 שנים

רמי שני

27.9.2011 / 14:56

4 מבכירי העמותה בראשה עמד הרב הואשמו בחטיפתו, כליאתו וסחיטתו באיומים. לפי כתב האישום, ניסו להשתלט על העמותה וכלאו אותו במשך 3 שנים בתנאים מחפירים "כמשימה לזיכוך נשמתו"

פרשת חטיפתו וכליאתו של הרב ניר בן ארצי ממושב תלמים, הגיעה אתמול (שני) לבית המשפט המחוזי בבאר שבע: כתב אישום הוגש נגד ארבעה בני אדם, באשמה שניסו להשתלט לפני כשש שנים על העמותה "תלמי גאולת עם ישראל" אותה הקים הרב.

לצורך כך, שלחו האשמים את הרב לגור במקום מרוחק "כמשימה לזיכוך נשמתו וטיהורו", החזיקו אותו בתנאים מחפירים במשך שלוש שנים והכריחו אותו להתנתק ממשפחתו ומחייו. הארבעה מואשמים בחטיפה וכליאת שווא, סחיטה באיומים, תקיפה וקשירת קשר לביצוע פשע, וכן קבלת דבר בנסיבות מחמירות.

הנאשמים הינם ראש לשכתו של בן ארצי, שמואל שוקרון, מנהל אגף כוח אדם בעמותה, שמעון קטורזה, שניהם ממושב תלמים, מנכ"ל וגזבר העמותה, צבי ויצמן ממושב עין הבשור, ומזכיר העמותה, מיכה פטיטו ממושב ברכיה.

מכתב האישום עולה כי הארבעה חששו שהרב ישנה את מעמדם בעמותה, לאחר שבמהלך שנת 2005 ניסה להבין את אופן פעילות מנגנון העמותה, שגייסה כספים ותרומות לצורך הקמת מוסדות דת שונים. הארבעה החליטו להרחיק את הרב, שהיה בעל תפקיד ייצוגי בעמותה, כדי לאפשר לו, לכאורה, לעסוק בנושאים הרוחניים, בעוד הם עוסקים בנושאי הניהול השוטפים.

הרב ניר בן ארצי, מנהיג רוחני מתלמים. עומר מירון
בכירי העמותה פעלו לשכנע את הרב לעזוב את מושב תלמים ולגור במקום מרוחק, כמשימה לזיכוך נשמתו וטיהורו. הרב ניר בן ארצי/עומר מירון

עוד עולה מכתב האישום כי בכירי העמותה פעלו לשכנע את הרב לעזוב את מושב תלמים ולגור במקום מרוחק, דבר שיביא אותו, לטענתם, למעמד גבוה הרבה יותר בדרגתו הרוחנית. הם הגדירו זאת "כמשימה למען עם ישראל" , והפעילו עליו ועל אשתו לחץ כבד ביותר.

בשלב מסוים, הרב השתכנע כי כך עליו לעשות, עזב את ביתו במושב ועבר להתגורר בטבריה. הבכירים סיפרו לבני המשפחה ולאנשים ששאלו עליו כי הוא יצא "לתקן את נפשו", כביכול בשל הלחץ הנפשי בו היה נתון. במקביל, פעלו הבכירים בצורות שונות, בהן פליליות, כדי למנוע ממנו לחזור למושב. כך למשל, דרשו ממנו לחתום על מסמך בו הוא מודיע על עזיבת המושב והעמותה, אם ירצה לצאת מהדירה לצרכים שונים, שלא בליווי שלהם.

"במסגרת זו, איימו הנאשמים על המתלונן, כי אם לא יפעל בהתאם להנחיותיהם, כי אז יפיצו אודותיו סיפורים אודות מעשי זימה שעשה, קשרים שקשר עם נשים, ועוד עניינים שהיה בהם כדי לגרום למתלונן נזק משמעותי על דרך פגיעה אנושה בשמו הטוב", נכתב בכתב האישום.

עוד עלה מכתב האישום כי הרב הוחזק במספר דירות, כאשר בכל פעם נציגיהם של הארבעה או הם עצמם, השגיחו על תנועותיו. על פי כתב האישום, היה מדובר בדירות מוזנחות, שבאחת מהן למשל לא היה מים או חשמל ולא היו בה תנאים סבירים לקיום, אלא רק מזרון דק על הרצפה, ארון וכיסא גלגלים, ושניים מהארבעה הגישו לו מפעם לפעם לחם ומרגרינה בלבד. הרב קיבל מהנאשמים טלפון נייד, אליו רק אשתו יכלה להתקשר ולדבר אליו, אך עליו נאסר לענות לה.

כלאו והמשיכו לקבל תרומות

מעבר לכל זאת, אפשרו הארבעה לבן ארצי לעבור דירות בטבריה, אך המשיכו להפעיל עליו לחץ. הם דרשו ממנו לחתום על מסמכים בהם הוא נותן גט לאשתו, ודרשו ממנו העברת סמכויות לאחד מהם, באם יתברר שדעתו נטרפה עליו, כל זאת תוך שהם מדגישים כי הוא נמצא במשימת זיכוך חשובה ומשמיעים לעברו הערות לעגניות.

באחת הדירות בהן שהה, ביקש בן ארצי להביא לו אמצעים לחימום עקב הקור העז במקום, וקיבל רדיאטור למשך שבועיים בלבד. המכשיר נלקח ממנו לאחר ששוביו טענו כי כך הוא אינו מזכך את עצמו.

בכל אותו הזמן, על פי כתב האישום, המשיכו הארבעה לקבל תרומות שונות, לכאורה עבור העמותה, בחלק מהמקרים תוך הפעלת לחץ ומסירת מידע כוזב, בכדי שהתורמים יעבירו את הכספים. כתב האישום מפרט את המעשים בהם נקטו כדי לקבל את התרומות ואת היקפי התרומות עצמן.

הרב הוחזר לביתו בסוף שנת 2008: "הנאשמים לקחו את המתלונן מהדירה הרביעית (בה הוחזק – ר.ש) ללשכה שבטבריה ושם הודיעו לו כי סיים את משימתו ללא הצלחה. בלשכה שהה המתלונן כחודשיים. עוד אמרו, כי הוא לא באמת גרוש וכי הוא יכול לחזור לביתו. זמן קצר לאחר מכן, החזירו הנאשמים את המתלונן לביתו תוך שהם מתנכרים לו בפני קהילתו שבתלמים, ומביישים אותו. מעשיהם המתוארים לעיל, קשרו הנאשמים קשר לביצוע פשע, חטפו את המתלונן לשם כליאה, חטפו את המתלונן וכלאו אותו כליאת שווא, סחטו את המתלונן באיומים, אחד מהם אף תקף את המתלונן בשתי פעמים שונות, תקיפה סתם", נכתב באישום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully