וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבוב הראשון הוכתר בהצלחה

איזי ליבלר

26.9.2011 / 10:09

התפנית המדהימה בקרב על ההכרזה על המדינה הפלסטינית החלה בכמה משפטים במהלך נאומו של ברק אובמה, משפטים שהיוו את הסיכום הרהוט והמפורש ביותר לצדק הישראלי.

הנאום גם הפגין את העובדה שנשיא ארצות הברית אינו אידיאולוג צר אופק, ודבריו הדגימו שוב את נכונותו להתאים את עצמו לדרישות בוחריו. הוא כבר עשה כך בעבר, טרם הבחירות, כאשר הצהיר כי יתמוך בישראל לאחר שהביע דעות שזיעזעו את הקהילה היהודית ואת חבריה האמריקנים של ישראל. ויש בסיס לתקווה כי הפעם הוא יימנע מזיגזג פוליטי נוסף, לפחות עד לאחר הבחירות הקרבות.

ובמה באו"ם: "אין קיצור דרך לסיום העימות". רויטרס
"הנאום גם הפגין את העובדה שנשיא ארצות הברית אינו אידיאולוג צר אופק, ודבריו הדגימו שוב את נכונותו להתאים את עצמו לדרישות בוחריו". אובמה בעצרת האו"ם/רויטרס

הצהרתו של אובמה מהווה ניצחון לדיפלומטיה של נתניהו, ואפשר לזקוף את ראשית התהליך לזכות קבלת הפנים הדו-מפלגתית יוצאת הדופן אשר לה זכה בקונגרס, עת התייצב נתניהו מול דרישותיו הבלתי הגיוניות של אובמה ונשא את נאומו המרשים לפני המושב המשולב של שני בתי הקונגרס.

אירוע זה עודד את הפעילים היהודים ואת בסיס התמיכה המתרחב של ישראל בארה"ב להביע באופן פומבי את חששותיהם בדבר עמדתו השלילית של אובמה כלפי ישראל. יש מנהיגים יהודים הטוענים כי השדולה השקטה שניהלו מאחורי הקלעים היא ששיכנעה את אובמה לשנות את מסלולו.

האינסטינקטים שלי אומרים לי כי בהינתן הבחירות הקרבות, היה זה למעשה השילוב בין התוצאה בבחירות הביניים, שבהן נבחר מועמד רפובליקני באזור בחירה בניו יורק המאוכלס ברובו ביהודים, לבין ההשפעה יוצאת הדופן של הקונגרס, בייחוד הלחץ מצד פוליטיקאים דמוקרטים אשר חשו את הכעס של בוחריהם על בשרם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים עם נשיא ארה"ב ברק אובמה, ניו יורק, 21 בספטמבר 2011. רויטרס
"הצהרתו של אובמה מהווה ניצחון לדיפלומטיה של נתניהו, ואפשר לזקוף את ראשית התהליך לזכות קבלת הפנים הדו-מפלגתית יוצאת הדופן אשר לה זכה בקונגרס". אובמה ונתניהו/רויטרס

בכל מקרה, הגורם אשר הניע את אובמה לשנות את יחסו אינו רלוונטי. יש כאלו המתלוננים כי אובמה היה יכול לומר הרבה יותר, וכי דבריו עדיין חסרו גינוי של העקשנות הפלסטינית. ייתכן שכך הדבר, אך מה שכן נאמר בנוגע לישראל היה יוצא דופן בחשיבותו, וראוי כי דוברי הארגונים היהודיים - ללא קשר לדעתם האישית על אובמה או לכוונת הצבעתם העתידית בבחירות - יחויבו להביע באופן פומבי את הכרת התודה של הקהילה היהודית כדי לדחוק באובמה להמשיך בדרך זו.

בינתיים לא הצליחו הפלסטינים להשיג את מבוקשם, אבל אסור לנו להיכנס לאופוריה.

אנו נמצאים בעיצומו של מאבק מר, וזהו בסך הכל הסבב הראשון בקרב גלובלי ארוך, שבו תמיכה מתמשכת מצידה של ארה"ב תמשיך להיות בעלת חשיבות קריטית. אל לנו להמעיט בערכן של הטרדות שעלולות לנבוע מההצעות של הקוורטט, אשר חלק מחבריו מתנגדים לגישתו החדשה של אובמה.

כמו כן, אין לזלזל בלחץ שעלול הממשל האמריקאי להפעיל בתמורה לנאום אובמה על מנת להכריח את ישראל לבצע ויתורים נוספים כדי לרצות את הפלסטינים.

בנימין נתניהו, שנשא נאום אמיץ שהיווה למעשה כתב הגנה על ישראל ועל צדקת דרכה באופן מרשים, וממשלת ישראל עשו את המירב שהיה אפשר לקוות לו בסיבוב זה, הסיבוב הראשון.

אבל המאבקים המדיניים עוד לפנינו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully