וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרג המפגין הפלסטיני בקוסרה: מה הצית המהומות?

יהושע בריינר

25.9.2011 / 0:07

חרף המאמצים הרבים שננקטו במערכת הביטחון להתמודדות עם עימותים בגדה בימים מתוחים אלה, אתמול נהרג פלסטיני מאש צה"ל. היערכות לקויה ותגובה בעייתית הובילו לתוצאות הקשות

השתלשלות האירועים ביום שישי בין תושבי הכפר קוסרה לאנשי המאחז אש קודש, במהלכם נהרג פלסטיני מירי כוחות צה"ל ונפצעו שלושה נוספים, מעלים לא מעט סימני שאלה על הנסיבות שהובילו לפרוץ האירועים, וכן על תפקוד צה"ל וכוחות הביטחון בתקרית.

בשבועות האחרונים הפך שטח המחלוקת שבין המאחז לכפר הפלסטיני לנקודת חיכוך ידועה, מוכרת ואלימה בין המתנחלים לפלסטינים. מדובר בשטח המרוחק מאש קודש ונמצא קרוב יותר לכפר קוסרה, כפר פלסטיני השוכן דרומית לשכם. האדמה באזור טרשית ומלאת קוצים, כאשר המתנחלים טוענים כי מדובר באדמות מדינה. סמוך לאזור זה ישנו כרם מוקף בחביות השייך לפלסטינים.

הכרזת מדינה פלסטינית - סיקור נרחב בוואלה!
הרוג פלסטיני בשומרון, צה”ל ירה אש חיה
אתמול: עימותים בין צה"ל לפלסטינים בגדה, מתיחות בבירה
על רקע העצרת באו"ם: "מתגברים" כוחות במאחזים
אבו מאזן נאם באו"ם - הפלסטינים חגגו ברמאללה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כפר קוסרה, סמוך לשכם/מערכת וואלה!, צילום מסך

סמוך לשעה 13:15 אתמול ניצבו באזור המחלוקת שישה חיילים בלבד מגדוד חרוב של חטיבת כפיר. אחד מהם תצפת על אזור הכפר כאשר קצין בדרגת סגן היה עמו, ויתר החיילים נמנמו באוהל. במאחז עצמו, המרוחק מספר קילומטרים, סיירו שני כלי רכב צבאיים. היה ניתן להניח כי במקום בו ידוע כי מתקיימים עימותים מדי יום שישי בצהריים, יימצא כוח גדול ומשמעותי הרבה יותר, על אחת כמה וכמה ביום בו בכל גזרת יהודה ושומרון שוררת דריכות לקראת נאומו של אבו מאזן באו"ם.

לקראת השעה 14:00, כאשר בכפר הפלסטיני לא נראתה כל פעילות ואפילו קריאות המואזין כבר הסתיימו מזמן, הגיעו למקום כעשרה מתנחלים מהמאחז אש קודש, כאשר אחד מהם נושא דגל ישראל. הם התקרבו לשטח הפלסטיני, וניצבו במרחק של כמה מאות מטרים מהכרם של כפר קוסרה. המתנחלים בחרו לקיים במקום תפילת מנחה ובכל העת הניפו את דגל המדינה. בשעה זו הגיעו לאזור עוד ארבעה שוטרי משמר הגבול. בשלב זה, החיילים מ"חרוב" התרחקו מהמקום. נשאלת השאלה, מדוע מלכתחילה איפשר הצבא למתנחלים לקיים את התפילה במקום הסמוך לכפר? הכוח שהיה במקום אף טען כי מדובר בשטח צבאי סגור, אולם למרות המתיחות, הותר למתנחלים להתקרב לאזור. יש לציין כי על אף טענותיהם, בדקות הראשונות ארבעת השוטרים כלל לא החזיקו בידם צו המורה כי מדובר בשטח צבאי סגור.

לפני נאום אבו מאזן: הרוג פלסטיני בשומרון. רויטרס
היה ניתן להניח כי במקום בו ידוע כי מתקיימים עימותים מדי יום שישי בצהריים, יימצא כוח גדול ומשמעותי הרבה יותר. העימותים אתמול סמוך לכפר/רויטרס

תוך דקות זוהה הדגל הישראלי שהניפו המתנחלים על ידי נערים מקוסרה, שהחלו לשרוק ולהזעיק את חבריהם. עשר דקות לאחר מכן, כ-200 פלסטינים כבר היו במרחק של כמה מאות מטרים מהמתפללים היהודים, כשהם נושאים דגלי פלסטין. בשלב זה, לא היה כל חיכוך בין המתנחלים לפלסטינים, ובניגוד לטענות, הם אף לא היו קרובים זה לזה. כמו כן, המתנחלים גם לא הקימו אוהל בנקודה זו, בניגוד לדיווחי הפלסטינים.

כאשר הפלסטינים החלו להתקהל במקום, החליטו ארבעת השוטרים להרחיק את המתנחלים מהאזור. רב היישוב שילה הגיע למקום וקיים שיעור תורה קצר, ולאחר מכן מרבית המתנחלים עזבו את המקום. בשלב זה עדיין לא נכח במקום כוח צבאי משמעותי, והקצין הבכיר ביותר שהגיע לגזרה היה קצין בדרגת סרן בלבד, יחד עם ארבעה חיילי צה"ל.

בשלב זה הפלסטינים קראו קריאות אל עבר המתנחלים, שמרביתם, כאמור, כבר עזבו את המקום. הפלסטינים לא יידו אבנים או נקטו בשום צעד אלים – ובינם לבין המתנחלים לא היה כל חיכוך. כעבור זמן קצר, התייצבו הפלסטינים לפני החיילים וכוחות משמר הגבול שהגיעו למקום, ואחד החיילים ירה רימון גז מדמיע לכיוון תושבי הכפר. יש לציין שוב, שהגז המדמיע נורה ללא שום הפעלת אלימות מצד הפלסטינים, שגם לא ניסו להתקרב אל עבר המאחז אש קודש, ודווקא בשעה שמרבית המתנחלים כבר עזבו את האזור.

מהומות היום במחסום קלנדיה רמאללה בעקבות הבקשה של אבו מאזן באו"ם להכרזת מדינה פלסטינית, ספטמבר 2011. AP
מהומות בקלנדיה, אתמול/AP

ירי זה הצית את המהומות מהצד הפלסטיני, והביא לנהירת תושבים נוספים מהכפר לאזור. העימותים במקום התלקחו והכוחות המשיכו במשך קרוב לשעתיים להתמודד מול הפלסטינים שיידו אבנים לעברם. בשלב מסויים התפתח גם קרב פנים מול פנים בין חמישה חיילים לחמישה נערים פלסטינים – כאשר הנערים יידו אבנים ואף סלעים ואלות לעבר החיילים, ואלה השיבו בירי כדורי גומי, שבהמשך, הסלים והפך לירי באש חיה. הפלסטינים נסו מהשטחים אל תוך הכפר, אולם כידוע, הנזק כבר נעשה: מהירי נהרג אחד מתושבי הכפר, שלושה פלסטינים נוספים נפצעו וחייל אחד נפצע גם הוא מפגיעת אבן בראשו.

יש לציין, כי אותו קצין בדרגת סרן סירב לאפשר לצלמים ועיתונאים לסקר את האירוע. הוא טען שמדובר בשטח צבאי סגור, ולא איפשר לכלי התקשורת לבצע את מלאכתם ולהעביר לעולם תמונות מהגזרה הבוערת. כוחות משמר הגבול בחרו להרחיק את העיתונאים, במקום להרחיק את הפלסטינים, ששהו אף הם באותו השטח. מעבר לכך, למרות הדיבורים המקדימים בצה"ל לפיהם צוותי תיעוד צבאיים ישהו בנקודות החיכוך על מנת "להראות לעולם כי אין מדובר במפגינים תמימים", אותם צוותים לא נראו באזור. כעת יכולים הפלסטינים לטעון, ואולי בצדק, כי הפלסטיני שנהרג בכלל התכוון רק לקטוף פרחים ולבצור את כרמו.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה, כי "אתמול בשעות הצהריים, לאחר חיכוך שהתפתח בין מתיישבים לכ-300 פלסטינים סמוך לקוסרה החלה הפרת סדר אלימה שבמהלכה התפרעו הפלסטינים ויידו אבנים לעבר כוחות הביטחון. במהלך הפרת הסדר עשו כוחות הביטחון שימוש באמצעים לפיזור הפגנות עד כדי ירי חי וכתוצאה מכך נפגעו שלושה מתפרעים ואחד מהם נהרג. נסיבות האירוע נבדקות והנושא נמצא בתחקיר משותף של צה"ל ומנגנוני הביטחון הפלסטיניים".

(עדכון ראשון: 19:07)

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully