וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פניו של השלום עם מצרים

אייל זיסר

19.9.2011 / 10:28

במהלך תקופת כהונתו הממושכת כשגריר מצרים בישראל היה מוחמד בסיוני מזוהה יותר מכל לכל הפחות בעיני הציבור בישראל עם הסכם השלום הישראלי-מצרי. אך סמלי הוא כי מותו בא ברגע שבו ההסכם ניצב בפני האתגר החמור ביותר שידע מאז נחתם לפני יותר משלושה עשורים.

בסיוני לא היה דיפלומט מקצועי אלא איש מודיעין שהגיע אל שיא הקריירה הצבאית שלו במהלך שירותו כנספח הצבאי המצרי בדמשק. במהלך כהונתו בבירה הסורית הניח את היסודות לשיתוף הפעולה המצרי-סורי שהוביל לפרוץ מלחמת יום הכיפורים. ועם זאת כמו תמיד אצל בסיוני היה פער גדול בין סיפורי המעשיות שנהג לספר למארחיו הישראלים על שירותו בדמשק ואחר כך על תרומתו לשלום הישראלי-מצרי לבין המציאות.

לישראל הגיע כשליחו וכנאמנו של הנשיא המצרי חוסני מובארק. תרומתו של בסיוני במהלך שירותו בישראל היתה בעיקר לטורי הרכילות בעיתונות כמארח וכאורח מבוקש במסיבות ובארוחות ערב של הצמרת הפוליטית המדינית והעסקית בישראל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"סמלי הוא כי מותו בא ברגע שבו הסכם השלום עם מצרים ניצב בפני האתגר החמור ביותר שידע מאז נחתם לפני יותר משלושה עשורים". מוחמד בסיוני/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל שנות כהונתו היו שנים שבהן הסכם השלום הישראלי-מצרי כבר נקלע לתהליך של דעיכה ושחיקה. וכך בעוד בסיוני מארח ומתארח הפך השגריר הישראלי בקהיר למסוגר ונצור בבניין השגרירות ולמצורע שהכל במצרים נמנעים מכל מגע או קשר עימו.

מעט לאחר פרוץ האינתיפאדה השנייה נקרא בסיוני חזרה לקהיר ובכך בא הקץ לא רק לקריירה האישית שלו אלא לפרק השני בתולדות יחסי ישראל-מצרים. בדיוק כפי שהחזרתו של השגריר המצרי הראשון לישראל בעקבות טבח סברה ושתילה הביאה לסיומו את פרק הזוהר הפרק הראשון ביחסי שתי המדינות.

לאחר ששב בסיוני למצרים הוא לא הפך למטיף לשימור ולקידום השלום אלא לפרשן לענייני ישראל בכלי התקשורת המצריים שאינו חוסך שבטו מישראל. ובכל זאת כמו יתר אנשי השלטון בקהיר הגן בדבקות על השלום אך ככזה שנועד לקדם אינטרסים מדיניים מצריים ולאו דווקא כמהלך שמטרתו פיוס היסטורי ונורמליזציה ביחסי שני העמים. אבל אפילו לתפיסה מצומצמת ומוגבלת זו של השלום הישראלי-מצרי לא נותרו כך נראה אוהדים רבים במצרים ואתמול הלך לעולמו אחד מהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully