וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרה ושמה דיור ציבורי

חזי שטרנליכט

19.9.2011 / 10:13

הדרישה לדיור ציבורי מובנת מאין כמוה. מחירי הדירות האמירו בישראל לרמה בלתי נסבלת. זוג צעיר מתקשה מאוד לרכוש היום דירה, אלא אם כן יש לו סיוע מאסיבי מההורים. זה לא הוגן, בטח שלא צודק. צריך לאפשר רכישת דירה במחיר סביר והגיוני. המצב הנוכחי אינו מבטא צדק חברתי, כלשון המוחים.

אבל העובדה שמחירי הדירות גבוהים, אף שהחל שינוי מסוים לאחרונה בעקבות עבודה מאומצת של הממשלה, אינה אומרת שצריך לרוץ אל הפתרון של השמאל הכלכלי. זה לא אומר שצריך לאמץ רעיונות גרועים שדפקו בעבר את העניים, לא סייעו למעמד הביניים ובטח שלא השפיעו על העשירים.

חייבים לומר זאת באופן הברור ביותר - דיור ציבורי הוא מתכון ידוע להמשך העוני, המצוקה והאומללות. הרשימות של הממתינים תמיד תהיינה ארוכות יותר ממה שאפשר למלא, והקריטריונים לזכאות ילכו ויפחתו. כלומר, כדי להתחרות על הדירות תצטרך להראות כמה נדפקת בחיים ולא כמה הצלחת. זה הנכס הגדול ביותר לכל מערכת רווחה: דור חדש של עוני ואומללות.

צעדת המיליון בתל אביב, אוגוסט 2011. דרור עינב
"דיור ציבורי הוא מתכון ידוע להמשך העוני, המצוקה והאומללות". צעדת המיליון בתל אביב/דרור עינב

כשאנחנו אומרים דיור ציבורי, אנחנו מתכוונים לכך שהמדינה תסבסד, תממן או תדרוש מהקבלנים הקצאה של דירות מכל פרויקט שנבנה לאלו שנזקקים לסיוע. הבעיה העיקרית היא לא הרצון לסייע, אלא מי יקבע את הקריטריונים לזקוקים לסיוע.

והתוצאה תהיה שוועדת הקריטריונים להקצאת כספי הציבור לדירות, או בשמה האחר: ועדת הכספים בכנסת, תכוון את הדיור הציבורי לחרדים. מדוע? כי זו החלוקה הפוליטית בכנסת ואין דרך למנוע זאת, אלא אם כן אנחנו מתעלמים מהדמוקרטיה ומהחלוקה שהיא יוצרת בכנסת. זו הבעיה. אנשים רוצים חיים אידיאליים אבל שוכחים באיזו מדינה הם חיים ואת הרכב האוכלוסייה כאן.

המגזר החרדי ייהנה מרוב הדירות ואותו מגזר, אגב, כבר עתה נהנה מדיור במחירים הגיוניים, אפרופו צדק חברתי. שיהיה ברור: החרדים הם אכן מגזר עני ומגיעה להם תמיכה. הבעיה היא שלכל השאר נותרים רק פירורים.

זה גם לא משנה כמה דירות תבנה המדינה. הן לא יספיקו. אלא אם כן נחליט על תוכנית חומש בסגנון סטלין או פשוט נעתיק את מגדלי הרכבת העצומים והמתפוררים של צפון קוריאה.

והתוצאה: שם יש גם דיור וגם רעב. מי שרוצה לחסל את הרעיון של שוק פרטי, יקבל צדק חברתי ביג טיים. כולם יהיו מרוששים באותה מידה.

הדרך לפתרון בעיית הדיור היא הורדת המחירים של כלל הדירות בארץ. ההורדה צריכה להתבצע בצורה הדרגתית ולאורך זמן. את זה צריך לפתור לפי הכלל הכי בסיסי בכלכלה: הגדלת ההיצע.

לשם כך הוקמו המסלולים המהירים - חוק הווד"לים - וההשפעה של האפיק הזה בוא תבוא. גם למחוסרי הדיור יש הצעות טובות לפתרונות, כמו רפורמה בתחום פינוי-בינוי, אבל זה כבר נושא לדיון אחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully