וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית לוינשטיין: 86% מנפגעי התאונות שבים להכרה

אריאל נוי

19.9.2011 / 3:32

מחקר שנערך בבית לוינשטיין מעלה נתונים מעודדים על אפשרות ההחלמה של נפגעי תאונות דרכים קשות: כ-72% משתחררים בהכרה מלאה, בהם גם כאלה שהגיעו במצב של חוסר הכרה מלא.

יש תקווה לפצועים קשה בתאונות הדרכים: מחקר חדש, שנערך ביחידה לטיפול נמרץ לשיקום ההכרה בבית לוינשטיין, מצא כי לאחוז גבוה מאוד מהפצועים, הסובלים מפגיעות ראש קשות כתוצאה מתאונות ומגיעים לטיפול במצב של חוסר הכרה מלא או במצב הכרה מינימאלי, יש הסתברות גבוהה לחזרה להכרה מלאה. על פי מדגם נפגעי הראש במחקר, 86.1 אחוז מתוכם משתחררים מהיחידה כשהם בהכרה ברמותיה השונות.

תאונות הדרכים בישראל כבר הפכו ל-"מכת מדינה" הגובה חיים רבים ומותירה נפגעים רבים עם נכויות קשות. בשנת 2009 בלבד נפגעו בישראל 31,476 בני אדם בתאונות דרכים, מתוכם 315 הרוגים. על פי המרכז הלאומי לחקר הטראומה והרפואה הדחופה במכון גרטנר, 34.6% מהנפגעים בתאונות נפצעים באורח קשה, ואילו הפצועים אנוש מתאונות דרכים מהווים 50.2% מכלל נפגעי הטראומה בשנים 2001 - 2007. כמחצית מהנפגעים באותן שנים נפצעו באזור הראש והצוואר.

הקטל בכבישים - כותרות אחרונות:
דורס לי זיתוני: "לא ראינו אותה, אנו מצטערים"
אוטובוס התנגש במספר כלי רכב בירושלים, 3 נפצעו
רוכב קורקינט נהרג מפגיעת משאית בתל אביב

תאונת דרכים בין אוטובוס לרכב פרטי בירושלים, ספטמבר 2011. עומר מירון
זירת תאונת הדרכים שאירעה אתמול בירושלים./עומר מירון

72% מהנפגעים שבים להכרה מלאה

ד"ר בן ציון קרימצ'נסקי, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לשיקום ההכרה, מסביר כי במחקר שבוצע ביחידתו נעשתה בדיקה מקיפה של נתוני 173 נפגעי ראש קשים בתאונות דרכים, אשר אושפזו במקום בין השנים 2008-2003. החוקרים ציינו בכל מקרה את גיל הנפגע, מינו, נסיבות התאונה, משך האשפוז בבית חולים כללי, משך האשפוז ביחידה עצמה ובמחלקות השיקום בבית לוינשטיין ועוד.

ד"ר קרימצ'נסקי אומר כי מתוך כלל המדגם חזרו להכרה מלאה 72% מהנפגעים. "הנתון המעניין הוא שדווקא מתוך כלל הנפגעים במצב של חוסר הכרה מלא, המהווים את הגרעין הקליני הקשה ביותר, כ- 61% מהם שבו להכרה מלאה. למרות חומרת המצב הפוסט-טראומטי בעקבות חבלת ראש, תוצאות מחקר זה מציגות בראש ובראשונה נתונים סטטיסטיים די מעודדים", הוא הוסיף. "ההסתברות לחזרה להכרה של נפגעי ראש קשים מושפעת כמובן מאיכות הטיפול לו הם זוכים במהלך האשפוז. הניסיון המצטבר והשיפור בהבנת המצב של חוסר הכרה מלא, בשילוב עם צעדי ענק בהתקדמות הרפואה הביאו לעלייה בשרידות ולהסתברות החזרה להכרה". 70 אחוז מכלל הנפגעים הגיעו ליחידה במצב של חוסר הכרה מלא.

בשולי המחקר נחשפו נתונים מעניינים לא פחות: מבין הנפגעים במדגם, הגברים מהווים כ-75% אחוז בעוד הנשים הן כרבע בלבד. ממוצע הגילאים של הנפגעים עומד על 35.7 שנים. 60% מתוכם נפגעו כנוסעים ברכב, כ – 20% אחוז כהולכי רגל, 13% אחוז כרוכבי אופנוע והיתר בנסיבות אחרות. משך האשפוז הממוצע ביחידה לטיפול נמרץ לשיקום ההכרה בלוינשטיין עומד על כ – 119 יום.

לפניות לכתב: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully