וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח חמור: "תחנת הכח בחדרה מזהמת באופן חריג"

אריאל נוי

18.9.2011 / 15:01

איגוד ערים לאיכות סביבה שרון-כרמל פרסם דו"ח חמור, לפיו אירעו למעלה מ-200 אירועים חריגים של זיהום אוויר, שמקורם בתחנת הכח בחדרה. חברת החשמל בתגובה: "פעילותנו מפוקחת"

דו"ח שנתי של איגוד ערים לאיכות סביבה שרון-כרמל לשנת 2010 חושף שורה של אירועי זיהום אוויר רבים שאירעו במהלך השנה. מקור האירועים, על פי הדו"ח, הוא תחנת הכח אורות רבין שבחדרה. כעת, נבדקות השלכות הממצאים על האוכלוסיה שחיה בסביבת התחנה ומה ניתן לעשות בעניין.

"איגוד ערים שרון כרמל הוא ארגון העוסק בנושאי איכות הסביבה של 17 רשויות מקומיות מנתניה ועד מגידו, בהן מתגוררים כ-400 אלף איש", הסביר לוואלה! חדשות יו"ר איגוד ערים שרון כרמל, אורי דיסטניק. על מנת לעקוב אחר מגמות זיהום האוויר באזור, הגדיר איגוד ערים לאיכות סביבה שרון-כרמל מושג "אירוע" כזיהום אוויר. בכל אירוע נמדדים מספר קריטריונים, שהוכתבו על ידי המשרד להגנת הסביבה, על מנת לקבוע האם מדובר בריכוזים מזהמים גבוהים באוויר המזיקים לבני אדם, חיות, צמחיה ורכוש. לדברי דיסטניק, "זוהי השנה הראשונה בה מתפרסם דו"ח בו מפורטות כל פעילות האיגוד וזאת בשל עקרון השקיפות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
נערכים לקראת בניית ארובה רביעית בתחת הכח אורות/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הדו"ח, בשנת 2010 היו 213 אירועים חריגים של זיהום אוויר מתחנת הכח. חרף הממצאים החריגים ציינה מנהלת במחלקת אוויר באיגוד ערים לאיכות סביבה השרון והכרמל, לינס אוזן, כי יש מקום לאופטימיות. "למרות הנתונים הגבוהים במיוחד ניכר שישנה מגמת ירידה מסוימת מתחנת הכח בשלוש השנים האחרונות". יש לכך מספר סיבות, "שימוש בדלקים יותר טובים וירידה בייצור החשמל בתחנת הכח עקב השימוש המוגבר בגז", הסבירה.

על אף הנימה האופטימית, הזכירה אוזן כי לאירועי הזיהום יש השלכות על האוכלוסייה החשופה לתחנת הכח. "אנו רואים שכמעט חצי מיליון איש נתונים לזיהום אוויר כל ימות השנה ואין ספק שזה משפיע על בריאותם", אמרה. משום כך יחולו בינואר השנה שוב שינויים בהתקנים הסביבתיים, במסגרת חוק אוויר נקי. היא הבהירה כי "עוד לא ידוע עד כמה הזיהום משפיע על הבריאות, אבל אנשים עם בעיות נשימה בתקופות זיהום מתחנת הכוח הם רגישים יותר".

חיים במתח: תושבי אור עקיבא עדיין חשופים לקרינה. שלומי גבאי
"חצי מיליון איש נתונים לזיהום אוויר כל ימות השנה"/שלומי גבאי

ולא רק זיהום אוויר מייצרת חברת חשמל, אלא גם מפגע חמור של פחם שמגיע ישירות מתחנת הכוח אל חצרות הבתים בשכונת חפציבה, השוכנת במרחק של כ-800 מטר דרום מערבית לתחנת הכוח. בתגובה לכך, אמרה אוזן כי "נכון להיום, על פי הוראת שר התמ"ת, שוקלים אם לעדכן את רישיון העסק של תחנת הכוח בהקשר של צמצום פליטות אבק הפחם ואפר הפחם". לדבריה, "ממצאי הבדיקות הראו כי אבק הפחם אכן נמדד בשכונת חפציבה, אך מאחר ולא ניתן לבצע אנליזה המאפשרת הפרדת אבק הפחם מהאבק הטבעי, לא היה ניתן לכמת את גודל המטרד".

בנוסף, דרש איגוד ערים שרון כרמל כי תחנת הכח תתקין אמצעי הרטבה במערך אחסון הפחם לצורך הפחתת זיהום אבק הפחם. האיגוד עמד בקשר עם תושבי שכונת חפציבה וביצע מעקב אחר תלונות התושבים, שכלל סיור בבתי התושבים וסיורי פתע בתחנת הכוח?, ציינה אוזן.

תחנת הכוח בחדרה. שלומי גבאי
"הנושאים המועלים בו הם בסמכותו ואחריותו של המשרד להגנת הסביבה"/שלומי גבאי

לקראת הגשת הדו"ח החמור, ביקר בסוף השבוע סגן שר הבריאות, ח?כ הרב יעקב ליצמן, בתחנת הכח בחדרה ונועד עם יו"ר דירקטוריון חברת החשמל, יפתח רון-טל. ליצמן אמר במהלך הביקור כי "תרומתה של חברת החשמל לכלכלה ולמערכת הבריאות בישראל חשובה, חיונית ומשמשת חמצן לנשימה עבור המשק הישראלי. לדברים אלה הצטרף רון טל, שאמר כי "למרות מצבה הפיננסי הקשה של חברת החשמל והקשיים במחסור באספקת גז טבעי ממצרים, היא פועלת באופן שוטף לספק חשמל לאזרחי מדינת ישראל בכלל ולמערך הרפואה בפרט, לרבות לבתי החולים, מרפאות וגופי חירום נוספים".

בכל הנוגע לדו"ח, נמסר מטעם משרד הבריאות כי "הנושאים המועלים בו הם בסמכותו ואחריותו של המשרד להגנת הסביבה. עם זאת, משרד הבריאות בקשר תמידי עם המשרד להגנת הסביבה בכל הקשור להמלצות לטיפול בזיהום אויר ושמירה על בריאות הציבור". כמו כן, נאמר כי "משרד הבריאות גם מבצע מחקר וייעוץ בתחום ומעביר המלצותיו למשרד לאיכות הסביבה".

מחברת חשמל נמסר בתגובה לממצאי הדו"ח כי "פעילות תחנת הכוח 'אורות רבין' מפוקחת על ידי המשרד להגנת הסביבה ואיגוד ערים שרון-כרמל. הפיקוח כולל את כל תחומי איכות הסביבה בכלל, ואת סוגיית איכות האוויר בפרט. זאת, בעיקר באמצעות רשת ענפה של תחנות ניטור הפרוסה בכל האזור". עוד נכתב בתגובה כי "התחנה עומדת בכל התקנים הקיימים ולא נמדדו כל חריגות מארובות יחידות הייצור, הן בבדיקות פתע של המשרד להגנת הסביבה והן בניטור הרציף מארובות, המועבר בזמן אמת לאיגוד". לבסוף, צוין כי "התחנה נמצאת בעיצומו של פרויקט סביבתי לאומי וייחודי מסוגו להוספת מתקנים לקליטת הפליטות לאוויר. זאת בנוסף לאמצעים הקיימים כיום."

עוד בנושא:
המדינה החליטה: מתקן לקליטת גז יוקם מול חדרה
חברת החשמל: התחנה בחדרה תמשיך לזהם
עשן שחור בשמי חדרה בשל תקלה בחברת החשמל

לפניות לכתב: arielnews@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully