וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שינוי חברתי: למה כן מס ירושה

חזי שרטנליכט

18.9.2011 / 9:40

הדיון הציבורי הער שמתנהל סביב המלצות ועדת טרכטנברג שמתחילות לדלוף לקראת פרסומן הרשמי, העלה גם את עניין מס הירושה או בשמו האחר מס העיזבון. יש לומר מייד: זהו אחד המיסים הצודקים ביותר, וגם אם קשה לגבות אותו, צריך להחזיר אותו באופן עקרוני. המס הזה הוא עיקר העיקרים של הצדק החברתי, וטוב יעשו הפקידים, במשרד האוצר ובכלל, אם לא יעקמו את האף לגביו.

הטענות העיקריות נגד מס הירושה הן כי הוא לא ממש אפקטיבי וקשה מאוד לאכוף אותו. העשירים הגדולים יודעים להעביר את הנכסים שלהם ליורשים בעודם בחיים. אם הם רוצים, הם מצליחים להתחמק מחלק גדול מתשלום המס הזה. כל מס מייצר עיוות בכלכלה, אבל הקושי בגבייה לא אומר שלא צריך להחיל אותו. יש פה עניין עקרוני - מדוע אדם שנולד מקבל נכסים גדולים מרגע שיצא לאוויר העולם?

לחברה בהחלט יש הזכות וגם החובה המוסרית לבוא ולהגיד לאדם שעשה את עושרו בזכות החברה, כי בעת פטירתו ישלם מס על חלק מהנכסים שצבר.

האמריקנים החילו את מס הירושה כמעט מיום היווסדה של ארה"ב. בתור אומה שונאת מיסים בגנום ההיסטורי שלה - אפשר להרחיק ולטעון שהאמריקנים התנתקו מאחיזת המלכה הבריטית בגלל מס דרקוני על תה ששבר את גב הגמל והוביל לאירועים שכונו "מסיבת התה של בוסטון" בשנת 1773 - זה היה אחד המיסים הראשונים שהוטלו שם.

אמנם בארה"ב יש ויכוח ארוך שנים לגבי מס הירושה. לפרקים המס הוקפא משום שהאמריקנים שונאים מיסים בגנום הלאומי שלהם, ועדיין - את המס הזה הם כן מטילים. לעיתים הוא מגיע לשיעור של עשרות אחוזים. מדוע? משום שהם הבינו היטב שהמס הזה מסייע לייצר שושלות של עושר בלתי נתפס בתוך כמה דורות.

חשוב להחיל את המס הזה באופן מידתי, כך שעני מרוד שנפטר עם כמה שקלים בחשבון הבנק לא יידרש לשלם אותו מס שמשלם הטייקון. מצד אחר, אי אפשר להטיל מס עצום כי זכותו של אדם שבחר לעבוד קשה ולסייע לילדיו להגשים את מטרתו. אבל כן צריך להחיל את המס הזה, מרף נכסים מסוים ומשמעותי, באופן קטגורי על כל שכבות האוכלוסייה. המשמעות היא החלתו בעיקר על רוב שכבות ההון הכספי.

במהלך המחאה הלוהטת של חודש אוגוסט הוצגו הרבה דרישות כלפי המדינה, ובהן פריצה של מסגרת התקציב ועוד מיני מינים של בקשות. דווקא הדרישה למס ירושה לא עלתה באופן בולט, בוודאי לא ברשימת הדרישות הרשמית של הסטודנטים. קל להבין מדוע - המחאה מובלת בעיקרה על ידי צעירי מעמד הביניים, שרובם חולמים לקבל דירה או שתיים ביום מן הימים כירושה. כואב להם לבקש מס עיזבון. אבל זה לא אומר שלא צריך. צדק חברתי צריך לא רק להיעשות, אלא גם להיראות כי נעשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully