וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבעלות הצולבת של תשובה בגז וחשמל פוגעת בצרכנים"

אבי בר אלי

15.9.2011 / 9:03

הממונה על ההגבלים העסקיים קבע כי קבוצת דלק לא תוכל להקים תחנות כוח נוספות או לרכוש מניות בתחנות, אך אישר עסקת המיזוג עם שיכון ובינוי בתחנה באשדוד

"שליטה של קבוצת דלק הן באספקת גז טבעי והן בשיעור משמעותי מייצור החשמל מקימה חשש סביר לפגיעה משמעותית בתחרות ובציבור צרכני החשמל בישראל" - כך קבע אתמול הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיוויד גילה.

בחוות דעת ראשונה שפירסמה רשות ההגבלים בסוגיית הבעלות הצולבת של דלק בשווקי הגז והחשמל הפרטי - הביע גילה חשש מ"הדומיננטיות של הקבוצה בשוק הגז הטבעי, המהווה תשומה חיונית לתחנות כוח לייצור חשמל". משום כך, קבע גילה, דלק לא תוכל לפי שעה להקים עוד תחנות כוח או לרכוש מניות בתחנות.

כחלק מההחלטה רמז גילה כי הוא עשוי שלא לאשר את העסקה שעליה חתמה דלק לפני שנה וחצי לרכישת 84% מתחנת הכוח של אשכולות בקרית גת. מדובר במיזם להקמת תחנת כוח בהספק של 240 מגה-וואט ובעלות של כ-280 מיליון דולר. בעקבות החלטת הממונה עשויה דלק למכור את אחזקותיה במיזם.

דלק תחזיק ב-44.44% ממניות הפרויקט

למרות קביעה זו, אישר גילה את העסקה האחרונה שעליה חתמה דלק, שכחלק ממנה הצטרפה לקבוצת שיכון ובינוי כשותפה בתחנת הכוח שבמתחם אשקוגן, בסמוך לנמל אשדוד. מדובר בתחנה הפועלת באמצעות מזוט ומייצרת 26 מגה-ואט, אך הקבוצה מתעתדת להרחיבה עד 2013 לתחנה בהספק 120 מגה-ואט שתוסק בגז טבעי - בהשקעה מוערכת של כ-150 מיליון דולר.

לפני כשלושה חודשים דיווחה דלק כי תחזיק ב-44.44% ממניות הפרויקט תמורת העמדת הלוואת בעלים בסך כ-16 מיליון שקל - כששיכון ובינוי תחזיק בשיעור דומה מהפרויקט. ביתרת המניות (11.1%) תחזיק אתגל אחזקות של רם קרול. עם זאת, העסקה הותנתה בשורת תנאים מתלים, ובראשם: אישור הממונה על ההגבלים העסקיים ושר התשתיות, שהתמהמהו. יש לציין שרשות החשמל היא שאמונה על מתן רשיונות ייצור חשמל - ולכן עשויה להחליט שלא לאשר את עסקת אשקוגן, בניגוד לעמדת גילה.

הממונה על ההגבלים התנה את אישור העסקה בכך שדלק תשתיות לא תקים תחנות כוח נוספות. על פי התנאי שקבע, נאסר על דלק תשתיות להקים, במישרין או בעקיפין, תחנת או לרכוש אחזקה כלשהי בתחנת כוח נוספת ללא אישורו מראש ובכתב.

ספקי הגז יוכלו לבחור למי למכור

חוות דעתו של גילה הועברה בימים האחרונים לוועדה הבין-משרדית לבחינת הבעלויות הצולבות בענפי החשמל והגז. ועדה זו נוסדה בהנחיית ועדת הכלכלה של הכנסת לפני שנה וחצי בעקבות פרסום ב-TheMarker שלפיו ספקי הגז למשק מתכוונים למנף את השוק הדואופולי דאז להשתלטות על ייצור החשמל הפרטי.

דלק תשתיות כבר מפעילה כיום תחנת כוח בשטח מתקן ההתפלה באשקלון ומתעתדת להקים תחנות כוח נוספות בעתיד. ואולם ריבוי יזמויות שכאלה במקביל לאחזקתה של דלק במאגרי הגז הטבעי של ישראל גרם לוועדת הכלכלה לדרוש את שינוי תנאי הרישיונות לאספקת חשמל פרטי וכן לדרוש מהממונה על ההגבלים העסקיים לגבש חוות דעת על הסכנה שבהיווצרות מונופול גם בתחום ייצור החשמל.

מרכיב הגז הטבעי בעלות ייצור חשמל בתחנת כוח, הוא כיום כ-60% מעלות החשמל המיוצר. ברשות החשמל טענו בעבר שאחזקה צולבת של ספק גז בתחנת כוח תעניק לתחנה יתרון משמעותי בעלות הפרויקט ובתמחור החשמל המיוצר וכן בגמישות אספקת החשמל ובתנאים שיוצעו ללקוחות הקצה - ושאחזקה שכזאת בעיקר תקל משמעותית על הליכי גיוס האשראי לפרויקט, בשל הפחתת רכיב הסיכון בו.

הוועדה הבין-משרדית המליצה ב-2010 להטיל מגבלות על הבעלות הצולבת שבין ספקי גז טבעי למשק ליצרני חשמל פרטיים באשר למתקני קוגנרציה (ייצור משולב של חשמל וקיטור) - מגבלת נתח שוק של עד 50%. זאת, למרות המלצת הרשות כי כל בעל רישיון המחזיק ביותר מ-10% בספק גז יוכל להחזיק רק בין 26%-50% מהבעלות בתחנת כוח בקוגנרציה - ולא להחזיק בשליטה.

באשר לתחנות קונבנציונאליות לא התקבלה החלטה סופית. משרדי הממשלה חיכו לעמדת רשות ההגבלים, לאחר שרשות החשמל המליצה לפני שנה כי ספק גז טבעי למשק לא יוכל להחזיק בתחנות כוח, לא יהיה רשאי להחזיק ברישיון ייצור חשמל ולא יוכל להיות שותף בתחנות הכוח של חברת החשמל.

בטיוטת עמדת הרשות נכתב: "לעת זו, לא בשלו התנאים להתיר מעורבות כלשהי של ספק גז בבעלי רישיונות יצור בטכנולוגיה קונבנציונלית". זאת, בטענה כי ספק גז יוכל להשפיע מהותית על זהות היצרנים הפרטיים שייכנסו למשק החשמל, להפלות לרעה יצרן חשמל שאינו קשור אליו, ובכך לפגוע בתחרות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully