וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ רקפת: על זכויות הערבים והיהודים

חיים שיין

15.9.2011 / 6:35

כיהודי ישראלי אני גאה במאבקם העיקש של בני הזוג אחמד ופתאנה זבידאת על הזכות להתגורר ביישוב רקפת שבגוש משגב בצפון. מאבקם נמשך ארבע שנים עד להחלטת בג"ץ כי זכותם להתגורר שם אף שלא עברו את ועדת הקבלה. הם, כמו רבים במגזר הערבי, מבינים כי ביישובים יהודיים אפשר למצוא איכות חיים, רמת חינוך גבוהה, שוויון ופלורליזם. מאבקם מוכיח שוב את ההישגים האדירים של התנועה הציונית ומדינת ישראל בהקמת חברה מתוקנת, דמוקרטית ושוויונית.

איני מאמין, אולי בתמימותי, כי מאחורי מאבקם של משפחת זבידאת עומדים מניעים לאומניים נסתרים. סביר מאוד שכל רצונם לחיות יותר טוב ולהתרחק ממערכת הלחצים החברתיים והדתיים הקיימים היום בחלק מהיישובים הערביים בישראל.

לאחרונה נסעתי עם נהג מונית ערבי ממזרח ירושלים. הוא טען בלהט כי גם תמורת כל הון שבעולם הוא לא מוכן לחיות אפילו רגע אחד תחת ממשל הרשות הפלשתינית. בטוחני כי אם היה מתקיים משאל חופשי בקרב ערביי יהודה ושומרון, גם הם היו מעדיפים שלטון ישראלי דמוקרטי על פני כנופיות חמאס ומוסדות הרשות.

נכון שיש א-סימטריה בזכותם של ערבים לחיות ביישובים יהודיים מול אי יכולתם של יהודים להתגורר ביישובים ערביים. סביר מאוד שאזרח ערבי שימכור קרקע ליהודי דינו ייחרץ במהירות. עם זאת, למען ההגינות, אציין כי אין הרבה יהודים שרוצים לעבור ולהתגורר ביישובים ערביים ונימוקיהם עימם.

איזו ייחודיות יש למתיישבי רקפת לעומת משפחת זבידאת?

לפני כמה שנים ביקש קצין משטרה יהודי לקנות מגרש בגוש שגב שלום ולהקים את ביתו בחברת הבדואים שהיו בעיצומו של תהליך עיור. מינהל מקרקעי ישראל סירב לאפשר לו לקנות את הקרקע בטענה שמגוריו באזור יפגעו באחווה השבטית ובאורחות החיים של הבדואים.

בית המשפט העליון של מדינת ישראל דחה את עתירתו בטענה שלבדואים יש ייחודיות שבטית, לאומית, תרבותית וחברתית. ליהודים אין כנראה ייחודיות שכזו, שהרי בית המשפט הכיר מאוחר יותר בפסק הדין בעניין קעדאן בזכותם של הערבים להתגורר ביישובים קהילתיים יהודיים.

ייתכן מאוד שבית המשפט העליון העלה טענה קשה, מדאיגה אך צודקת. איזו ייחודיות יש למתיישבי רקפת לעומת משפחת זבידאת, מלבד כמובן השיוך הלאומי שאינו מטבע קשיח בעידן המדינה הליברלית החילונית.

כולם מדברים באותה שפה, אוכלים אותם מאכלים ים-תיכוניים, קוראים אותם עיתונים וצופים באותם ערוצים. השאלה האמיתית והנוקבת היא אם לא איבדנו לאורך הדרך את הייחודיות שלנו כיהודים, את המורשת, את המסורת ואת הדת? כדאי מאוד לעשות את חשבון הנפש הראוי לשאלה מעין זו.

לאנשי הימין שיתקוממו על הפסיקה בעניין רקפת אני מציע לא לבוא בטרוניות לבית המשפט העליון. עליהם לבוא בטענות לנציגיהם בכנסת שנרדמו במשמרתם בעת שהשופט אהרן ברק קבע שלמעשה יש חוקה למדינת ישראל והיא חוק יסוד האדם וחירותו ועל פיה יתנהלו הדברים, ואף אחד מחברי הכנסת לא קם בזמן.

  • עוד באותו נושא:
  • רקפת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully