וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומחים בדו"ח ביניים: "עוד 20 מיליארד לתקציב 2012"

14.9.2011 / 17:19

המומחים המייעצים לראשי המחאה החברתית פרסמו דו"ח ביניים ובו המלצותיהם להקלת יוקר המחיה. בין המסקנות: חינוך חינם מגיל חצי שנה, העלאת שכר המינימום, והחלת יום לימודים ארוך

דניאל בוק

(צילום: דניאל בוק, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

"כתוצאה ממדיניות ממשלות ישראל בעשורים האחרונים, נוצרו חורבן ועזובה בחברה הישראלית" – כך אמר היום (רביעי) יוסי יונה, יו"ר ועדת המומחים המייעצים לראשי מחאה החברתית, במעמד פרסום דו"ח הביניים שהכינו ארבעה מהצוותים. באירוע שערכו אנשי הוועדה בארגון המכללה החברתית-כלכלית במכללה האקדמית תל אביב-יפו, אמר יונה, כי "דרושים מאוד מיליארדים של שקלים לתיקון המתבקש בחברה הישראלית, אבל אנחנו צוות מומחים אחראי ופטריוטי, שאכפת לו גם לשמור על היציבות של ישראל. במהלך השנים האחרונות ההוצאה הציבורית בישראל הולכת ויורדת בהשוואה למדינות ה-OECD. ראשי המדינה צריכים לפעול על מנת שנהיה במקום מכובד בהשוואה לאותן מדינות". לדברי יונה, דרושה תוספת של 20 מיליארד שקלים לתקציב 2012, שתגיע מהעלאת מסים וביטול פטור מתשלום מסים הקיים כיום במגזרים מסוימים.

מחאת האוהלים - כותרות אחרונות
השלב הבא של המחאה: המאהלים נאבקים על המשך קיומם
מסקנות ועדת המומחים: ”חינוך חינם מגיל חצי שנה”
פינוי האוהלים: אין פסק דין, הצדדים ימשיכו לדבר

יוסי יונה בעצרת מחאת האוהלים ירושלים, אוגוסט 2011. עומר מירון
"דרושים מאות מיליארדים של שקלים". יוסי יונה/עומר מירון

ועדת הביניים הציגה ארבעה דו"חות – בתחום הרווחה, התעסוקה, החינוך והבריאות. הדו"חות בתחום הכלכלה ובתחום הדיור הציבורי יוצגו במסגרת אחרת. בתחום החינוך, הציעו המומחים, בין היתר, להחיל חוק חינוך חינם מגיל חצי שנה, ועד לתואר הראשון. בנוסף, הם הציעו לחזק את החינוך הציבורי על חשבון זה הפרטי באמצעות הגדלת תקציבים, וכן החלת יום לימודים ארוך בכל מערכות החינוך, לרבות בגני הילדים. עוד הציעו המומחים להקים נציבות חינוך ממלכתית, אשר תחליף למעשה את המזכירות הפדגוגית של משרד החינוך באחריותה על גיבוש תכניות לימוד המותאמות למגזרים השונים, החלפת תעודת הבגרות בתעודת סיום, וגם החזרת האחריות על ההכשרה והפיתוח המקצועי של המורים לידי המדינה.

בתחום הרווחה הציעו המומחים, בין היתר, להעלות את שכר המינימום, ולהכניס לשפה את המושג "שכר מחייה" - שכר שימדד לפי ההוצאה הממוצעת של היחיד. הערכות מומחים מדברות על כך שהיום שכר המחיה בישראל עומד על כ-6,500 שקלים. המומחים הציעו גם להעלות את גובה הקצבאות ולשפר את המנגנון שמעביר אותן לאוכלוסייה הזקוקה להן. כמו כן, הם המליצו על גיבוש תכנית לאומית למיגור העוני. בנוסף, אמרו המומחים כי יש להגדיל באופן דרמטי את ההוצאה הממשלתית על תחום הרווחה. ד"ר בלהה דווידזון-ארד, האחראית על תחום הרווחה בצוות, אמרה כי "עובדות סוציאליות שהיו חלק מצוות הרווחה אמרו שהן קורעות תחת נטל העבודה אבל מפחדות להתפטר, כדי לא להצטרף למעגל העוני".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חינוך חינם מגיל חצי שנה עד תואר ראשון?/מערכת וואלה!, צילום מסך

בדו"ח הבריאות המליצו המומחים בין היתר לכלול את שירותי בריאות הנפש, האשפוז הסיעודי ובריאות השן במסגרת השירות הרפואי הציבורי. עוד הם המליצו, לצמצם באופן הדרגתי את התשלום של האזרח על שירותי הבריאות שכבר כלולים במסגרת הציבורית, וכן על חיזוק המנגנון התקציבי למשרד הבריאות, כך שיותאם לגידול הטבעי באוכלוסיה.

בתחום התעסוקה, המליצו המומחים לצמצם באופן הדרגתי את ההעסקה הקבלנית, ולקבוע כי מזמין העבודה, ולא המעסיק, הוא זה שאחראי על זכויות העובדים ועל שכרם. כמו כן, המליצו המומחים כי התקשרות בין עסק פרטי למגזר הציבורי יותנה בהעסקה ראויה של העובדים בעסק.

דפני ליף, מיוזמות המחאה החברתית, אמרה באירוע, כי "מי שחושב שאפשר להמשיך באותה מתכונת של תקציב 2012, פשוט לא מבין מה קרה כאן בקיץ האחרון. לא נפסיק עד שנשיג שינוי מעמיק במדיניות הכלכלית. ממשלת ישראל צריכה להחליף דיסקט, לא לחלק פירורים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully