וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולמות וירטואליים מאובטחים לילדים

דנה אייזנר

14.9.2011 / 13:00

הילדים נרקבים מול המחשב? אם הם ישחקו באתרים הבאים הם ייהנו מעולמות וירטואליים מאובטחים ואתם תדעו שהם לא נחשפים לתכנים בלתי הולמים

כמו כל הילדים גם יונתן בן ה-4 צופה מגיל צעיר בסרטוני וידאו באינטרנט ומרבה לשחק באתרים. אמו, אביבית, מספרת שיום אחד הוא נכנס בסערה למטבח, נראה מבוהל ומלמל משהו על סרט שהתקלקל. "כשניגשתי למחשב ראיתי שהוא פתוח על אתר פורנו. הוא כנראה לחץ בטעות על איזה לינק שקפץ. מאז אני מעריכה הרבה יותר סביבות ילדים אינטרנטיות מאובטחות. זה מביא לי הרבה שקט כי אני לא יכולה כל הזמן להיות לידו וליד המחשב".

תכני ילדים באינטרנט הם נושא רגיש ולכן יש חשיבות גדולה לאתרים ייעודיים שהתוכן שלהם ושיח המשתמשים נמצא תחת פיקוח ובקרה. מעבר לכך באתרים אלה - שבדרך כלל צריך להיות מנויים עליהם אם רוצים ליהנות מכל השפע - משקיעים יותר בתכנים ופועלים מתוך תפיסת עולם מבוססת ובשיתוף עם מומחים. תדירות עדכון התכנים והיצע הפעילויות משתנה מאתר לאתר כמו גם רמת האבטחה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מוגובי", למשל, הוא עולם וירטואלי לילדים בני 6-13 שנבחר בשנת 2010 לאתר הבטוח לילדים/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מוגובי", למשל, הוא עולם וירטואלי לילדים בני 6-13 שנבחר בשנת 2010 לאתר הבטוח לילדים בתחרות מצטייני האינטרנט - webi2010 מבית אנשים ומחשבים (גילוי נאות: האתר פועל בשיתוף וואלה!). באתר אסור להזדהות בשם האמיתי ואסור למסור פרטי התקשרות אישיים ויש על כך פיקוח אדוק. אייל שמי, מנכ"ל, "מוגובי", מציין שבאתר מופעלים כמה מעגלי אבטחה. "הסינון הראשוני הוא אוטומטי כזה שמזהה וחוסם מישהו שרושם למשל מספר טלפון. מנגנון הבקרה השני מתבצע על ידי אדמינים שיושבים כל הזמן מול המסך והילדים מכירים אותם ויודעים שאם ינסו להעביר מידע ייחסמו. מעגל האבטחה השלישי מכונה 'צוות משרוקית' ופעילים בו ילדים שאותרו כאחראים במיוחד והם מדווחים על פעילות בלתי הולמת".

בנוסף, בתהליך ההרשמה ל"מוגובי" צריך למסור מייל של אחד ההורים אליו נשלחת הודעה, ורק אחרי אישורה הילדים יכולים להתחיל להיות פעילים. ההורים גם יכולים להחליט שילדם לא יהיה חשוף לאפשרות הצ'אט באתר. "הצלחנו ליצור קהילה שהילדים בה יודעים שמי שמדבר לא יפה מורחק", אומר שמי ומציין שהילדים נהנים מהסביבה הבטוחה. "נוח ונעים להם כששום דבר לא מאיים עליהם. נראה שהילדים אוהבים את השחרור מהמתחים והלחצים הקיימים בחיי החברה הרגילים בהם אתה לא יכול להיות אנונימי".

כשיש כל כך הרבה תוכן חינמי לילדים איך היחס לנושא התשלום?

"אפשר ליהנות מהאתר ומאבטחתו בחינם אבל כדי להפיק ממנו את המירב צריך להיות מנויים. יש הורים שנרתעים מלשלם לאתרי אינטרנט, אבל בסופו של דבר אם הילדים לא מסתובבים אצלנו הם מסתובבים במקומות אחרים לא תמיד מוצלחים. כל הורה היה מוכן לשלם 20 ¤ כדי שהילד שלו לא יהיה שם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בתהליך ההרשמה ל"מוגובי" צריך למסור מייל של אחד ההורים אליו נשלחת הודעה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עולמות וירטואליים ישראליים לילדים

מוגובי

ב"מוגוביה" כל ילד יוצר לעצמו דמות וירטואלית – יצור בשם "מוגובי" ובאמצעותה הוא יכול לשוחח עם "מוגובים" אחרים, לעצב חדר, לקנות בחנויות, לזכות בפרסים ולהשתתף באירועים שונים. באתר מגוון גדול של פעילויות ומשחקים המתעדכנים על בסיס שוטף ומשלבים שאלוני ידע בתחומי תרבות, היסטוריה, טבע ומורשת. התשובות הנכונות מסייעות למשתתפים להתקדם בשלבים ולהשתתף בתחרויות ופעילויות נוספות. התכנים באתר מתעדכנים בהתאם לחגים ולאירועים מרכזיים בלוח השנה ויש גם פעילויות מיוחדות בעלות גוון חינוכי כמו פעילות ללימוד בטיחות באינטרנט, זהירות בדרכים ועוד. פעם ברבעון מייצרים בעולם הרפתקה שדורשת את מעורבותם של כל הילדים כדי להשיג מטרה משותפת.

מעבר לעולם מוגן ובטוח הבידול של "מוגובי" בא לידי ביטוי בשילוב בין פאן ורובד נוסף של תרבות ישראלית. האזורים בעולם נראים כמו ישראל (מגדלי עזריאלי, העיר העתיקה, המצפה התת ימי) והתכנים וההרפתקאות משלבים שאלות וידע בנושאי היסטוריה, תרבות וטבע (למשל מסע בעקבות הכסף הישראלי ופעילות החושפת למגוון העצים בישראל).

מוגובי
כמה זה עולה: 20-29 ¤ לחודש (חלק מהתכנים חינמיים)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מעבר לעולם מוגן ובטוח הבידול של "מוגובי" בא לידי ביטוי בשילוב בין פאן ורובד נוסף של תרבות ישראלית/מערכת וואלה!, צילום מסך

שידוני

אתר השם דגש על פיתוח דמיון ויצירתיות ונותן לילד ללכת לאן שהדמיון שלו לוקח אותו במקום לפעול על פי תבניות משחק מוגדרות מראש. הרעיון הוא שכל ילד מקבל עט ונייר וירטואליים ובעצם יוצר את העולם הוירטואלי שלו עם חיות, חברים ועולמות שבסיום היצירה "מתעוררים לחיים". האתר מתאים לילדים מגיל 5 (ועד גיל 21, כך כתוב) ומצויד בשכבות של בטיחות ושמירה על פרטיות שעומדת בדרישות של משרד המסחר האמריקאי. כל יצירה הנחלקת ברשת הפנימית הפומבית של "שידוני" מפוקחת ובפתיחת חשבון מבקשים מינימום פרטים אישיים. האתר זכה בפרסים ובהכרה בינלאומית.

שידוני
כמה זה עולה: (האתר פתוח לכולם אבל מנויים נהנים ממגוון גדול יותר של כלי ציור ופעילויות) החל מ-25 ¤ לחודש

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כל יצירה הנחלקת ברשת הפנימית הפומבית של "שידוני" מפוקחת/מערכת וואלה!, צילום מסך

Kido'z

Kido'z הוא אמנם אתר עולמי אבל יוצריו ישראליים. כאן לא מדובר בעולם וירטואלי לילדים (אם כי אפשר להגיע דרכו לעולמות וירטואליים) אלא באתר בטיחותי שמסנן תוכן מהרשת עבור ילדים ומגיש אותו במעטפת מעוצבת וידידותית למשתמשים צעירים. המשמעות היא שדרך האתר יוכלו ילדיכם לצפות בסרטונים של יוטיוב, לגלוש באתרי ילדים ולשחק במגוון משחקים ברשת, אך אין סיכוי שתשתרבב סצינת סקס או אימה באמצע וידאו תמים של דורה. כל הפעילויות והמשחקים המוצעים באתר עוברים סינון ובקרה גם על ידי צוות האתר וגם על ידי הורים שיכולים לקבוע באופן אינדיבידואלי את רמת החשיפה של הזאטוטים ולעקוב אחר מעלליהם. למעשה Kido'z הוא שער כניסה לאינטרנט שבאמצעותו ילדים יכולים לגלוש ברשת מבלי להיתקל בפופ-אפים ותכנים בלתי רצויים. האתר מותאם לילדים שעדיין לא יודעים קרוא וכתוב (וזה לא מפריע שהוא באנגלית) ויש בו גם מייל מיוחד לילדים (שגם כדי להשתמש בו לא חייבים לדעת קרוא וכתוב) ואפשרות ליצור רשימת פייבוריטס של תכנים.

Kido'z
כמה זה עולה: הורדה לתקופת ניסיון בחינם. לאחר מכן אפשר להמשיך בגרסה רזה חינמית או להיות מנוי, החל מ-4.99 דולר לחודש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
Kido'z הוא אמנם אתר עולמי אבל יוצריו ישראליים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אקולוקו

"אקולוקו" הוא כוכב לכת כמו כדור הארץ המציע עולם וירטואלי בטוח לגילאי 7-14. הדגש ב"אקולוקו" הוא על הנושא האוניברסלי של סביבה וחברה ולכל ילד דמות וירטואלית. הילדים הרשומים מתבקשים לא לחשוף באתר מידע המאפשר זיהוי אישי, הוריהם מקבלים מייל שהם רשומים לאתר ואין אפשרות לשיחות פרטיות בצ'אט. כמו כן באתר מופעלים מספר מנגנוני בקרה (חינוכיים, אנושיים וטכנולוגיים) לשמירה על הביטחון והפרטיות והוא מקדם שימוש בשפה נאותה ותרגול כללי התנהגות כערך. ב"אקולוקו" אפשר לפגוש חברים, לפתור חידונים ולגלות את העולם הוירטואלי והאמיתי תוך כדי משחק והשתתפות בהרפתקאות. התוכן סובב סביב ערכים כמו חברות, כבוד הדדי, לקיחת אחריות, מודעות, מעורבות ומנהיגות. יש אפשרות גם ליצור שנות טובות, לעצב מערכת שעות עם הדמות של המשתמש ועוד.

אקולוקו
כמה זה עולה: החל מ-15 ¤ לשבוע (חלק מהתכנים חינמיים)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אקולוקו" הוא כוכב לכת כמו כדור הארץ המציע עולם וירטואלי בטוח לגילאי 7-14/מערכת וואלה!, צילום מסך

מיקמק

העולם של "מיקמק" הוא עולם וירטואלי לילדים בני 5-12 המציע משחקים ומשימות ומופעל בו מנגנון אבטחה דינמי. אמצעי האבטחה (איסור מסירת פרטים אישיים) יוצרים פלטפורמה אינטרנטית חברתית מפוקחת ומאובטחת בה כל גולש יוצר לעצמו דמות וירטואלית איתה הוא פוגש חברים ויוצא להרפתקאות. העולם בנוי מ-10 אזורים שונים והפעילויות (משחקים, משחקי חשיבה, שאלות טריוויה, משימות) מתעדכנות באופן שוטף. את האתר גם מלווה סדרה ובמרכזה חבורת מיקמקים וליין של מוצרים.

מיקמק
כמה זה עולה: החל מ-34.90 ¤ לחודש (חלק מהתכנים חינמיים)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
העולם של "מיקמק" הוא עולם וירטואלי לילדים בני 5-12 המציע משחקים ומשימות ומופעל בו מנגנון אבטחה דינמי/מערכת וואלה!, צילום מסך

עולמות וירטואליים נוספים מחו"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully