וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהדות התורה החילונית?

דן מרגלית

12.9.2011 / 9:31

מרוטת נוצות ומבוישת, אך בתחושה שבכוחה להפיח רוח חדשה במפרשיה, פותחת היום העבודה את הקלפיות בפני 66 אלף חבריה לבחור להם מנהיג (או מנהיגה). מי שנחשבה ל"מפלגה של המדינה" עד 1977, ומאז חזרה רק פעמיים להחזיק ברסן השלטון, יוצאת לסיבוב נוסף שנועד להפוך אותה לגורם רלוונטי בניהולה הממלכתי של ישראל. ארבעה רצים אל קו הגמר, ואם איש מהם לא יזכה ב-40 אחוזים מהקולות יתמודדו שני הראשונים על ההנהגה בעוד תשעה ימים.

על המפלגה מרחף צל הפילוג העתידי. אמנם המתמודדים נשבעים לה אמונים, אך הפרשנים מוסיפים לברר אם עמרם מצנע יתמודד על מקום בכנסת הבאה גם במקרה שיפסיד היום; ואם עמיר פרץ יישאר ולא יפרוש, או יעדיף להתמודד עם עופר עיני על הנהגת ההסתדרות. רק שהפילוג לא יארע מייד. הן מפני שכל הארבעה לפי סדר הא"ב - יצחק הרצוג, שלי יחימוביץ', עמרם מצנע ועמיר פרץ - התחייבו לכך, והן מפני שאין להם לאן ללכת.

בחירה חשובה

העבודה שאחרי הבחירות המקדימות, הפריימריז, תיאבק בשתי חזיתות. היא תנסה לעורר שימת לב רבה יותר במאבק נגד הליכוד, ובמקביל תתמודד בחצר הפנימית נגד ההגמוניה של קדימה באופוזיציה.

למרות שהמועמדים שוללים בתוקף כל אפשרות להצטרף לממשלה בראשות הליכוד, יש להם אינטרס לפעול עם מפלגת השלטון במאמץ לכרסם בקדימה. משני צידי המתרס תעצים הקריאה ל"בנים האובדים" לחזור הביתה. כל אחד לביתו, מי לליכוד ומי לעבודה.

אין זו משימה קלה. קדימה קנתה אחיזה בציבור הישראלי. היא אינה מהדורה חדשה-ישנה של שינוי, שכמו כוכב שביט צצה לרגע ונעלמה כליל. אך הליכוד והעבודה לא יוותרו על הניסיון להחזיר את הזירה המפלגתית לתמונת המצב ששררה בעבר - התגוששות מרכזית בין הליכוד לבין העבודה בגלגוליהם השונים.

בעיקרו של דבר ארבעת המועמדים משקפים עמדות הרווחות בעבודה, עם דגשים בלתי זהים. מצנע ופרץ קרובים יותר לשמאל המדיני מאשר הרצוג ויחימוביץ', אך יחימוביץ' ופרץ מבטאים את ההזדהות עם המחאה החברתית יותר מהרצוג ומצנע.

בחירת יו"ר המפלגה ב-2011 חשובה מאשר בעשור האחרון שבו כיהנו בתפקיד בנימין בן-אליעזר, מצנע, פרץ, אהוד ברק והמועמד שייבחר היום או בשבוע הבא, שכן תחת הנהגתם איבדה העבודה ממרכזיותה בזירה הלאומית, וחלק מהעניין המוקדש לה עדיין נובע מהרגל, ממסורת. חסד נעורים כזה אינו נצחי. אם שוב תיכשל העבודה בקלפי, ולא יעלה בידה לעלות בכנסת הבאה מ-8 מנדטים שנותרו עתה בסיעתה ל-18-15, כי אז עתידה לוט בערפל. היא עלולה להיות מין יהדות התורה החילונית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully