וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקנות חדשות להמתת אפרוחים: זה כל מה שניתן לעשות?

עידן סוייר

14.9.2011 / 10:54

תקנות חדשות שפרסם משרד החקלאות לאחרונה בנוגע להמתת אפרוחים זכרים בתעשיית הביצים אמורות לבטל שיטות פסולות קודמות - האם מדובר בשינוי של ממש?

לאחרונה פרסם משרד החקלאות טיוטה של תקנות חדשות להמתת אפרוחים. פרסום טיוטה נועד לאפשר מסירת הערות והשגות, לפני שהתקנות ייכנסו לתוקף. עיון בדברים מעלה את התהייה האם מדובר בשינוי של ממש וביטול השיטות הקשות המשמשות היום את תעשיית הביצים להמתת אפרוחים הלא רצויים?

תעשיית הביצים נפטרת מאפרוחים זכרים רבים מדי שנה מפאת חוסר כדאיות - הם לא מטילים ביצים. עד לפני מספר שנים, שיטת ההריגה המקובלת לאפרוחים הללו הייתה זריקה למכולות אשפה, שם היו מוצאים את מותם במעיכה או בחנק איטי. בשנים האחרונות נכנסה לשימוש בכמה מדגריות מכונה לטחינת אפרוחים, אליה מוכנסים האפרוחים בעודם בחיים ואמורים לחוות מוות מהיר. טיוטת התקנות של משרד החקלאות מבקשת לבטל את כל שיטות ההרג, פרט להרג באמצעות מכונות לטחינה ומעיכה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הזכרים לא רצויים כיוון שאינם מטילים ביצים/מערכת וואלה!, צילום מסך

עיקרי התקנות קובעים כי אין להשמיד אפרוחים או ביצי דגירה אלא באמצעות מכונה ייעודית בעלת להבים, זיזים, או בליטות המסתובבים במהירות גבוהה וגורמים למוות מיידי של אפרוח או עובר של אפרוח המצוי בביצת דגירה; אין להוציא ממדגרייה ביצים או אפרוחים שלא שווקו, אלא לאחר השמדתן בהתאם לתקנות; וכי על הממונה על חוק צער בעלי חיים לאשר את המכונות שיופעלו להשמדת אפרוחים, לפי מידע טכני, תרשימים והמלצה בכתב של יצרן המכונה. עד כה לא היו בפועל תקנות בנושא, ואפרוחים לעתים נמחצים ונחנקים למוות בשיטות השמדה שונות, הנפוצה שבהן היא, כאמור, השמדה במכולות אשפה, שם הם גוססים במשך שעות. לכן, השינוי העיקרי שייצרו התקנות יהיה מניעת הגסיסה האיטית של האפרוחים – עם זאת, הן לא יפחיתו את מספר האפרוחים שיושמדו בהמוניהם.

בהקשר הזה ניתן לציין, כי ברחבי העולם מקובלת שיטת המתה אחרת, של המתת האפרוחים בגז. למרות שהשיטה הזאת נחשבת כגורמת להכי פחות סבל, בישראל היא לא מיושמת, אולי בשל ההקשר המתבקש שנעשה אצלנו להמתה בגז. השאלה היא האם ההימנעות מעיסוק בנושא הזה שווה את הסבל שייתווסף למה שכרוך גם ככה בהמתה המונית של אפרוחים.

ביצים. יורם לימודים
תנו לחיות לחיות: "אם כל ישראלי יאכל ביצה אחת פחות בשבוע, נוכל להציל כל שנה מיליון אפרוחים"/יורם לימודים

היום, חייהם של בעלי החיים הם תעשייה לכל דבר, שלא יכולה שלא לפעול על פי העיקרון של כמה שיותר רווח בכמה שפחות השקעה ולכן מחייבת השמדות המוניות של בעלי חיים "פגומים". כל התהליך מתחיל ונגמר בצרכנים המממנים את התעשייה ויוצרים ביקוש לתוצרים של ההתעללות בבעלי החיים. עמותת "תנו לחיות לחיות" קבעה לאחרונה, כי על פי הנתונים, "אם כל ישראלי יאכל ביצה אחת פחות בשבוע, יחד נוכל להציל כל שנה מיליון אפרוחים. זאת משום שהביקוש לאפרוחות לתעשיית הביצים יקטן, וכתוצאה מכך גם מספר האפרוחים הזכרים שיבקעו". אולי כאן טמונה הדרך לצמצום סבל קשה ולא בהכרח מוצדק בקרב בעלי חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully