וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: בהתנחלויות בונים בקצב כפול מאשר בארץ

יהושע בריינר

7.9.2011 / 6:15

"שלום עכשיו" סקר את הבנייה האחרונה ביהודה ושומרון, ומדווח על קצב כפול מאשר בישראל. יריב אופנהיימר: "אצלנו יש מצוקת דיור, ובהתנחלויות מגשימים את חלום צמוד-הקרקע עם גינה"

בהתנחלויות בונים בקצב כפול מאשר בישראל, כך טוען ארגון "שלום עכשיו" בדו"ח בנייה ביהודה ובשומרון שמפרסם הבוקר (רביעי) צוות המעקב אחר ההתנחלויות של הארגון, הכולל תצלומי אוויר שצולמו מעל היישובים השונים. לטענת הארגון, בעוד קצב הבנייה בישראל עומד מאז תום ההקפאה על יחידת דיור אחת לכל 235 תושבים, בהתנחלויות קצב הבנייה הוא יחידת דיור לכל 123 תושבים. יש לציין כי חישוב הנתונים לגבי ישראל (ללא הגדה המערבית) נעשה על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, זאת לעומת נתוני התחלות הבנייה ביהודה ושומרון, שהתבססו על איסוף נתונים של מפקחי "שלום עכשיו".

עוד בנושא:
שרים לראש הממשלה נתניהו: "בנייה ביו"ש - פתרון"
סקר: רוב הישראלים תומכים בנסיגה מיהודה ושומרון במסגרת השלום
לאחר תום ההקפאה: תנופה בבנייה בהתנחלויות

מהנתונים עולה כי מאז אוקטובר 2010 ועד לחודש יולי האחרון נרשמו 2,598 התחלות בנייה של יחידות דיור חדשות בהתנחלויות, 63% מהם בבתים צמודי קרקע, כאשר שליש מהבנייה נעשתה בהתנחלויות ממזרח לגדר ההפרדה כמו עפרה, כרמי צור ותקוע. שליש נוסף נמצא באזורים המוגדרים כ"אצבעות גדר ההפרדה" - בהתנחלויות מעבר לקו הירוק, אך ממערב לתוואי הסופי של הגדר, כמו אריאל, בית"ר עילית, קרני שומרון וקדומים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההתנחלות נריה כפי שנראתה בחודש אוקטובר 2010 (למעלה) וכפי שנראתה כעבור כמה חודשים בלבד (למטה). בצילומי האוויר שסיפק "שלום עכשיו", ניתן לראות את יחידות הבנייה הרבות שנבנו תוך זמן קצר. בשטחי ישראל עצמה, כפי מציינים בארגון, העם יצא לרחובות, בהפגנות שדרשו דיור בר השגה - ולא כזה שהקמתו מתעכבת זמן רב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"פצצת זמן מתקתקת"

הדו"ח של "שלום עכשיו" מתמקד בעיקר בקוטג'ים ובדירות צמודות הקרקע שנבנות בהתנחלויות, וטוען כי "כשבישראל יש מצוקת דיור, בהתנחלויות מגשימים את חלום צמוד הקרקע עם גינה". הדו"ח גם מצביע על עלייה בכמות הווילות שנבנות.

"חלק מהבנייה שמתבצעת בימים אלה היא תוצאה של אישורים שנתנה ממשלת נתניהו", נכתב בדו"ח, "וחלק מהבנייה מבוססת על אישורים ישנים שניתנו על-ידי ממשלות קודמות בעבר. בהתנחלויות ישנן קרוב ל-38,000 יחידות דיור שאושרו בעבר לתכנון, ועל מנת לממש אותן נדרש רק אישור לשיווק". כך למשל מציינים בארגון כי לאחר הפיגוע הקשה באיתמר במרץ האחרון, בו נהרגו חמשת בני משפחת פוגל, אישרה הממשלה לשיווק כשלוש מאות וחמישים יחידות דיור במודיעין עילית, אריאל ומעלה אדומים. עוד מציינים בדו"ח כי כ-150 יחידות דיור החלו להיבנות ביישובים המוגדרים כמאחזים לא חוקיים.

"ההתנחלויות הופכות לפצצת זמן מתקתקת ובקצב הזה בעוד מספר שנים לא נוכל להפרד מהשטחים לעולם", אומר מזכ"ל הארגון יריב אופנהיימר. "ללא סיוע של משרדי הממשלה לא ניתן להגיע להיקפי בנייה כה גבוהים, לא בכדי המחאה החברתית נשארה בתחומי הקו הירוק בזמן שבהתנחלויות אין צורך במאהלים".

יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, אמר בתגובה לוואלה! חדשות: "לנו אין זמן להתעסק בכתיבת דוחות וספירת בתים. אנו עסוקים בבניית בתים ולא בספירתם. אנחנו מקווים שאכן בנינו לא מעט. לשלום עכשיו יש את התפקיד המתסכל ביותר בעולם - לתעד את בנייתם של אחרים ולנסות להרוס אותה. לפעמים, בהפסקות בין בית לבית שאנו בונים, אנחנו מוצאים זמן גם לרחם עליהם".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully