וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללמוד במאה ה-21: אמצעי לימוד דיגיטליים בישראל

נגה משל

7.9.2011 / 8:24

ספרי לימוד חכמים, שיעורי עזר און-ליין וכלי העשרה טכנולוגיים - על סביבות הלימוד המתוקשבות המרכזיות בישראל המאפשרות למידה ללא מחברת ועיפרון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ללמוד מול מחשב ולוח חכם. סביבת הלימודים המתוקשת של מט"ח/מערכת וואלה!, צילום מסך

"כשלומדים בכיתה עם מחשב ומקרן זה נוח, משחרר מאווירת הלימודים הרגילה ומוריד לחץ, ובכל זאת אתה עדיין לומד", מספר אורי, תלמיד כיתה ו' בבית הספר גבע בגבעת עדה שבחלק משיעוריו משולבת הוראה ממוחשבת.
ספרי הלימוד, הלוח והגיר לא הולכים להיעלם בזמן הקרוב, אבל סביבות הלימוד המתוקשבות חודרות אט אט אל בתי הספר ואל עולמם הלימודי של תלמידי המאה ה-21 . כיום, מעל ל-1700 בתי ספר בישראל משלבים סביבת מחשב בהוראה היומיומית.

תכניות הלימוד המתוקשבות מוצעות לבתי ספר כחבילה כוללת ושילובן במערכת הלימודים היא יוזמה של בית הספר לרוב בשיתוף עם הרשות המקומית, המסבסדת חלק מהתשתיות הנדרשות כמו מקרן, לוח חכם בכיתה, תשתית אינטרנט, מחשבים בכיתות ועוד.
"התלמידים שמחים יותר בשיעור המשלב אופציה ממוחשבת וזה מעלה את רמת ההקשבה והריכוז ותורם לגיוון יחידות הלימוד", מציינת עירית, סגנית המנהלת בבית הספר גבע, שמספרת שבימים אלה נערכה הדגמה להורים על החשיבות של לימוד מתוקשב ועל יתרונותיו. "הלימוד עם מחשבים ומקרן מעלה את סף הגירוי והלמידה וגורם לתלמידים להפעיל את כל החושים. כשצריך ללמד, למשל, על תפקוד הלב או לעבוד עם מפה בשיעור גיאוגרפיה כשהדברים מופיעים בגדול על הלוח זה הרבה יותר אפקטיבי".
עירית היא גם מורת שילוב במקצועה ולטענתה נעזרת הרבה מאוד באמצעים הדיגיטליים לשם תרגול, שינון ורכישת מיומנויות יסוד. "לתלמידים שלי קל הרבה יותר לפתור תרגיל מול מחשב מאשר במחברת".

אמצעי לימוד מתוקשבים לילדי בית הספר והגן

סביבות הלימוד המתוקשבות מוצעות לבתי ספר כחבילה כוללת המאפשרת לתלמידים ולמורים גם גישה מהבית ואפשרות מתן משימות, בדיקה והערכה. מחלק מהאתרים הלימודיים ניתן גם ליהנות באופן פרטי (במינוי חודשי או שנתי) ויש גם שעשועים לימודיים שהגישה אליהם חופשית.

אילוסטרציה. ShutterStock
ללמוד ברוח הקדמה. הילדים כבר שם/ShutterStock

אתר גלים

"גלים" מבית "סנונית" הוא סביבה מתוקשבת הפונה לגילאי 6-13 ופעילה בלמעלה מ-700 בתי ספר יסודיים ברחבי הארץ. בנוסף, כ-13,000 בתי אב מנויים על האתר באופן פרטי. "סנונית", מיסודה של האוניברסיטה העברית היא עמותה לקידום חינוך מתוקשב, שהחלה לפעול ב-1998 כשהאינטרנט עוד היה בחיתוליו. פורטל החינוך של "סנונית" מציע שורה של אתרים חינוכיים ו"גלים" הוא האתר המוביל בהם.

"גלים" מספק סביבה לימודית רחבה לבתי הספר ונותן מענה לכל מקצועות הלימוד. האתר מציע עזרי לימוד לתלמיד ולמורה והתוכן הלימודי חווייתי ומותאם לתכנית הלימוד. חשיבה רבה מושקעת בפיתוח התכנים תוך דגש על פעילות המטפחת מיומנויות מחשב ואוריינות מקוונת, חשיבה ביקורתית ומעורבות חברתית.

באתר עשרות משחקים ופעילויות לפי כיתות ורמות, שעשועי עברית, תרגולי חשבון, סיפורים, שירים, התנ"ך בקומיקס ועוד אינספור פעילויות כמו למשל סידור מערכת שעות (מתאים במיוחד לימים אלה) המלווה בפעילות על סידור, ארגון ובלבול.

באתר גם חדשות לילדים, קהילות ובלוגים, דפי תלמיד ומורה של כיתות המנויות ועוד פעילויות חינמיות (למשל לימוד על שימוש בכסף במסגרת פורטל "שער הממשלה לילדים" שסנונית היו מעורבים בפיתוחו.

כמו כן משולב בגלים אתר ללימוד ערבית תקשורתית המאפשר לילדים יהודים בכיתות ה', ו', לרכוש מיומנויות שפה ערבית תקשורתית.
סנונית גם פיתחו עבור רשת בתי הספר "אורט ישראל" את בית הספר הווירטואלי "אביב חדש לבגרות" המאפשר תרגול ולמידה לבחינות הבגרות. "אביב" פועל כיום ביותר מ-55 בתי ספר של רשת אורט וכן במוסדות חינוך נוספים.

גלים
עלות: מנוי פרטי: 16.5 שקלים לחודש, 198 שקלים למנוי שנתי.
מתאים ל: גילאי 6-13.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עשרות משחקים ופעילויות לפי כיתות ורמות. אתר "גלים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתר אופק

"אופק" מבית מט"ח (המרכז לטכנולוגיה חינוכית - מוסד ללא כוונות רווח שנוסד על ידי קרן רוטשילד ב-1971) היא סביבה מתוקשבת להוראה, למידה והערכה הפועלת במערכת החינוך. אלף בתי ספר יסודיים (600 דוברי עברית ו-400 דוברי ערבית) לומדים בסביבת אופק ועוד כמה עשרות חטיבות ביניים.

מוסדות הלימוד העובדים בסביבת אופק נהנים ממאגרים של יחידות לימוד, פעולות מתוקשבות ואפשרות למשימות והערכה מקצועית של מורה-תלמיד. בין הרשויות המקומיות שמיישמות את הלימוד המתוקשב בבתי ספר יסודיים: עפולה, גני תקווה, אשדוד, עכו. התכנים המוצעים באופק כוללים סרטונים, דפי עבודה, משימות ועוד.

אופק
עלות: סביבת אופק מוצעת כמנוי שנתי לבתי ספר.
מתאים ל: בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם שיעורי בית עושים כאן. אתר "אופק"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתר כותר

ספריית כותר היא פרוייקט נוסף מבית מט"ח – שילוב חדשני בין ספרייה מקוונת וסביבת עבודה אישית. בספרייה גרסאות דיגיטליות של מאות ספרים (ספרי עיון, הגות, אנציקלופדיות, לקסיקונים, כתבי עת ועוד) הזוכות באתר לתצוגה חדשנית הכוללת שכבות מידע, כלי עריכה, אפשרות ליצירת מדף ספרים אישי ועוד. מדי חודש הספרייה מתעדכנת בכותרים חדשים.

ב"כותר ספרי לימוד" 250 גרסאות דיגיטליות חכמות של ספרי לימוד (של מט"ח ומו"לים נוספים) המקיפים את כל המקצועות הנלמדים מכיתות א'-י"ב ומייתרים את הצורך בספרים "אמיתיים". השנה יש בתי ספר באזור המרכז שרכשו עותקים דיגיטליים של ספרי לימוד, והתלמידים לא מחזיקים כלל עותק מודפס. "הילקוט הדיגיטלי" מציע סגנון לימוד חדש בכיתה ובבית המותאם לעידן הנוכחי ומסמן את אופני הלימוד העתידיים.

הספרייה מציעה חוויית לימוד דיגיטלית, אינטראקטיבית הכוללת איתור מידע מהיר, מרחב עבודה אישי לתלמיד ולמורה, אפשרויות הוספת תיקיות וקבצים אישיים, הדבקת פתקיות, סימון קטעים נבחרים, יצוא קטעי טקסט ותמונות ושמירת הערות וסימונים. בספרייה משולבת מערכת לניהול למידה המאפשרת למורים להתאים משימות לתלמידים ולעקוב אחר הפעילות. כמות הפניות לרכישת ספרים דיגיטליים עולה בהתמדה מדי שנה (יש גם ספרים בערבית) והשנה הספרים הפופולריים ביותר היו במדעים, היסטוריה וגיאוגרפיה.

כותר
עלות: 21.90 שקלים לחודש, 199 שקלים למנוי שנתי. בתוספת תשלום ניתן לשלב גם את אנציקלופדיית אביב במנוי.
מתאים ל: כולם.

כותר ספרי לימוד
עלות: לכל ספר דיגיטלי עלות משלו לרכישה במנוי שנתי. ככלל, העלות נמוכה בכ-40% ממחיר ספר מודפס.
מתאים ל: תלמידים בכיתות א'-י"ב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
להדביק פתקיות, למרקר פסקאות וליצור מדף ספרים אישי. הספרייה המקוונת "כותר"/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתר בריינפופ

מטרתו של האתר היא להרחיב את הידע הכללי של ילדים (ומבוגרים) באמצעות 650 סרטוני אנימציה קצרים במגוון נושאים עם דגש על מדעים, תופעות טבע, בריאות וטכנולוגיה (אם תהיתם פעם על קנקנו של פורמט ה-MP3, כאן תמצאו את התשובה).

האתר נוסד ב-1999 בארצות הברית על ידי ד"ר אברהם כדר, ובעקבות הצלחתו הושקה ב-2005 גרסה עברית. התכנים באתר מוגשים על ידי הילד טום והרובוט מובי, וכוללים חידוני ידע ומותאמים לתכנית הלימודים בארץ. הצוות הישראלי, המונה מדענים, רופאים ואנשי חינוך, מפתח כל העת תוכן מקורי ואקטואלי (למשל סרטונים על רקטות הקסאם, על תולדות עם ישראל, היסטוריה ועוד).

בריינפופ גם מוצע כאמצעי לימוד בבתי ספר המשתלב בתכנית הלימודים, ומגרה ללמידה אחרת תוך דגש על דיוק מדעי והקפדה על שפה תקנית. ניתן להתרשם באתר ממבחר סרטוני חינם.

בריינפופ
עלות: 19.90 שקלים לחודש, 220 שקלים למנוי שנתי.
מתאים ל: ילדים בכל הגילאים וגם מבוגרים סקרנים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טילי קסאם, איידס ו-MP3. אתר "בריינפופ"/מערכת וואלה!, צילום מסך

שיעורי עזר וירטואליים - תכנית נחשון לקידום מצוינות בפריפריה

תכנית נחשון היא מיזם של מט"ח בשיתוף עם פר"ח, עתידים ומשרד החינוך, שבמסגרתו סטודנטים מצטיינים חונכים תלמידים באמצעות טכנולוגיות מתקדמות של הוראה וחניכה מרחוק. אוכלוסיית היעד של התוכנית היא תלמידים הלומדים בבתי ספר על-יסודיים, שיש להם יכולת להגיע ללימודים מוגברים במתמטיקה, פיזיקה, כימיה, ביולוגיה ותנ"ך, אבל מסיבות שונות לא מצליחים לממש את יכולתם.

ספיר תלמידת כיתה י"א במקיף אמית בבאר שבע לומדת כבר שלוש שנים מתמטיקה (5 יחידות) במסגרת פרוייקט נחשון. פעמיים בשבוע היא ועוד כ-3 תלמידים מכיתתה מתחברים כל אחד למחשב בביתו ובאמצעות תוכנה מסוימת, שכל אחד מוריד, מקיימים שיעור בן שעה וחצי בהנחיית חונך. "התכנית ממש טובה ומאוד עוזרת במיוחד אם מחסירים יום לימודים ואין איך להשלים, אם לא מבינים משהו או כשיש לי שאלות שבכיתה עם 40 תלמידים קשה לענות עליהן".

מטרתה העיקרית של התוכנית היא הגדלת מספר התלמידים הניגשים לבגרות מוגברת בתחומים אלה וקידום הישגיהם. עד כה נמצא כי 91% מהתלמידים שהשתתפו בפרויקט לפחות שנה אחת זכאים לתעודת בגרות ויותר משני שלישים מהתלמידים שנבחנו קיבלו ציון של 80 ומעלה.

התכנית מאפשרת לתלמידים שידם אינה משגת שיעורי עזר בטכנולוגיה מתקדמת בכיתת לימוד וירטואלית המאפשרת לחניכים ולחונכים לשוחח ולכתוב בזמן אמת. "זה כמו כיתה רגילה, כולם שומעים את כולם ויכולים לכתוב על "הדף" שבמחשב אבל לא רואים אותך אז אתה יכול אפילו לשבת עם פיג'מה וללמוד", מסבירה ספיר ומציינת שהתכנית מתאימה לתלמידים טובים שצריכים חיזוק והאפשרות היחידה שלהם היא שיעור פרטי בהון תועפות. "בנחשון התשלום הוא ממש נמוך והחונכים מתחשבים בצרכים ונותנים שיעורים נוספים אם צריך".

תכנית נחשון
עלות: 200 שקלים בשנה לחניך.
מתאים ל: תלמידי תיכון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שיעור פרטי בכיתה וירטואלית. האתר של תכנית נחשון/מערכת וואלה!, צילום מסך

אתר הסוד של מיה

אתר מבית מט"ח עתיר פעילויות ומשחקים לימודיים המיועד לבני 3-7. האתר הוקם בשיתוף מומחים ופסיכולוגים, ומטרתו העיקרית היא לפתח את יכולותיהם של הילדים באופן המתאים לרמתם, ולעשות זאת תוך משחק, יצירה והנאה.
הפעילות באתר נוצרה בכוונה לפתח בילדים כישורים הדרושים למעבר מוצלח מהגן לבית הספר.

באתר אזורי יצירה, מתחם חווייתי ללימוד מספרים ואותיות, המטפח מוכנות לקריאה ולכתיבה, חשיפה לשפה האנגלית, העשרה מוזיקלית, וכולל סרטונים, דואר קטנטנים ומשחק שבועי מתחדש הקשור לעונות השנה והחגים.

האתר מטפח קשר עם ההורים באמצעות ניוזלטרים מקצועיים בנושא גידול ילדים, חינוך ולמידה ובאמצעות דף הפייסבוק. בקיץ הדף שימש כ"קייטנה להורים", וסיפק בין השאר טיפים לפעילויות עם הילדים בחופש ושלל עצות מועילות. האתר מספק להורים גם דו"ח על פעילות הילדים, באיזה מתחם ביקרו וכמה פעמים, כמה זמן שהו בו ומה הייתה מידת הצלחתם בו.

הסוד של מאיה
עלות: 25 שקלים לחודש, 229 שקלים למנוי שנתי.
מתאים ל: גילאי 3-7.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חשיפה למספרים, אותיות והשפה האנגלית לילדי הגן. הסוד של מיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully