וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוגגים 90 שנים לנהלל: "המושב יוסיף לגדול"

קובי דוד

3.9.2011 / 16:22

מושב נהלל חגג בסוף השבוע 90 שנה להיווסדו. לצד החגיגות, נשמעה בקרב חברי המושב שבעמק יזרעאל גם ביקורת: "פעם היה מכובד להיות חקלאי. היום זה מקצוע קשה, הממשלה לא דואגת לחקלאות"

בסוף השבוע מתקיימות חגיגות יום ההולדת ה-90 להיווסדו של מושב נהלל. האירוע נפתח בטקס אזכרה לחברי נהלל שנפטרו במרוצת השנים וכולל גם תערוכת צילומים מימי ראשית נהלל ועד לשנות ה-60, עמדות ארכיון ממוחשב וסרט על ההווי בנהלל לאורך השנים. כמו כן הופק מופע בהשתתפות תושבי נהלל לדורותיהם על מושב העובדים הוותיק שבצפון עמק יזרעאל.

"עברנו המון תלאות במהלך ההיסטוריה". סיפר מזכיר המושב, אלעד בצר. "מהמאורעות של מלחמת השחרור ועד המלחמה על הרחבה של תשתיות מתחדשות במושב, משבר החקלאות שפגע בנו והרצון לגדול כישוב קהילתי ולאפשר לדור הבא לחיות איתנו במקום שאנחנו הכי אוהבים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עברנו המון תלאות אבל אנחנו אופטימים"/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדבריו של בצר, לאירוע לא הוזמנו פוליטיקאים או דמויות מפתח במדינת ישראל כדי לציין אירוע סגור, נטול הבטחות וסיסמאות. "ממשלת ישראל טועה ושוגה בהתייחסות למשק החקלאי. לאחרונה בעקבות כל המחאות שאנו תומכים בהן מאוד, החלו גם לדבר על ענף החקלאות שנחלש כוחו. אנחנו שקדנו על אירוע אינטימי של כל חברי המושב ללא כל גורמים חיצוניים. אנחנו דוגלים באופטימיזם, יש לנו מעט נאיביות, עברנו דבר או שניים בחיים כדי לדעת שבסופו של דבר נצליח לפתור כל בעיה שבדרך. יש לנו רצון להרחיב את היישוב ולהבטיח שבנינו יגורו איתנו, כעת אנחנו מונים כ-800 איש ובשנים הבאות הנתון הזה יגדל".

כאמור, מושב נהלל שהוקם לפני 90 שנה עבר טלטלות רבות במהלך הדרך. בראשית ההתיישבות המייסדים הראשונים נאלצו לחיות באוהלים תחת תנאי מחייה קשיים. "חיינו בעוני אבל היינו מאושרים". סיפר ברק נותקין, בן 91, אב לשני ילדים וסב לעשרה. "בראשית ההתיישבות גרנו באוהל, לאחר מכן עברנו לגור בצריף. חיינו שמונה נפשות בתוך צריף לא גדול במיוחד. אני ואחותי דוברה היינו התאומים הראשונים במושב". משחזר נותקין.

"בדרך לגן הפכנו להיות הצעצוע של כולם. לא היה לנו שום דבר, פרט למיטות. כל היום עסקנו במשק חקלאי של גידול פירות וירקות. אני חושב שהמשק הישראלי נמצא במצב מאוד לא טוב. כשייסדו את המושב הרעיון היה אחריות, עסקנו בקרקע לאומית בעבודה עצמאית - אסור היה לקחת פועלים זרים לעבוד את האדמה. היום אין מה להשוות, זה עולם אחר. לא היה לנו כלום אבל היינו מאושרים".

"הייתה אווירה מיוחדת של נכונות, ידענו כמה כוח יש ביחד", המשיך נותקין. "פעם להיות חקלאי זה הביא כבוד, למרות שלא חיפשנו את הכבוד ורק רצינו לעבוד. היום חקלאות זה מקצוע קשה, מורכב ולא יעיל. ממשלת ישראל לא דואגת לחקלאות, לצערי ענף החקלאות הפך להיות החצר האחורית של מדינת ישראל. בכל בוקר שאני קורא עיתון קורא זה מקומם אותי".

  • עוד באותו נושא:
  • נהלל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully