וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביניש: "בכנסת עולים חוקי התרסה נגד בית המשפט"

גלעד גרוסמן

31.8.2011 / 14:02

נשיאת בית המשפט העליון מתחה ביקורת על שתי הצעות חוק שנויות במחלוקת, שהועלו באחרונה בכנסת. לדבריה, "יש גורמים המבקשים לצמצם את כוחו של בית המשפט העליון"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, מתחה היום (רביעי) ביקורת על הכנסת, בגין מה שהיא כינתה "הצעות חוק שכל תכליתן להתריס כנגד בתי המשפט ובמיוחד כנגד בית המשפט העליון". בנאומה בכנס שופטים ארצי, אמרה ביניש כי "ברשות המחוקקת צצים ועולים רעיונות שונים לחקיקה חדשה. למרבה הצער, אין מדובר בחקיקה הנדרשת לביצוע רפורמה במערכת, וחבל".

ביניש הוסיפה ש"צצות בכנסת מדי פעם הצעות חוק שכל תכליתן להתריס כנגד בתי המשפט ובמיוחד נגד בית המשפט העליון, מצד גורמים המבקשים לצמצם את כוחו, או לחזק את הרכיב הפוליטי בהליך המינויים. כל זאת בזמן שכל גאוותנו בכך שיצרנו מערכת בלתי תלויה וא-פוליטית".

דבריה של ביניש נאמרו בעקבות שתי הצעות חוק שנויות במחלוקת שהועלו בכנסת האחרונה – "חוק גרוניס", הצעה שאושרה על ידי הכנסת בקריאה טרומית ומקצרת את התקופה המינימלית לכהונה כנשיא בית המשפט העליון; והצעת חוק נוספת, הקובעת כי בחירת שופטי בית המשפט העליון תיעשה רק לאחר קיום שימוע פומבי בוועדת החוקה של הכנסת, שתוכל לפסול את המועמדים. כנגד שתי ההצעות נטען שמטרתן לגרום לפוליטיזציה של בית המשפט העליון.

הנשיאה ביניש הוסיפה כי "כנגד מגמות אלה מתחייבת ראייה מערכתית משותפת המבטאת את היותנו מערכת חזקה, מאוחדת ועצמאית מבחינה מקצועית, שהערכים והתפיסות המנחים אותה באים לידי ביטוי גם בהתנהלותה היומיומית".

בנאומה התייחסה ביניש גם למחאה החברתית בישראל. "גם אם לא ננקוט כל עמדה ביחס למחאה החברתית בהתאם לזהירות המתחייבת מתפקידנו השיפוטי, ובמיוחד כשאין לדעת לאן היא תתגלגל ולמה היא מובילה, דבר אחד ברור: סדר היום של החברה בישראל הוא בתהליכים של שינוי – זו תופעה שרק לפני מספר חודשים לא יכולנו לצפות אותה. אבל משעלה הנושא, הוא יצוף ויעלה בדרכים שונות. נושאי רווחה, חינוך, שאלת השוויון בחלוקת המשאבים, התפיסה של צדק חלוקתי וסדרי העדיפויות במדינה יגיעו לדיון גם בערכאות השיפוטיות", אמרה. היא הבהירה כי הממשלה והכנסת קובעות מדיניות כלכלית וחברתית, אולם הוסיפה שלבתי המשפט תפקיד מרכזי בזירה החברתית, והם מהווים כלי ליישום מדיניות חברתית, וצפויים להכריע בעתיד בנושאים בעלי השלכות חברתיות.

עוד בנושא:

אושר בטרומית: תשונה השיטה לבחירת נשיא העליון
ביניש: "שבירת שיטת הוותק תביא לפוליטיזציה"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully