וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנח"ל החרדי יוצא למאבק במזהמי אוויר פלסטינים

לוחמים בגדוד הנח"ל החרדי בחטיבת כפיר מלינים על זיהום אוויר, שמקורו במתקנים פלסטיניים לייצור פחם באזור מבוא דותן. "מזלזלים בבריאות החיילים. זו עלולה להיות פרשת 'הקישון 2'"

לוחמי גדוד הנח"ל החרדי בחטיבת כפיר משוועים לאוויר נקי: באחרונה פתחו הלוחמים במאבק נגד מאות מתקני ייצור פחם שמופעלים על ידי פלסטינים באזור בסיס האם של הגדוד במבוא דותן, בטענה שהמתקנים מהווים מקור לזיהום האוויר. "השירות שלנו הפך לבלתי נסבל", סיפרו לוחמים בגדוד לבני משפחותיהם. "יש תחושת מחנק תמידית, והגרוע מכל הוא החשש שהעשן הזה יגרום יום אחד למחלות. יש כאלה שכבר עכשיו מרגישים רע מאוד". בצה"ל ערים לתלונות החיילים, אך טרם קיבלו החלטה חד-משמעית על עתיד בסיס האם של הגדוד ועל העברת החיילים למקום ללא זיהום.

לדברי הורי הלוחמים, השר להגנת הסביבה גלעד ארדן מודע לתלונות, ביקר בשטח וקבע כי מאות המפחמות גורמות לזיהום המקשה על החיילים לנשום אוויר נקי. "נכון שהרסו עד עכשיו 32 מפחמות, אבל יש עוד מאות שפועלות בלי שום תקן בשטחי הרשות הפלסטינית. מזלזלים בבריאות החיילים. זו תהיה פרשת 'הקישון 2' אם לא יטפלו בה עכשיו - ושלא יאמרו שלא התרענו", אמר אחד מהורי החיילים. "לא כל החיילים יודעים על הנזק הבריאותי בשאיפת העשן באופן קבוע. הבן שלי אמר לי במפורש 'נמאס לנו מהזיהום. אנחנו מפחדים מנזק בריאותי חמור. אם לא יעבירו את בסיס האם שלנו ממבוא דותן בגלל העשן, נגיש טופס העברה המוני'".

מפחמה היא אתר לייצור פחם באמצעות משרפה של עץ - הייצור נמשך 23 ימים בכל פעם. על פי הערכת המשרד להגנת הסביבה, העשן גורם למחנק וזיהום אוויר, פגיעה בצמחייה וזיהום מקורות מים וקרקע. במדידות שנערכו ומצאו ערכים גבוהים של מזהמים.

מדובר צה"ל נמסר, "מדובר במפגע שמקורו במפחמות הפלסטיניות באזור, אשר בעקבותיו הקימו גורמי הרפואה בצה"ל ועדת מומחים בשיתוף המשרד להגנת הסביבה. בימים אלו הנושא נמצא בבדיקה בשיתוף עם הרשות הפלסטינית וארגונים בינלאומיים. נדגיש, כי עבודת הוועדה נמשכת, ועד כה לא קבעה כי יש למנוע מחיילים לשרת באזור. לאחרונה קיים המנהל האזרחי פעולות נרחבות למיפוי המפחמות הקיימות - ובנוסף נהרסו מספר מפחמות שהוקמו באופן בלתי חוקי".

גורם צבאי הוסיף, "מאז תחילת עבודת הוועדה לפני כשנה וחצ, בוצעו מספר ניטורי מזהמים באוויר, ובהתאם לממצאים עד כה הוטלו מגבלות על חיילים שסובלים ממחלות ספציפיות שעלולות להיות מושפעות מפעילות המפחמות".

בתגובה לפרסום, פנו הבוקר לוחמי גדוד הנח"ל החרדי באמצעות הוריהם למערכת וואלה! חדשות. לטענת הלוחמים, מפקדיהם לא יידעו אותם באשר לממצאים החמורים של המשרד לאיכות הסביבה שביקר במקום. אחד הלוחמים, שהרגישו נבגדים לדברי הוריהם, אמר כי "שיקרו לנו במשך תקופה ארוכה שהכל בסדר ועכשיו אנחנו מגלים שהבריאות שלנו מוטלת בספק". ההורים התארגנו ופנו לח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) ולח"כ משה גפני (יהדות התורה) בבקשה שיטפלו בנושא. אחד ההורים אמר כי ח"כ פלסנר הבטיח להעלות את הנושא לדיון דחוף בוועדת חוץ וביטחון.

עוד בנושא זיהום אוויר:
היברידי ידידותי לסביבה? לא בטוח
מיזם חדש בתחנת הכוח בחדרה: ארובה להפחתת זיהום

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully