וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוך חודשים: 4 טביעות בכינרת - למה זה קורה?

קובי דוד

27.8.2011 / 10:05

ימת הכנרת גובה מחיר כבד מדי שנה. בעונת הרחצה הנוכחית נרשמו עד כה ארבעה מקרי מוות. המומחים חוששים כי הציבור לא מודע לסכנות שנמצאות באגם, המצילים והמשטרה קוראים לזהירות

ארבעה מקרי טביעה אירעו בחופי הכנרת בשלושת החודשים האחרונים. רק בשבוע האחרון טבעו למוות שני מתרחצים. העלייה המדאיגה במספר הטביעות ותוצאותיהן הטרגית הן בעיקר הרוחות המערביות הסוערות וחוסר תשומת לב של הציבור.

כאמור, בשבוע החולף טבע למוות ילד בן חמש מאלעד שנכנס למים בחוף הדקל בזמן שהוריו אכלו ארוחת ערב ולא הבחינו כי בנם נעלם. גופות של הילד נמשתה מקרקעית האגם תוך מספר שעות ספורות. כמו כן, תושבת צפת בת 25 הגיעה לרחוץ בחוף ברינקי וטבעה. לאחר למעלה משתיים עשרה שעות צוללנים שסרקו את קרקעית האגם איתרו את גופתה ללא רוח חיים.

מנתוני משרד הפנים, המפרסם דוח"ות שנתיים על מקרי הטביעה בחופי הכנרת עולה תמונת מצב עגומה. משנת 2006 ועד היום אירעו 22 מקרי טביעות באגם. בשנת 2006 התרחשו ארבעה מקרי טביעה, בשנת2007 חמישה מקרי טביעה, בשנת 2008 שני מקרי טביעה, בשנת 2009 חמישה מקרי טביעה, בשנת.2010 שני מקרי טביעה ובשנת 2011, עונת הרחצה הנוכחית, אירעו ארבעה מקרי טביעה ועונת הרחצה טרם הסתיימה.

על מקרי טביעה:

בן 5 טבע למוות בכנרת, חיפושים אחר נעדרת
נמצאה גופתו של בן ה-16 שטבע מול חופי נתניה

אחריות כבדה על המצילים

"אין ספק שהמחיר הוא כבד מאוד", ציין פרופ' משה גופן, חוקר אגם הכנרת ועמק החולה. "ירידת המפלס ושינוי הטופוגרפיה בקרקעית האגם הם גורם קטן יחסית בהשוואה לגורם החשוב ביותר - בעונת הקיץ פורצות רוחות מערביות חזקות שמסכנות את הציבור. המתרחצים לא מודעים לכך ומאבדים את שווי המשקל במים".

עוד הוסיף גופן כי "בחלקים מסוימים של החוף המערבי קיימת בעיה: עקב זרימת המים נוצרת סחיפה של אבנים וחול לאורף החוף. כתוצאה מכך נוצר רכס תת ימי שמרחיקים את קו החוף אל תוך מרכז האגם. המתרחצים לא מודעים לכך ואף חושבים שהמים לא עמוקים. האמת היא שבין הרכס לבין החוף יש מים עמוקים בהם אפשר לטבוע. הציבור הרב שמגיע לחופי הכנרת מחויב לנהוג במשנה זהירות עם כל כניסה למים, בייחוד בשעות הצהריים כאשר מתחילות הרוחות המערביות שעלולות לסחוף את הרוחצים למים עמוקים יותר".

על מצילי הים מוטלת אחריות כבדה, לדאוג שכל רוחץ שנכנס למים יצא בריא ושלם. אולם יחד עם הרצון והדאגה לשמור על המתרחצים, מצילי החופים נאלצים לא פעם להתמודד עם חוסר מודעות של הציבור. "זה עצוב מאוד שמשפחות עם ילדים קטנים מגיעים לחופים שאינם מוכרזים ללא מציל וללא גוף מפקח", הדגיש אשר אלמלם המשמש כמציל כבר למעלה מעשרים שנה ומנהל חופים מטעם עיריית טבריה. "לכנרת יש אלף פנים, 'עליה נאמר מים שקטים חודרים עמוק'. יש לא מעט מתרחצים שלא מודעים לסכנות שצופן בתוכו האגם. רוחות מערביות חזקות שמנשבות משעות הצהריים המוקדמות, ירידה מתונה בתוך קרקעית האגם שמרחיקה את קו החוף אל פנים האגם".

אלמלם אמר כי "למרות שהכנרת מצטיירת למראית עין כשקטה במשך היום, בשעות הצהריים היא יכולה להיות מאוד מסוכנת. החמור הוא שהרוחצים לא נוהגים בזהירות נכנסים עם מזרוני ים וסירות גומי נסחפים איתם הרחק מקו החוף ונותרים באפיסת כוחות. אני קורא מכאן לכל הרוחצים באשר הם לא להגיע לחופים שאינם מוכרזים".

עונת הרחצה שהחלה ב- 5 לחודש מאי צפויה להסתיים ב 27 לאוקטובר, מה שאומר שישנם עוד גלי רוחצים שצפויים להגיע אל חופי הכנרת. כוחות השיטור שפזורים לאורך חופי הכנרת ממזרח למערב מציינים כי, הציבור מחויב לנהוג בזהירות רבה בכנרת. "אנחנו עושים ימים כלילות כדי להבטיח את שלומם של ציבור הרוחצים". סיפר מפקד השיטור הימי, רפ"ק אילן שוורץ. "אין ספק כי חייב להעלות את המודעות בקרב הציבור כדי למגר את מקרי הטביעה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully