וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברננקי: "לבנק הפדרלי עוד יש כלים להמרצת הכלכלה"

26.8.2011 / 17:42

בנאומו בג'קסון הול נמנע יו"ר הבנק הפדרלי מפירוט הכלים והאם ומתי ייעשה בהם שימוש; ישיבת הריבית הבאה של הבנק הפדלי תוארך ליומיים

יו"ר הבנק הפדרלי, בן ברננקי, החליט להימנע מלהתייחס בנאומו היום לסוגיה שמעסיקה באחרונה את עולם הפיננסים - האם יש מקום להרחבה כמותית נוספת בארה"ב - ואמר כי הדיון בסוגיה זו יתקיים רק לקראת החלטת הריבית הבאה של הבנק הפדרלי בחודש הבא.

בנאומו בכנס הבנקאים המרכזיים הבינלאומי בג'קסון הול שבמדינת וויומינג בארה"ב, הסתפק ברננקי באמירה כי לרשות הבנק הפדרלי עדיין יש כלים להמרצת הכלכלה, אך נמנע מלפרט באלו כלים מדובר או האם ומתי מתכוון הבנק המרכזי לעשות בהם שימוש. "לבנק הפדרלי יש מגוון כלים שיוכלו לשמש אותו כדי לספק תמריצים מוניטרים נוספים", אמר ברננקי.

ברננקי ציין כי הבנק הפדרלי החליט להאריך את ישיבתו הבאה מיום ליומיים - ה-20 וה-21 בספטמבר - כדי לבחון את היתרונות והחסרונות במדיניות מרחיבה נוספת.

פרשנים ציפו כי יו"ר הפד לפחות ידון באפשרויות הפתוחות בפני הבנק המרכזי במסגרת נאומו היום, שכותרתו "תחזיות קצרות וארוכות טווח לכלכלת ארה"ב". עם זאת, כאמור נמנע מכך ברננקי, ואמר כי עדיין קשה להעריך כי כיצד תושפע כלכלת ארה"ב מהחולשה שנרשמה באחרונה בשוקי המניות, מהמשא ומתן על העלאת תקרת החוב בארה"ב וממשבר החוב האירופי.

ברננקי הוסיף כי הבנק הפדרלי צופה כי "ההתאוששות המתונה" של כלכלת ארה"ב תמשיך לצבור תאוצה. יו"ר הבנק המרכזי גם ביקר את הקונגרס האמריקאי, ואמר כי הויכוח הממושך שהתנהל באחרונה סביב העלאת תקרת החוב גרם נזק לכלכלה.

פגישה של הנשיא אובמה עם ראשי הרפובליקנים בקונגרס בנושא החוב ותקרת המס, וושינגטון, 13 ביולי 2011. AP Photo/Charles Dharapak, AP
הויכוח הממושך שהתנהל באחרונה סביב העלאת תקרת החוב גרם נזק לכלכלה. נשיא ארה"ב ברק אובמה/AP, AP Photo/Charles Dharapak

בתחילת השבוע רווחו הערכות בקרב אנליסטים כי ברננקי ינצל את נאומו כדי לאותת על כוונת הבנק המרכזי לבצע תוכנית הרחבה כמותית (quantitative easing) נוספת כדי לתמוך בכלכלה. עם זאת, ככל שהתקדם השבוע רבו הקולות בקרב הפרשנים שגרסו כי בניגוד לשנה שעברה, כאשר ברננקי ניצל את נאומו בג'קסון הול להודיע על תוכנית ההרחבה הכמותית השנייה במסגרתה רכש הבנק המרכזי אג"ח ממשלתיות אמריקאיות בסך 600 מיליארד דולר, בנאומו השנה לא יודיע יו"ר הפד על תוכנית הרחבה כמותית נוספת.

אנליסטים ציינו עוד כי רמת האינפלציה בארה"ב גבוהה כעת יותר משהיתה בכנס ג'קסון הול הקודם, באוגוסט 2010, וכי החשש מפני האצה נוספת באינפלציה עשוי למנוע מהבנק הפדרלי להחליט על רכישות נוספות של אג"ח ממשלתיות במסגרת הרחבה כמותית.

בנאום בקונגרס בחודש שעבר אמר ברננקי כי בפני הבנק הפדרלי פתוחים מספר אפיקים אפשריים להמרצת הכלכלה, בהם רכישות אג"ח נוספות, הארכת התקופה הממוצעת של האג"ח בהן משקיע הבנק, הורדת הריבית על יתרות עודפות והתחייבות להותיר את היקף הנכסים במאזני הבנק המרכזי קרוב לשיא לפרק זמן ממושך יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully