וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השב"כ חושף: כך נלכד המרגל הישראלי שמסר סודות למצרים

אחרי 49 שנה חושף הארגון כיצד לכד את המרגל שכונה יצחק קוצ'וק, תושב אשקלון שפעל עבור המודיעין המצרי, איך חדר לישראל ומה מסר למודיעין המצרי אודות הכור הגרעיני שנבנה בישראל

הנורות האדומות של השב"כ נדלקו בפברואר 1962 כשיחידת הצנזורה איתרה מכתב חשוד שנשלח מישראל לכתובת ברומא ששימשה את המודיעין המצרי. השב"כ התקשה לאתר את הכותב אך מעקב ממושך של הצנזורה הוליד פיסות מידע חדשות שהובילו אל זכי (בן סלים) קוצ'וק, קיבוצניק שעבר לדירת הסוכנות היהודית באשקלון, למד עברית באולפן, והתגייס לשירות בצה"ל כנהג בהגנה אזרחית. בשב"כ פעלו ועצרו אותו לאחר שאותרה אישה שקוצ'וק עמד להינשא לה מבלי שתדע כי הוא מרגל שחי בזהות בדויה.

מחקירתו התברר כי מדובר בארמני בשם קבורק יעקוביאן שנולד בקהיר להורים שנמלטו מטורקיה אחרי טבח הארמנים. בשנת 1959 הוא נעצר עם חברו לאחר ששהה עם פרוצות ונדון למאסר של שנה וחצי בפועל. בינואר 1960 הוא הציע את שירותיו לקצין המודיעין בכלא מאחר והוא ידע מספר שפות כדי שיגייס אותו לתפקידי איסוף מודיעין בחו"ל. לאחר שהסבירו לו כי השליחות תהיה לישראל, סירב.

לאחר שיעקוביאן השתחרר מהכלא, הוא התקשה למצוא מקום עבודה בשל עברו הפלילי ונקלע לקושי כלכלי. קצין המודיעין של הכלא הציע לו לשרת במודיעין המצרי תמורת סיוע כלכלי לאמו האלמנה ואזרחות מצרית ויעקוביאן נענה לפיתוי.

יעקוביאן עבר הדרכה, אימץ זהות יהודית, עבר ניתוח ברית מילה, והחל לבקר בבית הכנסת הגדול בקהיר. בסיוע הצלב האדום, היגר לברזיל כשהוא מצויד בתעודה מזויפת מהרבנות המצרית שקיבל מהמודיעין המצרי. בדרך לברזיל התיידד עם משפחה ישראלית ששכנעה אותו לעלות לישראל שסייעה לו לקבל אישורים מתאימים לבצע "עלייה". הוא צויד על ידי המפעיל המצרי במצלמה, כסף, ועבר תדרוך כיצד לפעול בישראל. הנחיית המודיעין הנחה אותו לאתר חנות צילום בתל אביב אותה ירכוש במימון מצרי ומאוחר יותר יצויד במכשיר אלחוט.

יעקוביאן גויס לבסוף לצה"ל וקיבל הנחיה להצטרף לחיל השריון אך לא עבר את המבחנים המתאימים ולמרות ניסיונות להתקבל לקורס קצינים נכשל והשתחרר מהצבא. במהלך חקירתו התברר כי העביר למפעיליו 18 מכתבים, 6 אגרות אוויר ושתי גלויות תוך כדי שהוא מצליח לדווח על מיקום בסיסי שריון ומספר הטנקים בהם, מיקום מפקדות נוספות, רכש מטוסי מיראז', מיסטר ואורגן, וקיומו של כור גרעיני בין דימונה לסדום.

לאחר מעצרו, הועמד יעקוביאן לדין בגין ריגול ונדון ל-18 שנות מאסר. שנתיים לאחר מכן הוא שוחרר במסגרת עסקת חילופי אסירים עם המצרים. הוא ושני מצרים נוספים נמסרו לידי הביטחון המצרי תמורת שלושה ישראלים שחצו בטעות את הגבול לרצועת עזה. מאז החזרתו למצרים לא נודע עליו דבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully