וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמת הסייבר כבר כאן

זלמן שובל

25.8.2011 / 10:41

המלחמה כבר החלה, ואולי כבר החלה מזמן ופשוט לא ידענו. אך אל תיבהלו, לא צריך לרדת למקלטים - זו לא המלחמה שחשבתם עליה. ובכל זאת, זו מלחמה. לאחרונה התפרסם בתקשורת הבינלאומית כי גורמי המודיעין האמריקניים, כולל ה-FBI, זיהו מתקפת האקרים מכוונת על האתר של קרן המטבע הבינלאומית, שמושבה בוושינגטון. האמריקנים הגיעו למסקנה כי מקור ההתקפה הוא בסין, ולא סתם, אלא ממשלת סין.

עוד לפני כן נפוצו מדי פעם בפעם ידיעות ושמועות על חדירות מתוחכמות של גורמים סיניים רשמיים לרשתות המחשב של גופי הביטחון האמריקניים, וכן של חברות פרטיות שונות בתחום הצבאי והטכנולוגי.

לא תהייה מלחמה חמה

מה עניינה של קרן המטבע הבינלאומית ליריבות בין סין לארה"ב? הרי הקרן היא גוף בינלאומי ולא חלק מהממשל או מהמערכת הכלכלית האמריקנית? נכון, אך מאז היווסדה של קרן המטבע הבינלאומית בתום מלחמת העולם השנייה יש לארה"ב, שהיא גם היום, למרות מצוקותיה, הכלכלה הגדולה בעולם, קול מכריע בהחלטות הקרן. ולכך יש, כמובן, משקל רב על כל מה שקורה בתחום הכלכלי והפיננסי ואף המדיני ברחבי תבל. לוושינגטון נוח שבראש הקרן תעמוד אישיות ממדינה אחרת, דוגמת שטראוס-קאהן עד לא מזמן וכריסטין לגארד עכשיו, אולם לאף אחד אין אשליות בנוגע לשאלה בידי מי נמצא הכוח האמיתי. סין עושה זה זמן רב מאמצים לחדור לקודש הקודשים של הכלכלה העולמית בצורה מסודרת, כפי שבוודאי גם מגיע לה באופן אובייקטיבי, אבל אם הידיעות שהתפרסמו עכשיו נכונות, היא אינה בוחלת גם בדרכים קונבנציונליות פחות.

העולם אינו ניצב, כמובן, בפני מלחמה "חמה" בין אמריקה לסין, ודאי כל עוד ברור לשליטים בסין ולראשי צבאה כי אין להם כל סיכוי מול עוצמתה ותחכומה הצבאיים של ארה"ב. לכן ה"מלחמה" היא, בראש ובראשונה, כלכלית. אך בל נשכח שגם התקפת יפן על פרל הארבור, ובמידה רבה גם הפלישה הנאצית לרוסיה, נבעו ממניעים כלכליים בעיקרם. כך שלעולם אין לדעת לאן תביא אותנו התחרות של המעצמות על הבטחת אינטרסים כלכליים בכלל.

ישראל היא בורג קטן בסיפור, וכפי שהמדיניות הכלכלית של הממשלה ושל בנק ישראל הצליחה להביא אותה להצלחה, חרף המשברים העולמיים, יש להניח שתדע לשחות גם בים הסוער של המלחמה הבלתי מוצהרת בין ארה"ב לסין. ברם, הפריצה לתוך הקרביים של המערכות הסודיות של המוקדים הכלכליים והביטחוניים של ארה"ב מגלה יותר מטפח מהאפשרויות שעלולות להגיע גם לידי אויבינו.

אין זה, אפוא, מקרה שנתניהו הזכיר לאחרונה כי בצד האיום הגרעיני (מאירן) קיים גם איום הסייבר (הקיברנטי). אמנם בתחום זה עדיין יש לישראל יתרונות ניכרים, אך גם בתחום המלחמה הסייברית אין גבולות, ויש להיערך לכך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully