וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על איזה קונצנזוס יחימוביץ' מדברת?

יהושוע סובול

25.8.2011 / 10:31

במאבקה לזכות בראשות מפלגת העבודה הצדיקה שלי יחימוביץ' את השלמתה עם ההתנחלויות, בטענה שהקמתן היתה חלק מהקונצנזוס הישראלי. טענה זו טעונה בדיקה.

מייד עם סיום מלחמת ששת הימים פרצה מחלוקת מרה בין שני מחנות בעם על עתיד השטחים. התנועה למען ארץ ישראל השלמה טענה כי השטחים הם חלק בלתי נפרד מארץ ישראל כנחלת אבות. לעומתה טען מחנה שלום וביטחון כי התיישבות בשטחים כבושים ושליטה באוכלוסייה המתגוררת בהם נוגדות את עקרונות הציונות והמוסר היהודי ומסכנות את עתידה של מדינת ישראל, מכיוון שעצם קיומה תלוי בהשגת פתרון כולל ובר קיימא לסכסוך היהודי-ערבי. כלומר, שלום.

* * *

מחנה ארץ ישראל השלמה האמין שהקמת יישובים ישראליים תבטיח אחיזה לתמיד בשטחים שנכבשו. חסידי המחנה הזה פעלו בעקביות בממשלות ישראל, וכך קרה שישראל הוציאה הון עתק על בניית היישובים ימית, שדות, נתיב העשרה, פרי גן, אבשלום, ניר אברהם, אוגדה, תלמי יוסף, פריאל, חולית, סופה, דקלה, חרובית, עצמונה, חצר אדר, נאות סיני, תרס"ג, מעוז הים, אופירה, די זהב, נביעות, שלהבת, נחל ים וטאבה. כדאי לשנן את השמות האלה ולזכור מה עלה בגורלם.

כל היישובים האלה לא נבנו מתוך קונצנזוס. ישראלים רבים חשבו שהממון הרב שהוצא על בנייתם הוא בזבוז משווע של כספי משלם המיסים הישראלי.

כיום, במבט היסטורי, ברור מי משני המחנות ראה את הנולד. למן הרגע הראשון של ההתנחלות בסבסטיה ובמלון פארק בחברון, המחלוקת על הקמת התנחלויות בשטחי הגדה המערבית היתה ונשארה חריפה הרבה יותר מהמחלוקת על הבנייה בסיני. אם יש משהו שריסק את שרידי הקונצנזוס בישראל, זו תופעת ההתנחלות.

אבל מתי בכלל היה קונצנזוס בעם היהודי?

בימי בית שני התנגד רבן יוחנן בן זכאי למרד נגד רומא. הוא ביטא את דעת המיעוט. הרוב נסחף אחרי הקנאים למלחמה אובדנית אשר המיטה חורבן על עם ישראל.

שבתי צבי חולל קדחת משיחית בעולם היהודי. אבל נמצאו גם בודדים, כמו רבי יעקב ששפורטש, שהעזו לצאת בגלוי נגד משיח השקר, ובכך הסבו נזק רב לעם ישראל.
חסידי שבתי צבי לא יכלו לטעון שהיה קונצנזוס בעם לגבי משיחיותו. כשנולדה תנועת החסידות קמו מולה ה"מתנגדים", והם ראו בה יהדות פופוליסטית ירודה.

כשבן-גוריון תבע שילומים מגרמניה, הנהיג בגין מחנה שהתנגד לקבלת כספי השילומים. השילומים התקבלו, אבל קונצנזוס לא היה. ולחלופין, כשבן-גוריון יזם יחד עם צרפת ואנגליה את מלחמת סואץ שנקראה "מבצע סיני" - התנגדו מפלגות השמאל למלחמה. ישראל כבשה את כל סיני, וארבעה חודשים מאוחר יותר נאלצה לסגת לגבול הבינלאומי עד הסנטימטר האחרון. נאצר פנה לרוסיה, ומירוץ החימוש של מצרים החל. כבוד גדול הוא לישראל שלא היה קונצנזוס לאותה מלחמה מיותרת.

כשבגין נתן לשרון אור ירוק לצאת למלחמת לבנון הראשונה, התקיימו בתל אביב הפגנות ענק מדי שבוע נגד המלחמה. גם על המלחמה המיותרת ההיא שהביאה לעולם את חיזבאללה לא היה קונצנזוס.

כך שבסיכומו של דבר אם שלי יחימוביץ' רוצה להצדיק את ההתנחלויות, זכותה להצטרף בדיעבד לתנועת ארץ ישראל השלמה, אבל אל נא תסתתר מאחורי תירוץ הקונצנזוס.

* * *

ייאמר לזכותו של עם ישראל שגם ברגעי האופוריה הנדירים בהיסטוריה המיוסרת שלו, לא כולו התמכר להזיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully