וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התנצלויות ככלי מדיני לגיטימי

עוזי ברעם

23.8.2011 / 9:30

התנצלות היא לרוב הודאה בטעות, או חרטה על אמירה או על מעשה. אנשים פוגעים איש ברעהו ולכן התנצלות מקובלת בין בני אדם. זה קורה במהלך פגישה, שיחה עסקית או אירוע משפטי אם מישהו חש שגרם עוול לאחר ומצפונו מייסר אותו. לעיתים מתנצלים עם הסבר, הבעת צער ובקשת סליחה. אני מודה שבאופן אישי תהליך ההתנצלות קשה לי. אני מסרב להיקלע לסיטואציה מביכה ומוכן למחול בכל לב גם למי ש"ראוי" שיתנצל בפניי ומתקשה בכך. טקס ההתנצלות, הגמגום, המלמול בעיניים מושפלות - כל אלה נראים לי תמיד טפלים ומיותרים. נכון, כך נשארים אנשים החשים שאני חב להם התנצלות. אבל אני מעדיף לחיות עם זה ללא חשבון של תועלת ושימור יחסים מאשר להתנצל.

התנצלות פוליטית או מדינית אינה דומה בממדיה ובסיבותיה להתנצלות אישית. אהוד ברק, בדרכו לראשות ממשלת ישראל, בחר להתנצל בפני עדות המזרח על התנהגות מפא"י כלפיהם. ברק שקל את עמדתו, התייעץ לא מעט וחש שעליו לעשות מעשה אמיץ ולהתנצל על טעויות קודמיו.

ההתנצלות לא נבעה מזרמי עומק שפעלו בתנועת העבודה ובוודאי לא מתחושת אשם קולקטיבית. רבים מאנשי עדות המזרח במפלגה, ובהם הנשיא לשעבר יצחק נבון, טענו שאין סיבה להתנצלות ושכל מה שאירע לא היה בכוונת מכוון אלא כחלק ממאמץ של קליטת העלייה בתנאים קשים. אבל ברק לא התנצל, כיוון שחש כי הוא נושא חטא על דש חולצתו. הוא התנצל כי רצה לחולל מפנה אלקטורלי בבחירות הקרובות לכנסת. במילים אחרות, התנצלותו לא הייתה פרי של תחושת אשם, אלא פרי של הפנמת העמדה שההתנצלות הפומבית, שאותה נשא בנתיבות, תחדור ללבבות ותציע שעת רצון חדשה.

שיקולי תועלת ולא חרטה של אמת

וכך יש להתייחס להבעת הצער של ברק בפני המצרים על הרג חייליהם. האם היה חייב ברק להצטער בפניהם? הרי הצבא המצרי הוא הריבון בסיני והוא האחראי לביטחון השוטף שם, ולכן הוא אחראי להתקפת הטרור. בימים כתיקונם אולי הייתה ישראל זכאית להתנצלות על ההרג המתוכנן בכביש אילת. אבל ברק הצטער לא כמודה בטעות, אלא כמדינאי שחפץ לעצור את הקריסה ביחסי ישראל-מצרים.

יש שיטענו כי מדינת ישראל צריכה להצטער על התנהגותה מול המשט הטורקי. נתניהו אינו ביניהם. בכל מקרה, התנצלות, אם תבוא, לא תנבע מחרטה אלא מנימוקים ריאל-פוליטיים. ישראל חייבת לשכך את הכעס הטורקי, מתוך אינטרס. טורקיה היא מדינה חשובה במזרח התיכון, היא דמוקרטית יותר מארצות ערב האחרות והיא מושפעת יותר מאירופה ומארצות הברית. לכן העתיד המדיני והכלכלי מחייב את ישראל להתקרב אליה. והוא שאמרנו. במישור המדיני התנצלות היא טקס פוליטי או מדיני, מקורה בשיקולי תועלת ואין בה משום חרטה של אמת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully