וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בין רוטשילד, לבנון ועזה

עודד רביבי

22.8.2011 / 12:27

על רקע ההסלמה בדרום, חשוב שהחלטות הממשלה בנוגע למחאת האוהלים יתקבלו על בסיס הכרה בצרכים כלליים ולא מתוך שאיפה לפופולריות. עודד רביבי סבור שיש עדיין מה ללמוד מהנסיגה מלבנון ומעזה

חדשות הימים האחרונים מאזור הדרום מחייבות חשיבה על הקשר בין רוטשילד, לבנון ועזה. רבות נכתב על חששם של המפגינים ברוטשילד מהיווצרות אירועים ביטחוניים שיסיטו את תשומת הלב ממחאת האוהלים הקוראת "צדק חברתי", ומההצעות לקיצוץ בתקציב הביטחון הנובעות ממנה. החשש כי ספטמבר יבוא, הפלסטינים יכריזו על עצמאות והמדינה תהא עסוקה במדינה הפלסטינית במקום ב"מדינת תל אביב".

אולם, החשיבה המתבקשת צריכה להוביל דווקא לבדיקת הליך קבלת ההחלטות שהוביל לנסיגה מרצועת עזה ב-2005 ולנסיגה מלבנון ב-2000. האם ההחלטות נבעו מניתוח מצב מעמיק? האם היה מבחן אמיתי של סיכונים? האם ניתנה הדעת על השפעתה של נסיגה חד צדדית על האזור ותושביו?

תכנית ההתנתקות. GettyImages
אחרי שנהרסו חייהם של תושבי גוש קטיף שנעקרו מבתיהם, חשוב לבחון את קבלת ההחלטות במדינה/GettyImages

היום, כבר ברור שמדינת ישראל נזקקה למלחמת לבנון השנייה ולמבצע עופרת יצוקה בכדי להחזיר את השקט לגבולותיה, אך בפועל היא לא הצליחה לנקות את השטח מאמצעי לחימה מתקדמים ומסוכנים יותר מאלה שהיו ערב הנסיגה. כבר ברור ש-156 אזרחים ישראלים נדרשו לשלם בחייהם (ועוד 3,200 פצועים) בכדי לתקן את המצב בגבול הצפון. היום, אחרי ש-9,000 תושבי גוש קטיף נעקרו מבתיהם, נהרסו חייהם וטרם נבנו עבורם בתים חדשים, ואחרי שברור שעשרות תושבים וחיילים נפגעו מפעילות שמקורה ברצועת עזה שאחרי נסיגת ישראל, חשוב לחשוב ולבחון את קבלת ההחלטות במדינת ישראל.

מדינת ישראל כריבון וצה"ל כצבא העם מחויבים לדאוג לשלום האזרחים . דאגה זו איננה יכולה לבוא לידי ביטוי רק כתגובה והיגררות; חובה זו חייבת לבוא לידי ביטוי ביוזמה והובלה.

נסיגת צה"ל מלבנון באה בעקבות מחאה אזרחית שהתחילה בארגון "ארבע אימהות" שהפכה למהלך פופוליסטי של ראש ממשלה על נסיגה מלבנון ללא תנאי, הסכם וערובה לביטחון. נסיגת צה"ל מעזה ועקירת היישובים מגוש קטיף, התחילה ב"ספין" תקשורתי להצלת ראש ממשלה מחקירות פליליות ובוצעה בצד האהדה והפופולריות של הספין התקשורתי.

ערב הנסיגה מעזה ומלבנון התפללנו כולנו שבנינו לא ידרשו לשלם בחייהם בכניסה מחודשת למקומות אלה.
ללבנון כבר נכנסו ושילמנו.
לעזה כבר נכנסנו ושילמנו.
עתה אנו ערב כניסה שנייה ובלתי נמנעת בכדי להחזיר את השקט לתושבי הדרום ובכדי שהמדינה תשמור על ריבונותה.
ממשלה אמנם נבחרת על סמך אהדה ציבורית, אך אסור שתבצע את מדיניותה מתוך פופולריות.

הפתרונות המוצעים למחאת האוהלים באים לעיתים מחוסר ההכרה בצרכים הכללים. בעידן התקשורתי של ימינו לממשלה אסור להשתמש בביטוי "דברים שרואים מכאן לא רואים משם". תפקידה של הממשלה לדאוג שאזרחי המדינה יידעו ויבינו למה מתקבלות החלטות אשר לעיתים נראות לא הגיוניות. אם מתקבלות החלטות רק בכדי לצבור פופולריות המציאות תטיח בפניה את מחיר שגיאותיה.

* עו"ד עודד רביבי הוא סא"ל (במיל') וראש מועצת אפרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully