וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: "ההודעה על החזרת השגריר מישראל שגויה"

כך אמר שר החוץ המצרי לאחר ששר הביטחון הביע צער על הרג שוטרים מצרים במהלך הפיגוע בדרום. לפי דיווח, ישראל העבירה התנצלות בעל פה באמצעות שגריר ישראל בקהיר לשעבר

שר החוץ המצרי, מוחמד עמרו, אישר הערב (שבת) כי ההודעה שנשלחה לכתבים, שבה נאמר כי מצרים מחזירה את השגריר בישראל, אינה ההודעה הנכונה: "אין החלטה להשיב את השגריר מישראל. ההודעה השנייה שיצאה מטעם הממשלה (שבה נאמר כי השגריר מוחזר - נ.י) נשלחה בטעות".

התחממות ביחסי ישראל-מצרים:
שר הביטחון: "ישראל מצרה על מות השוטרים המצרים"
ישראלים שבים מטאבה: ”לא נחזור עוד למצרים”
”ישראל ומצרים פועלות למנוע הסלמה בדרום”

גורמים דיפלומטיים דיווחו לכלי התקשורת המצרים כי שגריר ישראל בקהיר לשעבר, שלום כהן, הגיע היום למצרים והעביר לבכירי משרד החוץ המצרי התנצלות ישראלית בעל פה על הרג שלושת החיילים המצרים ליד הגבול אתמול. על פי הדיווח, בפגישה שארכה כשעה העביר כהן את התנצלותה של ממשלת ישראל על הריגת השלושה. "כהן עדכן את משרד החוץ המצרי כי ישראל פתחה בחקירה משותפת לישראל ולמצרים", אמר.

מוקדם יותר היום צוטט דיפלומט מצרי במספר כלי תקשורת ערבים באמרו כי מצרים אכן קיבלה התנצלות בעל פה מצד ישראל "אולם ההתנצלות אינה מספיקה, ואנו דורשים התנצלות רשמית". משרד החוץ המצרי אף זימן את נציג השגרירות הישראלית בקהיר כדי להביע מחאה רשמית בפניו ולדרוש ממנו התנצלות ישראלית רשמית. "משרד החוץ המצרי שיגר זימון לשגריר יצחק לבנון, אולם ממלא מקומו הגיע משום שלבנון לא נמצא במצרים". עם זאת, ייתכן כי התנצלותו של כהן סיפקה בסופו של דבר את מצרים לאור הודעת שר החוץ המצרי.

בנוסף, סיפר הערב גורם מצרי לוואלה! חדשות כי "קיים סיכוי גדול של 80 אחוז שהשגריר המצרי בתל אביב, יאסר רידא, יישאר בישראל". הגורם גילה עוד כי השגרירות המצרית בישראל טרם קיבלה הנחיות מקהיר כיצד לפעול: "השגריר המצרי עדיין נמצא בישראל. שר הביטחון אהוד ברק הביע צער, אך לא התנצל. כעת נותר לראות האם דבריו יספקו את ההנהגה המצרית ומה תהיינה ההנחיות מקהיר לשגרירות. אני מעריך שההנהגה ממתינה לראות כיצד הרחוב המצרי יגיב ולפי זה היא תנחה את השגרירות בתל אביב כיצד לפעול".

"ישראל מצרה על מותם של השוטרים המצרים"

מוקדם יותר התייחס שר הביטחון, אהוד ברק, להרג השוטרים במצרים במהלך הפיגוע המשולב שאירע ביום חמישי האחרון בגבול ישראל-מצרים. בהערכת מצב שקיים ברק עם הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, וגורמי ביטחון ומודיעין נוספים, ציין שר הביטחון את חשיבות הסכם השלום עם מצרים ואמר כי "ישראל מצרה על מותם של השוטרים המצרים במהלך הפיגוע בגבול ישראל-מצרים". זאת לאחר שמצרים האשימה את ישראל בהרג השוטרים.

ברק הנחה לקיים תחקיר בצה"ל לאור מות השוטרים המצרים, ובעקבותיו לערוך בדיקה משותפת עם הצבא המצרי לבירור נסיבות האירוע. בהתאם לתוצאות התחקיר יופקו המסקנות המתאימות. "להסכם השלום בין ישראל מצרים יש חשיבות רבה וערך אסטרטגי גדול ליציבות המזרח התיכון", אמר ברק.

במהלך הערכת המצב, עודכן ברק בתמונת המצב ונתן הנחיות להמשך. הוא אמר כי הוא רואה בחומרה רבה את הפיגוע ביום חמישי, שכוון נגד אזרחים בתחומי מדינת ישראל. "הפיגוע יצא מרצועת עזה, רוב המבצעים נהרגו והאחראים הבכירים לשילוחו חוסלו זמן קצר לאחר הפיגוע. צה"ל מכה קשות ביומיים האחרונים באחראים לפיגוע בדרום ופועל ביעילות כנגד שיגורים מהרצועה להגנת אזרחי המדינה", אמר ברק.

ביום השני ברציפות: הפגנות מול שגרירות ישראל בקהיר

בתוך כך, עשרות צעירים מצרים הפגינו זה היום השני ברציפות מול בניין השגרירות הישראלית בקהיר, במחאה על הרג שלושת החיילים המצרים בסמוך לגבול ישראל-מצרים, ככל הנראה מאש חיילי צה"ל. המפגינים פוצצו נפצים בסמוך לבניין וקראו לגרש את השגריר הישראלי מקהיר. המפגינים קראו גם: "תנו לנו נשק, תנו לנו אבק שריפה, ונלך להיפטר מהיהודים שרצחו את אחינו לאורך הגבול". כוחות הביטחון המצרים הגבירו ביומיים האחרונים את האבטחה סביב בניין השגרירות בקהיר. הכוחות פרשו, בין היתר, מספר שריוניות ברחוב שבו ממוקם בניין השגרירות וברחובות הסמוכים לו.

איש האחים המוסלמים, ד"ר עבד אל-מונעם אבו אל-פותוח, תקף היום קשות את הסכמי השלום בין ישראל למצרים. אבו אל-פותוח, המתכוון להתמודד על נשיאות מצרים, אמר כי הסכמי קמפ דיוויד "למעשה אינם קיימים עוד בשטח" וכי הקשרים היחידים התנהלו בין המשטר המצרי לשעבר "שהיה סוכן של הציונים" לבין ממשלת ישראל. לדבריו, בניגוד אל הממשלות, "העם המצרי לא ראה בהסכמים אלו מההתחלה דבר מלבד פיסת נייר".

לפניות לכתבים:
ניר - nir_yah@Walla.com
אמיר - amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully