וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 תיקים מומלצים לבית הספר: גם בריאותי, גם מגניב וגם חכם

נגה משל

2.9.2011 / 8:35

האם תיק בית הספר באמת גורם לבעיות גב? מדוע תיק הטרולי הוא ממש לא פתרון הזהב? קבלו את רשימת התיקים המומלצים, בלי לשכוח את התיקים המקסימים לילדי הגן

זוהי עונת תיקי הגב. בכל מרכז מסחרי ניצב יריד תיקים מפואר ומבלבל. לפני שאתם מוציאים את הארנק מהכיס, התעדכנו כאן בכל החידושים, הטרנדים וההמלצות האורטופדיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התיק חייב להיות מותאם לממדי הילד. ילקוטים של Outdoor ל"קל גב"/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבעיה האמיתית של הילקוטים

ב-2009 נקבע תקן חדש של משרד התמ"ת הקובע כי "משקל הילקוט לרבות תכולתו, חייב להיות מותאם למבנה גופו ולחוסנו הגופני של התלמיד (בכיתות א'-ו'), ובכל מקרה לא יעלה על 15% ממשקלו של הילד". אחריות השמירה על התקן ובדיקת משקל התיק של ילדיהם מוטלת על ההורים. אם יש חריגה, המלצת משרד החינוך היא לדבר עם בית הספר ולמצוא חלופות, כמו אחסון ספרים בכיתה או בלוקרים, או שימוש משותף בספרי לימוד.

ד"ר נחשון רנד, אורטופד מומחה לבעיות עמוד שדרה ומנהל "פורום בעיות גב ועמוד שדרה" באתר doctors, ממליץ על שיתוף פעולה בין בית הספר להורים, ומזכיר שכשמעמיסים על גבו של ילד תיק כבד מדי, זה יכול לגרום לנזקים. אבל הבעיה המרכזית לדבריו איננה משקל התיק כמו התאמתו לילד: "אני רואה תיקים גדולים מדי, רצועות באורכים שונים ותיק שמוט על הגב שמושך את הגוף לאחור".
עם זאת, מציין ד"ר רנד שבממוצע ילד לא הולך זמן רב עם תיק על הגב, ולא הוכח שנשיאת תיק לא נכונה מאיצה בעיות עקמת או התפתחות בעיות של דיסקים בעמוד השדרה".

ומה לגבי יתרונותיו של "תיק הטרולי" המשווק כפתרון לבעיית משקל התיק? "הליכה עם חצי גב מסובב לאחור לא אידאלית", טוען ד"ר רנד, "בסופו של דבר זה יכול להיות תירוץ להעמיס יותר ממה שצריך".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הליכה עם חצי גב מסובב לאחור לא אידאלית. טרולי מבית "מודן"/מערכת וואלה!, צילום מסך

מכון התקנים בודק את כל התיקים שמגיעים לארץ

ישמח אתכם לדעת שמכון התקנים אחראי על בדיקות של ילקוטים הנמכרים בחנויות. לפני כשנה נבדקו תיקיהם של כ-15 יבואנים. מסיבה זו, יש חשיבות לכך שהתיק שאתם רוכשים הוא בעל תו תקן ישראלי שגובש בשיתוף משרד החינוך והבריאות.

מרים הר לב, ראש ענף טקסטיל במכון התקנים, טוענת שכל הילקוטים שמגיעים לארץ ומיועדים לבתי ספר יסודיים נלקחים לבדיקה, ורק אלה שעומדים בתקן מקבלים אישור: "מדי שנה נבדקים עשרות יבואנים, והתיקים שלא עומדים בדרישות נפסלים ולא אמורים להגיע לחנויות". הר לב מציינת שמאז נקבע התקן ב-2009 רואים שיפור בתיקים: "בהתחלה פסלנו לא מעט תיקים, והשנה למשל פסלנו תיקים בודדים בלבד, למשל כאלה שסרטי מחזירי האור שלהם לא עמדו בדרישות התקן".

הבדיקות של מכון התקנים כוללות בדיקה של רוחב הכתפיות וריפודן, גב מבנה הילקוט ויציבותו, חוזק הבד, עמידות הצבעים, הימצאות מחזירי אור, עמידות בהרטבה ממושכת כדימוי לגשם, עמידות התיק בנפילות ובזריקות ועוד.

איך יודעים שהתיק אכן עבר את בדיקות מכון התקנים?
"אם יש על הילקוט סימון בעברית, רוב הסיכויים שהוא עבר דרכנו", אומרת הר לב, ומציינת שעל תווית הילקוט צריכים להופיע הפרטים הבאים: שם היצרן/ היבואן, כתובתו וארץ הייצור. כמו כן, צריך להיות מצורף לילקוט עלון הסברה.

לאילו דברים כדאי לשים לב כשקונים ילקוט?
"צריך לשים לב שהרצועות מרופדות ורחבות, שהילקוט עצמו לא כבד, שהתפרים סגורים מבפנים, שיש מחזירי אור בחזית ושהרוכסנים נפתחים ונסגרים בקלות, עם עדיפות לרוכסנים מפלסטיק מאשר ממתכת. כמו כן צריך להיות פתרון לגשם, כמו למשל כיסוי חיצוני".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיקי גב של "קולומביה". גם ילקוט וגם תיק טיולים/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תיקים של אוניל. אופנת גולשים היא תמיד קולית/מערכת וואלה!, צילום מסך

התיקים המומלצים

גם בתחום התיקים נוספים מדי שנה פטנטים וחידושים, אבל אל תיתנו להם לבלבל אתכם, והקפידו להתאים את התיק לבעליו. הנה ההמלצות שלנו:

התיק הבריאותי
ילקוט אורטופדי הוא כבר כמעט מילה נרדפת לילקוט, אבל גם בתחום הזה יש מה לחדש. חברת "קל גב" השיקה השנה דגם חדש ומתקדם של ילקוט אורטופדי הטוען להיות הקל בעולם. דגם ה"אולטרה לייט" שוקל 950 גר' (פיתוח ישראלי), נפחו זהה לילקוטים אורטופדים רגילים, ויש בו שלושה תאים. הילקוטים מגיעים בדגמים מודפסים שונים ועם הדפסים של דמויות אהובות.

ילקוט אולטרה לייט מבית "קל גב", 229 שקלים.

התיק "החכם"
הילקוט המודולרי, המתפרק לכמה תיקים בגדלים שונים הוא בעצם שני תיקים בתיק אחד ומאפשר התנהלות חכמה בהתאם למערכת הלימודים של הילד. החלק הנחמד הוא שהחלק המתפרק הופך בעצמו לתיק קטן שנוח לקחת לחוג של אחרי הצהריים למשל. חברות התיקים "קל גב" ו"מודן" מציעות שתיהן גרסאות לתיק המתפרק.

תיק 2 ב-1 של Explore מבית "מודן", 189 ¤
תיק מתפרק, דור 3 מבית "קל גב", 269 ש"ח


התיק הרב שימושי
אם אתם מאנשי ה"גם וגם" והילדים שלכם הם לא רק תלמידים אלא גם טיילנים תוכלו לשקול לרכוש תיק של חברת טיולים שחלוקת התאים שבו מתאימה גם לשימושי בית ספר. לחברת "קולומביה" יש למשל תיקים עם פאנל קדמי לאבטוח סקייטבורד או חפצים אחרים, תא מרופד למחשב נייד, תא עם אורגנייזר לכלי כתיבה, משקפיים ושאר חפצים וגם תא לנגן מוזיקה עם יציאה לאוזניות. בעת טיול אפשר לשים מערכת שתייה בתא הלאפ-טופ ולחבר את רצועות הבטן והחזה המסייעות לנשיאה נוחה יותר.

תיקי "קולומביה", החל מ-269.99 ¤ (להשיג ברשת "קולומביה" ובחנויות השטח)

התיק המגניב
דגם "מיוזיקל" של "מודן" הוא ילקוט לבני נוער שלא רוצים להתנתק מהמוזיקה שלהם בצעדה לבית הספר ובהפסקה. בתיק כיס מיוחד לנגן מוזיקה וחיבור אלקטרוני לאוזנייה ברצועת הכתף, החוטים מתארגנים בצורה נוחה בזכות פטנט מיוחד. מתאים לאייפון ולסמארטפון ומגיע במגוון הדפסים לבנים ובנות.
התיקים של מותגי הגלישה כמו "בילבונג" ו"אוני'ל" ממשיכים להיות התיקים הקוליים בסביבה, הם חביבים במיוחד על בנים ומגיעים עם הדפסים מעולם הגלישה והסנובורד והדפסים גיאומטריים.

תיק "מיוזיקל" מבית "מודן", 169 ¤
תיקי אוניל, מבית לאפייט, החל מ-150 ש"ח


התיק המעוצב
למי שאוהב לגוון או להתאים את האקססוריז שלו לבגדים או למצב רוח אנחנו ממליצים על התיק המתהפך של "מודן" שהוא למעשה תיק דו-צדדי. לא מתחשק היום נקודות? אפשר להפוך את התיק וללכת על צבע חלק. לתיק רצועות מתהפכות המתחברות באמצעות שאקלים לילקוט והוא מתהפך בקלות כמו טי-שירט.

תיק מתהפך מבית "מודן", 129 ש"ח

פנדה, דובון או רובוט - תיקי גן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם לפעוטות מגיע טרולי. תיקי גן של "ד"ר בייבי"/מערכת וואלה!, צילום מסך

גם הזאוטוטים שמתחילים ללכת לפעוטון או לגן זקוקים לתיק שיכיל את חפציהם האישיים. בגן אין ספרים, והקטנים לא סוחבים את התיק על הגב, לכן השיקולים בבחירת התיק יותר אסתטיים ופחות פרקטיים. למעשה, בגיל הרך בגלל הצורך בריבוי בגדים להחלפה, מגבונים וכו', נוח יותר לשגר איתם תיק גב גדול או שקית קניות מהסוג הרב פעמי, אבל נוכח הדגמים הבאים קשה שלא לרכוש להם איזה תיקון הולם. אתם מוזמנים להיכנס לגלריית תיקים לגן ולהתלבט.

(צילומים: יח"צ)

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הילקוטים מגיעים בשלל הדפסים ודוגמאות אבל גם צבע חלק עוד הולך. תיקים של Explore/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מהטלוויזיה לגב. ילקוטי GLEE מבית "לאפייט"/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully