וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הילד שלך צריך חוג לגו אתגרי? החוגים של 2011

גלי רבינק

22.8.2011 / 18:30

עם שנת הלימודים נפתחת גם ההרשמה לחוגים. הבלט והג'ודו ממשיכים לככב בראש טבלת הרייטינג ולצדם נפתחים חוגים טרנדיים כמו וטרינר צעיר ולגו אתגרי. מה צפוי השנה?

ילדות לבושות בגדי באלט. Carlush, ShutterStock
חוג בלט. מאז ולתמיד/ShutterStock, Carlush

תסרוקת הגולגול-עגבנייה שנמתחת לפני תחילת חוג הבלט והפיג'מה הלבנה עם החגורה שלובשים לחוג ג'ודו הם כאן בשביל להישאר. כך לפחות על פי ניסיונה של חיוקה רז, רכזת החוגים במתנ"ס נווה ישראל בהרצליה, "20 שנה אני מרכזת את התחום, ויש חוגים קבועים שהילדים מתמידים בהם לאורך שנים, כמו בלט, ג'ודו, קארטה, קרמיקה, כדורגל וכדורסל - יש בהם משהו קלאסי ונצחי; ויש טרנדים חולפים שקשה לנבא אם יתפסו ולאורך איזו תקופה".

רז מציינת שחוגים כמו עיצוב תכשיטים ובישול היו מלהיבים מאוד בהתחלה ואחרי שנתיים-שלוש דעכו. "עכשיו בעקבות גל ה"זומבה" ששטף אותנו, שיבצתי חוג זומבה לילדים, אבל ייתכן שגם זה טרנד שיחלוף במהירות ויתחלף בשנה הבאה. היה גם ניסיון להכניס חוג 'הכנה לכיתה א', שכשל", היא מוסיפה, ומציינת שייתכן שיש בכך פחות צורך היום כי כבר בגן רוכשים כלים, מיומנות ולומדים אותיות ומספרים.

ילדים בחוג קארטה. rook76, ShutterStock
עוד חוג אהוב וותיק. מתרגלים קארטה/ShutterStock, rook76

מי צריך את זה בכלל?

האם חוג בשעות אחר הצהריים הוא הכרחי? מהי באמת חשיבותם של החוגים כיום, כשלא מעט ילדים פותחים את הבוקר בגן בתנוחה יוגיסטית של "כלב מביט למטה", מפסלים בבצק סוכר, וכבר אדישים לליטוף צ'ינצ'ילה מנומנמת. נועה לוביאניקר, פסיכולוגית התפתחותית לילדים ומרכזת תחום חוגי הילדים ברשת "דיאדה", טוענת שיש חשיבות גדולה לחוגים מחוץ למסגרת הפורמלית: "גם אם יש חוג התעמלות בגן או חוג ליטוף חיות, זו לא אותה החוויה. המדריך בגן מתמרן בין 35 ילדים ואילו הקבוצה בחוג קטנה יותר באופן משמעותי ומאפשרת התייחסות פרטנית. ילדים צריכים שיראו אותם, שיכירו בהישגים שלהם ושיגיבו אליהם".

לוביאניקר מדגישה שהחוג מאפשר מרחב גדול יותר לתנועה פיזית, אפשרות לבטא יצירתיות, הזדמנות להיחשף לתכנים חדשים במסגרת של בחירה, ולתפקד במסגרת אחרת שמאפשרת "להמציא את עצמך מחדש".

"ההורים לא פעם מופתעים כשהילדה הביישנית בגן או בכיתה מתגלה בחוג כנינוחה יותר, פורחת ורוקדת. התנועה והקול הם ערוצי התקשורת הראשוניים של הילד והדרך בה הוא אוהב להביע את עצמו. לפעמים ילד חושש לענות כשהוא נשאל שאלה פרונטלית (או שאוצר המילים שלו לא עשיר מספיק) אבל תנועה היא הרפרטואר הטבעי של ילדים, ולא פעם בגיל הרך (וגם בגיל התבגרות), הדימוי העצמי מורכב מהדימוי הגופני".

בדיאדה מוצעים חוגי טניס וקפוארה לקטנטנים בני שלוש. מה פעוטות באמת יכולים להפיק מחוג כזה בגיל כל כך צעיר?
"המטרה היא לא להיות שחר פאר, אין ציפייה מילד בן שלוש לחבוט בכדור שמתעופף באוויר. הרעיון הוא לחוות חוויה חיובית של תנועה ותחושת מסוגלות. הילדים לומדים לאחוז במחבט, משכללים את יכולת ההתמצאות במרחב ואת הקואורדינציה, מפתחים את יכולת ההמתנה (עכשיו תורו ואחר כך יגיע תורי), קשר עין-יד ושליטה במוטוריקה גסה, ומבינים כי יש חוקים למשחק.

בחוג בלט, למשל, ילדות שרואות את לילי הפיה ורוצות להיראות ולרחף כמוה זוכות ללמוד קצב, לפתח תנועה במרחב ועובדות על טונוס שרירים וגמישות, והכל בעטיפה של בלט.

הרעיון המרכזי הוא הכיף, החוויה, התנועתיות והיצירה. עם הגיל עולה המיומנות וההתמקצעות בחוג. בגיל שש בהחלט אפשר לראות ילדים עושים תרגילים מרשימים בקפוארה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

החוגים של המאה ה-21

המתנ"סים ומרכזי החוגים השונים מציעים שלל חוגים, מסורתיים וגם הזויים. ברשימה האינסופית תמצאו פעילות כמו מדען צעיר, ביולוג ימי, התעמלות אתגרית, הסתגלות למים, רכיבה על סוסים, יוגה, ספארי, הפעלת בובות תיאטרון ועוד ועוד. הנה כמה חוגים שתפסו את תשומת לבנו:

חוג לגו אתגרי (מהנדסים צעירים)

קוביות לגו. ShutterStock
לפעמים לגו הוא לא רק לגו/ShutterStock

לפעמים לגו הוא לא רק לגו. בחוג לומדים חוקים ועקרונות בפיזיקה, בטכנולוגיה ובהנדסת מכונות תוך בניית דגמים מלגו (רובוטים, בלנדרים, כלי רכב, מכבש, מכונת כביסה, מעלית), הממחישים את העקרונות האלה.

איפה: מתנ"ס נווה ישראל , רח' הר מירון 10, הרצליה
מתאים ל: כיתות א'-ב, ג'-ה'
כמה: 165 שקלים לחודש

טרמפולינה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחזק את השרירים ואת הביטחון העצמי. חוג טרמפולינה במרכז הספורט בגין חולון/מערכת וואלה!, צילום מסך

יעקב לוי לוקח את הכיף ברצינות. מאוד ברצינות. עם ניסיון כאלוף ישראל בהתעמלות מכשירים, הוא מאמן חוגי טרמפולינה לילדים ולמבוגרים, את נבחרת ישראל בתחום ומשמש כמנהל מקצועי של איגוד הטרמפולינה (כן, יש דבר כזה).
לדבריו, הצורך לאזן את הגוף על הרשת הדקה תורם לשיפור הכושר הגופני, לחיזוק השרירים, לשיפור הקואורדינציה, להתמצאות במרחב, לשיווי המשקל, ליציבה, לתנועה ואף לביטחון העצמי. אבל מעל הכל מדובר בעיקר בכיף אמיתי.

איפה: מרכז הספורט בגין חולון, רח' מוטה גור 7, חולון
מתאים ל: ילדי הגן ואילך
כמה: 200 שקלים

שומרי הגן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
3 שעות של חיבור עם הטבע. חוג שומרי הגן/מערכת וואלה!, צילום מסך

יעל פינקרפלד, ממקימות הארגון לפני 11 שנה, מכנה את הפעילות "תנועת נוער הוליסטית" ומספרת על ייחודה: "אלו הן קבוצות גיל מעורבות עם מדריך מבוגר ומנוסה שעובר אצלנו הכשרה של שנה וחצי. הילדים לומדים מיומנויות לחיים קרובים לטבע, כמו הדלקת אש, בניית מחסה, גששות, הכנת כלי ציד, וצוברים ידע על צמחי מאכל ומרפא".
"מעבר לכלים, למיומנות ולמלאכות, זו קבוצה שמרגישים בה בטוחים, כמו שבט. גם אם אתה שונה, אתה חלק מהשבט, ולמעשה השוני רק מעשיר את הקבוצה. אנחנו מייחסים חשיבות רבה לפן הרוחני. לפני שמבשלים מכבדים את האש, בונים לה בית, מבקשים ממנה שתבוא. אחרי האוכל מודים על דברים טובים בחיים, משחקים לא פעם בעיניים עצומות ומנסים להתחבר לדברים שמעבר".

איפה: ברחבי הארץ
מתאים ל: כיתות א'-ו'
כמה: 200-270 שקלים לחודש למפגש שבוע בן שלוש שעות

מוזיקה קלאסית וליצנות

לזאטוטי בייבי מוצרט שבגרו. מדובר בחוג חדש המשלב מוזיקה קלאסית עם הפעלות, ליצנות וקסמים. בחוג מספרת המנחה על יצירות מוכרות ועל המלחינים הקלאסיים הגדולים שהקדישו את יצירתם לילדים. המשתתפים מקבלים הזדמנות להיכנס לעולם המוזיקה דרך הפעלות מקוריות.

איפה: מרכז רוזין בתל אביב
מתאים ל: גילאי 3-5, 5.5-7
כמה: טרם נקבע מחיר סופי

גלגיליות

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מועדון עם עבר מפואר. חוג גלגיליות במרכז הספורט גולדה בחולון/מערכת וואלה!, צילום מסך

משב רוח מן העבר. חוג החלקה אמנותית על גלגיליות המיועד לבנים ובנות, מאובזר בתלבושות מתוקות, כוריאוגרפיה מתוחכמת ועבר של גביעים מאליפויות בעולם. מועדון הגלגיליות בחולון הוקם בשנת 1977, וכיום מונה 300 מחליקים. במועדון קבוצות למתחילים - אפרוחים פצפונים מגיל 4 וגם קבוצות ייצוגיות.

איפה: מרכז הספורט גולדה בחולון
מתאים ל: גילאי 4-6, 7 ומעלה
כמה: 210 שקלים (ועוד 75 דמי רישום)

מגן דוד ירוק - הווטרינר הצעיר

לחובבי החיות הרחומים שרצים ללטף ולהאכיל כל חתול רזה וכלבלב נוטף ריר. תוכנית "הווטרינר הצעיר" מאפשרת היכרות עם בעלי החיים מנקודת מבטו של רופא וטרינר. הילדים לומדים איך לטפל בבעל החיים, כיצד ניתן להגן עליו ולמנוע ממנו סכנות ומחלות וגם מעניקים לו תשומת לב ודקות של התרפקות. בחוג לומדים על עזרה ראשונה ומצבי חירום, חיסונים ותרופות, אילוף כלבים וטיפוח חיית מחמד. לידיעת ההורים: כל בעלי חיים שבתוכנית מחוסנים, מורגלים לעבודה עם ילדים ומגובים באישור ווטרינרי חודשי.

איפה: מתנ"ס יד התשעה, רחוב רביבים 14, הרצליה
מתאים ל: כיתות א'-ב'
כמה: 160 שקלים לחודש (ועוד ערכת ווטרינר צעיר בעלות חד פעמית של 160 שקלים)

האופים הצעירים

ילדה אופה עוגה. Christopher Elwell, ShutterStock
לאפות בחוג קינוח לארוחת הערב/ShutterStock, Christopher Elwell

חוג האופים הצעירים - אם כבר מעבירים את שארית היום כחברת הסעות לחוגים של הילדים, אז לפחות שבשעות הערב יהיה משהו מתוק לצד הקפה.
החוג בהדרכת הקונדיטורית סיגל ישי כולל היכרות עם חומרים ומושגי יסוד באפיית עוגות, עוגיות ובצק סוכר. בסיום השיעור אוכלים את מה שאופים ומי שניחנו ביכולת לדחות סיפוקים יוכלו גם לכבד את המשפחה בבית.

איפה: מתנ"ס האלון, רחוב האלון 24, נשר
מתאים ל: גילאי 4-6
כמה: 155 שקלים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully