וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחת ולתמיד, עיקור וסירוס כלבים - נחוץ או מיותר?

אביה פרי

15.8.2011 / 16:55

עיקור וסירוס הם הליכים רפואיים הנחוצים לבריאות כלבכם ומומלצים על ידי וטרינרים. היתרונות להליך זה רבים וכך גם הסטיגמות מסביב והחששות של הבעלים. כל מה שרציתם לדעת

כלב יוטנגן בשלג. ShutterStock
חייהם של כלבים שסורסו/עוקרו ארוכים, בריאים יותר ואיכותיים יותר/ShutterStock

ברמה הטכנית, הסיכונים בניתוח הם כבכל ניתוח, אך שני הניתוחים (עיקור לנקבה וסירוס לזכר) שגרתיים מאוד ונפוצים על שולחנו של כל וטרינר. מהבחינה הבריאותית, עיקור הכלבה הוא אחד האמצעים החשובים למניעת דלקות רחם וגידולים סרטניים בעטין, והוא גורם חשוב בבריאותה.

סירוס הזכרים מפחית את הסיכוי לסרטן האשכים והערמונית. ד"ר אייל נחמיאס, וטרינר הבית של וואלה! בעלי חיים, מוסיף ואומר כי "יש המון כלבים זכרים שמגיעים אלי לטיפול עקב בעיות בערמונית כתוצאה מאי סירוס הגורם לקושי במתן שתן, דלקות, ציסטות מסוכנות בחלל הבטן, צליעה וחולשה בחלק האחורי עקב לחץ על עצבים, שינויים הורמונאליים המובילים לבעיות עור, שנויי פיגמנט בעור, נשירת שיער מוגברת ומוקדי התקרחות, גידולי עור שונים חלקם מלאים בחלב (סבום) צמיג, השפעות על הכבד עקב עודף טסטוסטרון ועוד ועוד".

עיקור וסירוס הם הליכים כירורגיים המבוצעים בהרדמה מלאה. הכלבים חוזרים בדרך כלל לתפקוד מלא תוך 24-48 שעות. לתהליך העיקור והסירוס תופעות לוואי מעטות, שמולן ניצבת סכנה ממשית וחמורה יותר (במיוחד לכלבה) כתוצאה מאי-עיקור.

בשורה התחתונה, חייהם של כלבים שעברו עיקור/סירוס ארוכים יותר, בריאים יותר ואיכותיים יותר. מעבר לכך, ברמה ההתנהגותית, הסירוס מחליש את דומיננטיות הזכר, מונע בריחות מהבית והתנהגויות תוקפניות בקרבת נקבות. ככלל, כלבים שעברו עיקור וסירוס הם בעלי מזג נוח וטוב יותר.

כלב וקשישה. ShutterStock
כלב נוח לבעליו/ShutterStock

משתלם כלכלית ומונע מטרדים

אף מבחינה כלכלית, ההליך הכירורגי משתלם מכיוון שהרישיון השנתי אותו בעל כלב נדרש לשלם לרשות המוניציפלית אחת לשנה על פי חוק זול בכמעט מאה שקלים לכלב/ה שהינו מסורס/מעוקרת מאשר רישיון לכלב/ה שאינו מסוס/מעוקרת. כלומר, תוך כמה שנים, יוחזרו במלואם כל הוצאות הניתוח החד פעמי אשר עלותו נעה סביב כמה מאות שקלים (משתנה בהתאם לגודל הכלב, מין, גיל ומצב בריאותי – בהריון, תוך כדי ייחום וכו').

אין לשכוח את הנוחות שלנו, הבעלים. העיקור והסירוס חוסכים ממך, בעל הכלב, ומבני הבית את חוסר הנוחות הכרוך בתקופות הייחום המתקיימות פעמיים בשנה: בריחה מהבית ושוטטות העלולים לגרום לפגיעה בכלב/ה, דימום אצל כלבות, מטרד הנגרם כתוצאה מהתקהלות כלבים זכרים סביב הכלבה המיוחמת ועוד.

חושבים להרביע את הכלב/ה שלכם? תחשבו שוב. בישראל ממיתים מאה אלף כלבים בשנה! סבירות גבוהה שלא תמצאו בתים לגורים שלכם (כיצד תצליחו במשימה שכלבנים רבים ואנשי עמותות מנוסים ובעלי ידע בנושא נכשלים בה כל הזמן?) וגם אם כן – אתם "תופסים" בית של גור אחר, שיושב בתא הקטן שלו ומחכה לזריקה שתסיים את חייו האומללים.

פינת הסטיגמות

כלבה וגור. Nata Sdobnikova, ShutterStock
אינסטינקט אימהי הורמונלי/ShutterStock, Nata Sdobnikova

הכלבה שלי צריכה לחוות חוויה של אימהות

בניגוד לבני אנוש, הדחף המיני של כלבים הוא הורמונלי בלבד וכך גם אינסטינקט האמהות. כאשר מונעים את יצירת ההורמונים המכתיבים את ההתנהגות המינית, הכלבים אינם חשים בחוסר כלשהו. מניעת התעברות והיריון מכלבה לא גורמת לה להצטער על כך שהיא מפסידה משהו. כלבים, בניגוד לרבים מבני האדם, אינם שואפים לחוות את חווית ההורות, ואין להם שליטה על מספר ההמלטות. מי שבוחר להימנע מהתערבות, ומחליט שלא לעקר או לסרס, מאפשר המלטה בלתי מבוקרת של גורים שלרובם לא יימצא בית, וסופם הזנחה או המתה.

אני לא רוצה/מפחד להכניס כלב בריא לניתוח שאין בו הכרח בריאותי

לעיקור/סירוס יתרונות בריאותיים רבים כפי שצוין לעיל, הסיכונים נמוכים יחסית בשל נפיצותו ומתוך ההיכרות הרבה של הרופאים הוטרינרים עם התהליך.

כלב לצד זוג כפות רגליים על מיטה. Kati Molin, ShutterStock
כלב רגוע/ShutterStock, Kati Molin

הזכר שלי "גבר" ויישאר "גבר"

הוא לא יפסיק להיות גם אחרי הסירוס! ההקשרים הפסיכולוגיים הנוגעים לבני אדם, אינם תקיפים בקרב בעלי חיים. כאמור, כאשר מונעים את יצירת ההורמונים המכתיבים את ההתנהגות המינית – הכלבים אינם חשים בחסר כלשהו.

אני לא רוצה למנוע מהכלב/ה שלי את ההנאה שביחסי מין

אם פעם ראיתם שני כלבים מזדווגים, אתם וודאי יודעים ששום הנאה לא מעורבת בעניין הזה. מדובר באינסטינקט ותו לא.

כלב לבן חום וחתול לבן שחור יושבים זה לצד זה על רצפת עץ. ShutterStock
הכלב נעשה הרבה פחות תוקפני לסביבתו/ShutterStock

איך, מתי ואיפה מסרסים/מעקרים?

ההליך נעשה בהתאם להמלצת הווטרינר המטפל. בסביבות גיל חמישה חודשים עד חצי שנה. יש חשיבות ועדיפות לעיקור לפני הייחום הראשון אצל נקבות.

המחירים נעים על ציר הכמה מאות שקלים בהתאם למשקל הכלב, מינו ומצבו הבריאותי. מעת לעת נערכים מבצעים מטעם משרד החקלאות המעודד עיקור/סירוס ומפרסם רשימת וטרינרים משתתפים המבצעים את ההליך בעלויות זולות יותר. בנוסף, ישנן עמותות שמוכנות לנתח גם בעל חיים פרטי ובדרך כלל ההליך דרכן עולה פחות. יש לזכור שזוהי הוצאה חד פעמית שמקבלת החזר מלא תוך מספר שנים דרך הרישיון להחזקת הכלב.

כלב וצעירה בשדה פתוח. ShutterStock
מרבית הכלבים לא מוצאים מאמצים ופשוט מחכים לסיום חייהם האומללים/ShutterStock

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully