וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמעט מחצית מבתי הספר לא מוכנים ל"עוז לתמורה"

14.8.2011 / 20:36

כמעט מחצית מ-50 בתי הספר שצפויים להשתתף בפיילוט של הרפורמה במערכת החינוך - כלל לא מוכנים אליה. המורים לא הסכימו, התקציבים חסרים: "אין שום סיכוי בעולם שנהיה מוכנים בזמן"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר החינוך, גדעון סער, הכריזו היום (ראשון) בקול תרועה רמה על יציאתה לדרך של הרפורמה הגדולה במערכת החינוך, "עוז לתמורה". אלא שבתי הספר המיועדים להשתתף בפיילוט לתוכנית מסרבים לקחת בו חלק, וחרב פיטורין מתנוססת מעל ראשיהם של אלפי מורים. כמעט מחצית מ-50 בתי הספר שאמורים להשתתף בפיילוט התוכנית בשנת הלימודים הקרובה עדיין לא החתימו 75% מהמורים בהם על הצטרפותם לפיילוט, כמתחייב. התקציבים לפיתוח התשתית הפיזית בבתי הספר הללו לא הועברו אליהם, ועל פי דעתם של מרבית מנהלי בתי הספר – אין שום סיכוי שהם יהיו מוכנים באופן מלא לפיילוט ב-1 בספטמבר.

עוד בנושא
”עוז לתמורה” יוצאת לדרך: ”עידן חדש בחינוך”
רפורמה בתיכונים: ”המורים יתנו יותר ויקבלו יותר”

ברשימת 50 בתי הספר מככבת רשת אורט, ש-20 מבתי הספר שלה ייקחו חלק בפיילוט. מנכ"ל הרשת, צביקה פלג, פסימי במיוחד: "אין שום סיכוי בעולם שב-1 בספטמבר בתי הספר יהיו מוכנים ליישום הרפורמה. להערכתי, רק לאחר החגים נהיה מוכנים ליישום הרפורמה. עד אז, נאלתר – חלק מהמורים ילמדו 40 שעות בשבוע, חלק ילמדו 24 בלבד".

חתימה על רפורמת עוז לתמורה בבית ראש הממשלה, ירושלים. מגד גוזני
מוכנים להכרזה? בוחבוט, סער, נתניהו וארז חותמים על הרפורמה, היום/מגד גוזני

תיכון מקיף ה' באשדוד מופיע ברשימת בתי הספר המשתתפים בפיילוט, אלא שמנהלו, יעקב לוי, מספר כי אין משמעות של ממש לחברותו ברשימה. "לא נעשתה עדיין שום התאמה בבית הספר לקראת הרפורמה", הוא מספר, "עד היום לא נוצר איתי שום קשר ענייני בנושא. לפני חודש הייתה התכנסות כללית בנושא הרפורמה שעיקרה היה הצהרות – אך בלי הגדרות ברורות ותכנית עבודה. נאמר לנו שיצרו אתנו קשר לקראת החתימה על ההסכם, אבל עד עכשיו לא נוצר קשר שכזה ולכן גם אין היערכות".

לוי הוא איש חינוך עתיר ניסיון, ולכן הוא אינו מופתע מהשלומיאליות הצפויה לרפורמת "עוז לתמורה" עם תחילת יישומה. "העניין הזה פשוט מונחת עלינו. יש חתימה על הסכם, אבל אין מוכנות פיזית של מבנה בית הספר ללימודים פרטניים. אני שמעתי על חתימה – ותו לא".

ראש הממשלה בנימין נתניהו חותם על הסכם "עוז לתמורה". משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
המערכת מוכנה? נתניהו מכריז על הרפורמה, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

אלא שאישור המורים אינו התנאי היחידי ליישום הרפורמה. פ', מנהלת בית ספר מאזור המרכז, מציינת כי למרות ש-85% מהמורים בבית ספרה חתמו על הסכמתם לקחת חלק ברפורמה, אין בידיה את התקציבים ליישומה. "בכוונתי לפנות לרשות המקומית לשם הצבת קרוואנים שבהם יינתנו שיעורי ההעשרה המחויבים על פי הרפורמה", הבטיחה פ', "עלינו לפעול בגישה חיובית ומהירה לשם יישומה של הרפורמה, למרות המגבלות התקציביות והפיזיות – מתוך רצון להוביל שינוי".

בין היתר, רפורמת "עוז לתמורה" שמה לה למטרה למלא את החלל הפדגוגי של שעות אחר הצהריים בבתי הספר. עד היום, ובמשך שנים, מילאו את החלל הזה קרן רש"י וקרן קרב, שמימנו פרויקטים רבים, במסגרתם הועסקו אלפי מדריכים חינוכיים, החשים כיום סכנה למקום ותנאי עבודתם בבתי הספר. בקרן קרב נחרדו הבוקר לשמוע על החתימה על הרפורמה, בעיקר מאחר שמוריה הפגינו השנה עשרות פעמים על רקע הפגיעה בתנאי העסקתם. "החתימה על הרפורמה היא סטירת לחי ממשרד החינוך למורי הקרן", אמרו היום בהנהלתה. "מאחר וחלקם רגילים ללמד בשעות מסוימות וכעת או שהם יפוטרו, או שהם ייאלצו לשנות את תנאי העסקתם בכפייה. ישנן אימהות חד הוריות שרגילות ללמד בבוקר. מה הן יעשו כעת? מדובר בבעיה גדולה שניאלץ להתמודד איתה במלוא הנחישות ברמה המשפטית".

הרשויות המקומיות ישבתו?

אלי אללוף, יו"ר קרן רש"י, שלבדה מעסיקה מאות מדריכים חינוכיים, הבטיח כי אף מדריך לא יפוטר כתוצאה מהרפורמה. לדבריו, אם לא יצטרכו את המדריכים שלו – "נמצא את הדרך להשקיע את הכסף ואת המדריכים שלנו במקומות אחרים בחינוך".

והצרות לא מפסיקות שם: על פי הרפורמה, מרכז השלטון המקומי מחויב להוסיף 12% לכל הוצאה של בית ספר המשתתף בפרויקט. במלים אחרות, על כל 100 שקלים שמוציא בית ספר לשם התאמה לרפורמה – מרכז השלטון המקומי צריך להוסיף 12 שקלים. יו"ר המרכז, שלמה בוחבוט, שהשתתף היום בטקס החתימה על הרפורמה, אמר בתגובה כי "הכספים לשם התאמת המבנים לרפורמה עדיין לא הועברו. אני צופה קשיים בעמידה בהוצאות, בעיקר ברשויות המקומיות בפריפריה ובמגזר הערבי". ובהתאם, ראשי הרשויות בערי הפיתוח, בפריפריה וברשויות הלא-יהודיות מאיימים לקיים שביתה כללית החל מה-4 בספטמבר, "במחאה על תקציבי חינוך ורווחה שטרם הועברו על ידי המשרדים האחראיים". במידה ויממשו את איומם, שנת הלימודים באותן הרשויות צפויה להשתבש.

"עידן חדש במערכת החינוך"

מוקדם יותר חתמו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך גדעון סער, ויו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז על ההסכם לרפורמת "עוז לתמורה". הרפורמה כוללת תוספות שכר למורים בתמורה לתוספת שעות, תגמול בתי ספר מצטיינים והוספת שעות לימוד אישיות לתלמידים. בטקס, שנערך במשרד ראש הממשלה בירושלים, כינה שר החינוך סער את האירוע "עידן חדש במערכת החינוך", בעוד שנתניהו אמר כי מדובר ב"יום חשוב למדינת ישראל".

על פי הרפורמה, המורים בבתי הספר התיכוניים יעברו מ-24 שעות עבודה בשבוע ל-40 שעות, תמורת תוספת של כ-50% לשכרם. בתחילת השנה הבאה ייכנסו 50 בתי ספר לפיילוט, ובמשך השנתיים הקרובות תכלול הרפורמה 1,226 בתי ספר.

לפניות לכתב: bobi1979@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully