וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראש חטיבת היבשה: "צה"ל מוכן יותר למלחמה הבאה"

בראיון לרגל סיום תפקידו מספר תא"ל אילן פרץ, רח"ט יבשה, כי צה"ל מוכן יותר מתמיד לאתגרים החדשים שבפניו. ועל החשש מפני קיצוץ בתקציב הביטחון? "מסלול האימונים - שמורת טבע אסור לגעת בה"

אלוף-משנה אילן פרץ בדיוק סיים את תפקידו כנספח צבאי ליבשה בארצות הברית, ומונה לממלא-מקום ראש מחלקת אגף המבצעים בזרוע היבשה. כעבור כמה ימים, פרצה מלחמת לבנון השנייה. יומיים לאחר שנחטפו החיילים אהוד גולדווסר ואלדד רגב, שאל הרמטכ"ל, דן חלוץ, את מפקדי זרוע היבשה - אלוף בני גנץ ואל"מ פרץ - מהי כשירותם של הכוחות. לגנץ ולפרץ לא הייתה תמונת מצב מדויקת, וזה היה רק אחד הפערים במלחמה.

פחות משנתיים לאחר מכן, הועלה פרץ לדרגת תת-אלוף, ומונה לראש חטיבת היבשה. במשך שלוש שנים תחת מפקד זרוע היבשה, אלוף סמי תורג'מן, עסק בבניית התורה המבצעית שלא חודשה מאז 1964, העלאת משך האימונים ואיכותם בכלל החילות ושינוי תרבות הפיקוד. בראיון מיוחד לרגל סיום תפקידו, מספר תא"ל אילן פרץ, ראש חטיבת היבשה בזרוע היבשה, על ההכנות מאחורי הקלעים למלחמה הבאה.

האם הופקו לקחים ממלחמת לבנון? פרשנות
איפה נמצאים היום המפקדים הבכירים ההם?

תת אלוף אילן פרץ, ראש חטיבת היבשה בזרוע היבשה, אוגוסט 2011. דובר צה"ל
"המלחמה הבאה תהיה מורכבת מאוד, אבל צה"ל היום מוכן מתמיד". תא"ל פרץ/דובר צה"ל

מה עמד בלב הכהונה שלך, שנמשכה למעלה משלוש שנים?

"זרוע היבשה בצה"ל נחשבת לפיקוד הגדול ביותר בצבא. היא אחראית על הכנת הצבא למלחמה הבאה, באמצעות הכשרות ואימונים. אין לזרוע אחריות טריטוריאלית, אך דרך 23 בתי הספר שלה נכנסים החיילים לצה"ל, ומכאן האחריות. בהתחלה התעסקנו במספר ימי האימונים, אבל מהר מאוד עברנו לאיכות האימונים ולא לכמותם, אך עדיין צריך לשפר את האיכות".

מה כוללת תוכנית האימונים החדשה של צה"ל?

"הבאנו את מציאות שדה הקרב אל האימונים. איך עושים את זה? משנים את המשימה הניתנת למפקד ברגע האחרון, כדי לבנות לו חוסן נפשי לקראת מצבים קשים. משגעים את המג"ד באימון, מכניסים לו הפתעות. הוא חושב שהוא יוצא להתקפה - ופתאום 'מפילים' עליו פלוגה שלמה. במלחמת לבנון הייתה לנו בעיה בנושא".

ואכן, במלחמת לבנון היו מפקדים שלא הוכשרו לקראתה. היו מפקדים בכירים, שקיבלו פיק ברכיים וסובבו את הטנק. הם חששו שלא יעמדו במשימה. מה המצב היום?

"המסר הוא שזו לא בושה להיכשל באימון. זה שינוי תרבותי. רק ככה נלמד ונתקדם. למשל, לקחנו גדוד מילואים מפיקוד צפון. המטה הגיע ביום רביעי, והלוחמים הגיעו ביום ראשון. החלטנו כבר ביום הראשון לשלוח אותם, ללא הכנות, הישר אל שטחי האש - ולהכריז על 'מלחמה'. כל התוכניות למג"ד השתנו. הם ביצעו מספר תרגילים גדודיים תוך שבוע. במקום לצאת לתרגיל מוכן מראש, הם יצאו להפתעה אחת גדולה. מלחמה של ממש. זה מה שיכול לקרות לנו במציאות".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מלחמת לבנון השנייה. GettyImages
"המסר הוא שזו לא בושה להיכשל באימון, כמו במציאות. זה שינוי תרבותי"/GettyImages

המילואימניקים תמיד התרוצצו בגבעות בתחושה שאנחנו תמיד מנצחים - באימונים. זה השתנה?

"זה נגמר. החידוש הוא הצבת מטרות נעות בשטח לעבר הטנקים. הן קופצות ומפתיעות את המפקדים, ויכולות לירות לייזר לעבר כוחותינו ולהשמיד אותם. המג"ד מבין שמסוגלים לפגוע בו. לא נעים להתחיל תרגיל כשאתה מופתע שהטנקים שלך הושמדו. דרך הכישלון, אנחנו צוברים כוח. המלחמה הבאה תהיה רצופת הפתעות. בסוף האימון סופרים למג"ד מטרות אחת-אחת באמצעות מערכת מחשב, ומגלים אם הוא הצליח להשמיד את האויב".

כיצד לוחם החי"ר מתאמן, בצורה שתדמה את מציאות באופן הטוב ביותר?

"כל לוחם סוחב נושא עמו מחסנית אלקטרונית, שתחליף את הקליעים החלולים הישנים שעושים רק רעש. הלוחם יכול לירות קרני לייזר לעבר הכוח המדמה אויב בשטח. אם הוא פוגע, המכשיר מצפצף, ומי שנפגע אוטומטית יוצא מהאימון. גם אם עלית על מטען, המכשיר מצפצף. זה האימון החדש. במלחמת לבנון השנייה התאמנו על משהו אחד - ונלחמנו במשהו אחר".

אך בעידן שבו המשאבים של צה"ל מצטמצמים, מאיפה הכסף להרחבת ימי האימונים?

"עולם הסימולטורים צובר תאוצה. זוהי בשורה. בסימולטור ארטילריה, לפני מבצע עופרת יצוקה, ירו 120 אלף פגזים (כמו בכל מלחמת לבנון השנייה א.ב). ככה אנחנו מצליחים לשמור על המלאי במחסנים, ולשפר את רמת המקצועיות. יש גם מאמני נהיגה - בתקופה שבה ק"מ נסיעה לטנק מרכבה עולה 4,000 שקלים, לעומת ק"מ נסיעה בסימולטור שעולה 20 שקלים, אנחנו חייבים לחשוב אחרת. חייל יכול לעלות למאמן דינמי עם בוכנות, שמאפשרות לדמות נסיעה בטנק מרכבה 4 או נגמ"ש. זה מדמה את כל התרגולות - אפילו התהפכות, מה שלא ניתן לבצע היום. ככה נעלה את רמת ההכשרה ונחסוך כסף".

אחד מלקחי מלחמת לבנון השנייה הוא שחיילי המילואים באו למלחמה לא מוכנים, בגלל בעיות במסלול ההכשרה, עוד בשירות הסדיר. מה המצב היום?

"אנחנו מודעים לכך שבמסלול ההכשרות לפני המעבר ליחידות בסדיר, מטמיעים את הקוד הגנטי של צה"ל. אנחנו קראנו לזה עוגן. הרמטכ"ל הקודם קרא לזה שמורת טבע. זה קריטי. אסור לגעת בזה, ולא משנה אילו בעיות תקציביות יהיו. זה חייב לשדר מצוינות. מפקד זרוע היבשה (סמי תורג'מן - א.ב) קבע רף מאוד גבוה לבתי הספר שלנו. היום, בלחיצת כפתור, אנחנו יכולים לדעת מה רמת הציונים ומהן ההכשרות שכל לוחם עבר בכל נקודת זמן. בעבר זה היה תיק חום עמוס בדפים - הכל עובר למילואים. המלחמה הבאה תהיה מורכבת מאוד, אבל צה"ל היום מוכן יותר מתמיד לאתגרים בגלל איכות האימונים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully