וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוביני: "הקפיטליזם הורס עצמו; תראו את ישראל"

12.8.2011 / 18:23

הכלכלן הנודע נוריאל רוביני אמר כי קרל מרקס צדק בטענתו, והוסיף כי "הסיכוי למיתון עולמי חוזר גבוה כעת מ-50%; השווקים אינם מצליחים למלא את תפקידם"

הכלכלן הנודע נוריאל רוביני העריך כי הסיכוי למיתון כלכלי עולמי חוזר עולה כעת על 50%, ואמר כי התרחבות אי השוויון הכלכלי יגרור מהומות ברחבי תבל וכי יתכן שהכלכלה העולמית עומדת בפני סיבוב שני של השפל הכלכלי הגדול.

רוביני, פרופסור לכלכלה בבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת ניו יורק ויו"ר מועצת המנהלים של חברת הייעוץ שייסד רוביני גלובל אקונומיקס (RGE), אמר בראיון לעיתון "וול סטריט ג'ורנל" כי הוא מחזיק כעת את כספו במזומן. "זה אינו הזמן להשקיע בנכסים ברמת סיכון גבוהה", אמר.

נוריאל רוביני. AP
"זה אינו הזמן להשקיע בנכסים ברמת סיכון גבוהה". נוריאל רוביני/AP

בהתייחסו לכלכלת ארה"ב אמר רוביני כי ככל הנראה לא יהיה די בהחלטת הבנק הפדרלי להותיר את הריבית בשפל עד אמצע שנת 2013, והעריך כי הבנק המרכזי צפוי לנקוט בצעדי מדיניות מרחיבה נוספים כדי לתמוך בכלכלה.

בהקשר למגזר העסקי אמר רוביני כי החברות הגדולות בארה"ב טוענות כי הן אינן מגייסות עובדים ומגדילות את התפוקה מכיוון שאין די ביקוש למוצרים והשירותים שלהם. "יש כאן פרדוקס או סוג של מלכוד 22, כי כאשר אינך מגייס עובדים, אין מספיק שכר לעובדים, אין מספיק בטחון לצרכנים, אין מספיק צריכה, אין מספיק ביקוש. ובשנתיים שלוש האחרונות המצב רק החמיר, מכיוון שהיה שינוי רחב היקף בחלוקת ההכנסות על חשבון העבודה ולטובת ההון, מעבר משכר לרווחים, אי השוויון בהכנסות ובעושר גדל", אמר רוביני. "מצב זה גרם לפגיעה נוספת בביקוש".

"קרל מרקס צדק בטענתו שהקפיטליזם יכול להרוס את עצמו בשלב מסוים, כי אי אפשר להמשיך את המעבר מהכנסות על עבודה להון מבלי שהדבר יגרום לעודף תפוקה ולפגיעה בביקוש. וזה מה שהתרחש. חשבנו שהשווקים מצליחים לפעול, אבל הם לא. מה שהגיוני ברמה הנקודתית, שכל חברה מנסה להצליח ולשגשג על ידי כך שהיא מקצצת עוד יותר את ההוצאות. ההוצאות שמקצצת חברה הן השכר של מישהו אחר. לכן מדובר בתהליך של הרס עצמי", הוסיף רוביני. "עדיין לא הגענו למצב הזה, אבל קיים סיכון שמדובר בסיבוב שני של השפל הכלכלי הגדול".

כאשר התבקש רוביני להתייחס למהומות בבריטניה ולהשלכות הפוליטיות של המצב, ובכלל זה החשש מעליית הימין הקיצוני, אמר: "במזרח התיכון, הימין עלה לשלטון על רקע עוני ואי שוויון בעושר. אבל עכשיו אנו עדים להפגנות ענק בכלכלות מתקדמות כמו ישראל שבה עלייה במחירי הדיור ובאינפלציה גרמה לחוסר שביעות רצון במעמד הבינוני. אותו הדבר מתרחש בבריטניה. אנשים עניים ונואשים, בין אם הם בבריטניה או במצרים, נוטים להשתתף במהומות".

"אפילו בסין קיים כעת זעם ציבורי עצום בשל התרחבות חוסר השוויון הכלכלי", המשיך רוביני. "בכל רחבי העולם יכולה להתעורר חוסר יציבות חברתית ופוליטית. גם בארה"ב זה יכול להתרחש, אם כי שם יש נטייה לכלוא כל אדם שעובר על החוק, ולכן יש לנו פי שלושה יותר אסירים מכל מדינה אחרת, וכך אנחנו מונעים חוסר יציבות חברתית ופוליטית. אם כוללים בחישוב האבטלה את האנשים שנמצאים בכלא, הרי ששיעור האבטלה האמיתי בארה"ב מתקרב ל-20%".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully