וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קציני מבחן: תת-אלופים ייבחנו על תורת המלחמה

מפקד זרוע היבשה, אלוף סמי תורג'מן, הורה לשלוח את כל שכבת הקצינים בדרגות תת-אלוף למבחנים מקצועיים על תורת המבצעים החדשה של צה"ל. קצינים שייעדרו או ייכשלו יידרשו לתת הסברים

אחד מלקחי מלחמת לבנון השנייה היה הצורך לגשר על הפער המקצועי החמור של מפקדים בזרוע יבשה, שהביא לכשלים בקרב. במסגרת תהליך הפקת הלקחים מהמלחמה ההיא, הודיע אמש (רביעי) מפקד זרוע היבשה, אלוף סמי תורג'מן, על קיום מבחני כשירות גם לקצינים בדרגת תת-אלוף.

עבור שכבת התא"לים הנוכחית, מדובר בפעם הראשונה שהם נדרשים להיבחן על התורה המבצעית. כמו כן, זהו מבחן מקצועי ראשון ויחיד שהם מבצעים כתא"לים. לדברי מפקדי חטיבות שעברו את המבחן, נדרשים לימודים במשך מספר שבועות אפילו כדי לקבל במבחן ציון סביר.

אילו שאלות כולל המבחן?

המבחן כולל שאלות משלושה ספרים מקצועיים, שאורכו של כל אחד מהם כ-200 עמודים. מרבית השאלות עוסקות בתמרון היבשתי כמרכיב עיקרי בהכרעה של צה"ל במלחמה הבאה וכן שאלות על השילוב בין החילות בצבא. בין היתר, המבחן כולל שאלות כגון: "עם סיום ההתקפה על האויב אילו פעולות אתה נדרש לבצע?" ו-"מה הם הדגשים לצורת קרב הגנה" או "במה קרב הגנה שונה מקרב התקפה?".

עם כניסתו לתפקיד, הורה אלוף תורג'מן לכתוב תורה מבצעית חדשה לאחר שזו לא חודשה מאז שנת 1964. בשנה האחרונה הסתיימה הכתיבה והחל שלב ההטמעה באמצעות מבחנים ממוחשבים למפקדי הגדודים ולמפקדי החטיבות ביבשה. נתוני המבחנים שסוכמו בזרוע היבשה, גילו כי 20% מהמג"דים והמח"טים נכשלו. בסבב מבחנים נוסף, ירד שיעור הקצינים הנכשלים ל-14%, ורק במקצה האחרון התייצב הנתון על 3%.

האלוף תורג'מן לא הסתפק בכך, ולפני כשבוע הורה לזמן את כל שכבת התא"לים בזרוע למבחנים מקצועיים. האלוף קבע כי המבחן, שייערך באמצעות המחשב, יימשך כשעה ולא יהיה ניתן להפסיק אותו באמצע. במהלך המבחן ישיב התא"ל על לא פחות מ-50 שאלות. קצינים שלא יגיעו למועד המבחן או קצינים שייכשלו יידרשו לתת הסברים למפקד זרוע יבשה.

קצין בכיר בזרוע יבשה, אמר כי "כל קצין שנושא דרגת תא"ל בזרוע היבשה יעבור מבחן. אם ייכשל, ייבחן שוב. המבחן לתא"לים בצה"ל נחשב לחריג אבל בצבאות מערביים זה שכיח שקצינים בכירים עוברים מבחנים. מדובר בשינוי תרבותי במטרה להפוך למקצועיים יותר. הם ילמדו את התורה וישננו אותה. בסוף אנחנו עוסקים בחיי אדם ובביטחון המדינה. עברו הימים של פעם".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully